Hungária Kupa 2002 - negatívumok


Az idei Hungária Kupáról már sokan sok jót mondtak. Hogy a jövőbeni hasonló versenyek még jobbak lehessenek én inkább a negatívumokat gyűjtöttem össze:

1. A programfüzetben szó sem esett a fürdőbelépőről. Egyes jelentkezőknek fel sem hívták erre a figyelmét és csak utólagos kérésre kapták meg a kék szalagjukat. A szalaggal sok volt a gond, nem volt lehetőség cserére, s ha valaki nem jött rá, hogyan is működik, már késő volt. Sem a szalagon, sem a programfüzetben nem volt semmiféle információ a fürdő nyitvatartásról. Az sem derült ki automatikusan, hogy hétvégi esti fürdőzésre nem jogosít belépésre. Ezek az információk csak szóban terjedtek.
2. A programfüzetben nem volt részletes térkép Kiskunmajsáról, illetve ami még fontosabb lett volna, az üdülőtelepről. Nem lehetett tudni, merre vannak üzletek, éttermek. Nyomtatásban még én sem láttam erről a területről térképet, de egy egyszerűbb térképvázlatot néhány órás munkával össze lehetett volna hozni.
A programfüzet hátoldalán található két térkép is lehetett volna szemléletesebb. Hogy a Magyarország térképen a megyeszékhelyek közül miért éppen Szekszárd maradt le, az nem egészen világos. A részletes térképet sem ártott volna megmutatni egy térképésznek (vagyunk néhányan a tájfutók között), akik bizonyosan ingyen is elmondták volna, hogy milyennek is kéne lennie egy ilyen térképnek.
3. A honlapon ígérték a város és a termálfürdő közötti tömegközlekedési menetrendet, de ez csak ígéret maradt: "Vasúton Budapest Nyugati pályaudvarról Kiskunfélegyházán keresztül juthatnak el Kiskunmajsára, majd a városközpontból menetrend szerinti autóbuszjárattal a Jonathermál Fürdőhöz. (a menetrendek itt is megtalálhatóak lesznek)"
Én is vonattal érkeztem Kiskunmajsára és én igazítottam útba a velem egy vonattal érkezett tanácstalan külföldi (és hazai) tájfutókat, hiszen az internetről, de még a programfüzet alapján sem volt könnyű megtalálni a fürdőt a külföldieknek.
4. Késtek a buszok (visszafelé). Ópusztaszerről az egyik busz több mint egy órás késéssel indult. 4. nap fél órás késéssel indult a busz. S ennek az volt az oka, hogy a busz rendezőket is szállított. A késésről előre, de közben sem tájékoztatták a várakozókat, elnézést senki sem kért, pedig a rendezők bizonyára előre tudták, hogy a meghirdetett 13.30 helyett 14.00-kor indul a busz.
5. A célban lévő büfék kínálata az első két nap nagyon messze volt az igényektől. Sokféle alkohol volt, de pl. csokoládét legfeljebb a helyi boltban (a műút túloldalán lehetett venni). A célban lévő büfék árai a verseny többi áraihoz igazodva viszonylag magasak voltak (zsíros kenyér: 100 Ft, 10 dkg kolbász: 300 Ft). Ezeket az árakat legfeljebb az üdülőtelep élelmiszerboltja múlta felül. Itt voltam szemtanúja egy tanulságos esetnek: fiatal orosz vagy cseh versenyzők szerettek volna vásárolni a boltban, de a legtöbb árun nem találták az árakat. Így csak a pénztárnál derült ki, hogy nincs annyi pénzük. A boltos egyszerűen elvette tőlük az összes árut és kitessékelte őket a boltból, mondván neki nincs ideje ilyenekkel vesződni, amikor itt vannak a jól fizető nyugati kuncsaftok. Szegény gyerekeknek én próbáltam elmagyarázni, hogy nem az a gond, hogy hamis pénzzel fizettek, egyszerűen ezt az üzletet nem értük üzemeltetik (igaz más ilyen jellegű, hosszan nyitva tartó boltot én nem találtam az üdülőtelepen).
6. A tömegközlekedéssel (szállítással) utazóknak reményük sem lehetett Ópusztaszeren a körkép megtekintésére. Szerencsés lett volna, ha a rendezők ezt a lehetőséget már a nevezésnél felkínálják a versenyzőknek, így lehetett volna előre tervezni, sőt akár a szállítást is ehhez igazítani.
7. A nyílt könnyű pályák túl nehezek voltak. A teljesen kezdőknek sokszor megoldatlan feladatot jelentettek az úton nem leküzdhető átmenetek. Néhány átmenet gond nélkül elment elitnek is.
