A még pontosabb mérések igénye már igen korán felvetette a korrekció kérését. Richardson , bár kutatási eredményei csak jóval halála után jelentek meg, már a kartometriai módszerek első nagy összefoglalását adó Volkov előtt foglalkozott a problémával.
ahol k konstans, koeffeciens pedig a vonal kanyargósságát fejezi ki. Értéke 0, ha a vonal egyenes. Dél-Afrika viszonylag egyszerű partvonalánál 0.02, de bonyolult partvonalaknál (pl. Skócia) 0.25 is lehet.
Richardson maga sem tartotta fontosnak ezirányú kutatásait, így igazi kartometriai jelentősége nem volt méréseinek.
ahol ld=0 a 0 nyílástávolságú osztókörzőre számított hossz, ld a d osztásközzel mért vonalhossz, ß a vonal kanyargósságának mértékét kifejező konstans. Elfogadva az egyenlet érvényességét, a parabola meghatározható két eltérő osztásközű mérés segítségével. Legyen d1 és d2 a két osztásköz (d1<d2 s emiatt l1>l2):
A képlet pontossága megkérdőjeleződött, amikor kiderült, hogy az így kapott redukált hossz jelentősen meghaladja az ellenőrzésképpen ugyanezen vonalon végzett (kellő számú) kurveométeres (4.2.4) mérés átlagát. Eltekintve attól, hogy az opizométeres mérés sem szolgáltat abszolút pontosságot, elképzelhetetlen, hogy még gyengén kanyargó vonalak esetén is a mérést végző ekkora hibát kövessen el gördülő távolságmérő használata esetén.
ahol n1 és n2 a d1, illetve a d2 nyílástávolsággal végrehajtott mérések esetén a lépések száma (ahányszor az l távolságban megvan a d osztásköz); b értéke sima görbe esetén 2, enyhén kanyargós görbénél 1.5, bonyolult görbénél 1 és nagyon bonyolult görbe esetén 0,5.
Mivel K1, K2, K3 tényezők értéke csak a nyílástávolságok függvénye, így amennyiben a méréseket mindig ugyanazzal a két osztásközzel hajtjuk végre (rögzített nyílástávolságú kartometriai osztókörzők), a Ki tényezők ugyanazok és a számítás nem különösebben bonyolult.
Érdekesség, hogy Frolov képletében nincs a vonal kanyargósságát jellemző tényező.
Módszer | A redukált hossz (km) | ||||
1:25 000 | 1:63 360 | 1:250 000 | 1:625 000 | 1:1 000 000 | |
Volkov | 200.68 | 195.87±3.47 | 186.16±2.53 | 178.73±4.01 | 179.34±2.16 |
Malovicsko | 191.96 | 188.85±1.29 | 179.38±1.17 | 172.73±1.14 | 171.45±1.33 |
Csernyajeva b=0.5 | |||||
192.20 | 189.10±1.51 | 179.52±1.55 | 173.06±1.40 | 171.05±1.52 | |
b=1.0 | 194.74 | 191.09±2.14 | 181.79±2.31 | 174.29±1.94 | 173.41±1.21 |
b=1.5 | 192.85 | 189.70±1.81 | 180.03±1.68 | 173.00±1.48 | 171.46±1.36 |
b=2.0 | 191.96 | 189.25±1.19 | 179.65±3.39 | 172.34±1.38 | 170.45±1.51 |
Frolov | 192.55 | 189.49±1.64 | 179.93±1.53 | 173.13±1.53 | 171.60±1.27 |
ahol Lm az 1:R méretarányban az Lr terepi hossz térképi megfelelője, ß és konstansok. Egyenes esetén ß=1, =0. Ha R1 a legnagyobb, R2 a legkisebb méretarányban végzett mérés, akkor fennáll az alábbi összefüggés:
Nagy-Britannia esetében Beckett a =-0.014 értéket javasolta, mely a nyílástávolság növekedésével általában kis mértékben nő, de függése d értékétől csak tapasztalati úton határozható meg.