8. A legnagyobb hibákat a világranglistaverseny (WRE) rendezésében találtam. A rendezők nem felejtették el többször is kihangsúlyozni, hogy a második napi verseny világranglista verseny, de ez nem csak rang, hanem kötelességet is ró a rendezőkre, akik egyszerűen figyelmen kívül hagyták az IOF előírásokat:
Az IOF weboldala szerint a verseny ellenőrzőbírója Kopanyecz Attila volt (ez csak a két elit versenyre vonatkozott). A programfüzet szerint Spiegl János (aki viszont nem rendelkezik az ehhez szükséges jogosítványokkal). Kopanyecz Attilát nem láttam a verseny színhelyén (ettől még ott lehetett).
A világranglista versenyek (de az IOF általános) versenyszabályzata is előírja, hogy normál távú verseny csak 1:15000 méretarányú térképen rendezhető. A versenyszabályzattól való bármilyen eltérés csak az ellenőrző bíró támogatásával kérhető az IOF elnökségétől ill. a versenybizottságtól. Ha lett volna ilyen kérés, mint IOF bizottsági tag, értesültem volna róla. Az elit verseny 1:10000 méretarányú térképen zajlott.
A szabályzat szerint elektronikus pontérintési rendszer (SI, Emit) hivatalos időmérésre nem használható (pontosabban mindenképpen szükséges egy hagyományos időmérési rendszer is). Ld. majd a szeptemberi magyarországi EB-t. Nagyon nem figyeltem, de valószínűleg feltűnt volna, ha az elitek idejét külön is mérik.
A HK weboldalán semmiféle plusz információ nem volt a világranglista versenyről. Utólag egy külön rovatban felkerültek az eredmények, amit gyorsan továbbítottak az IOF-nek is.
A szabályzat (WRE) azt tanácsolja, hogy a weboldal legyen egyszerűen tervezett, szerény grafikájú. A HK weboldal túlzottan is "kifinomult" volt. Pl. a magyar nyelvű versenyértesítő olvasható kinyomtatása keményen megizzasztott, pedig ezt bizonyosan jó néhányan ki akarták nyomtatni.
A WRE térképeket be kell fóliázni, vagy vízhatlan papírra nyomtatni (ráadásul volt is esély az esőre).
A WRE kategóriák pontjai a lehetőség szerint különüljenek el a többi kategóriától. A szabályzat szerint abszolút minimálisra kell csökkenteni a közös pontok számát. Ezt nem ellenőriztem, remélhetőleg így jártak el.
A rajtnál - a szabályzattal ellentétesen - nem volt WC és nem volt frissítő (víz).
A WRE szabályzat előírja, hogy legalább 25 percenként kellett egy frissítő pontnak lennie. Gyanítom, hogy ez itt nem teljesült (a programfüzetben nincs erre semmilyen utalás).
A WRE versenyeken kötelező egy zsűrit kijelölni, akik a lehetséges panaszokat és óvásokat elbírálják. Célszerű, ha a zsűri tagjait még a verseny előtt nyilvánosságra hozzák (programfüzet), hogy a versenyzők is tudják, kihez fordulhatnak.
A szabályok áthágásának az a legfőbb veszélye, hogy ha bárki (pl. egy külföldi résztvevő) tiltakozna a szabályok semmibevétele miatt az IOF-nél, akkor szankcióként a rendező országot sújtják, pl. a következő év(ek)ben csökkenthetik az ország kvótáját (jelenleg minden ország 3 világranglista versenyt rendezhet). Ennek ma még nincs akkora jelentősége, de várható, hogy az elkövetkező VB-ken korlátozni fogják az egyéni indulók számát és ezt valószínűleg a világranglista helyezések alapján fogják megtenni.
Lehet a szabályokkal vitatkozni utólag, de a versenyen ezeket betűről betűre be kellett volna tartani.
9. A térképek túl nagy méretűek voltak. Az utolsó három nap gond nélkül lehetett volna a térkép 1:15000 méretarányú (természetesen a szenioroknál nem), a terepek részletgazdagsága ezt lehetővé tette volna. Ez természetesen többletköltség lett volna, de a kisebb papírméret ezt valószínűleg ellensúlyozta volna.
10. Az 1-2. napi terep különleges volt. A borókás részeken azonban a térkép olvashatatlan volt. A borókák nagy részét futás közben lehetetlen volt azonosítani, de az esetleg információt adó szintvonalrajz a kusza zöld-sárga felület alatt olvashatatlan volt. Sajnos tendencia, hogy a rendezők rajonganak az ilyen túl részletesre rajzolt térképekért (a skandinávok egyszerűen gulyás térképnek hívják ezeket), de lehet, hogy a versenyzőknek egy jobban generalizált térkép hasznosabb lenne. Egyszer ki kéne próbálni… A térkép valószínűleg nagyon pontos volt, de ez még nem jelenti azt, hogy a versenyzési sebességhez megfelelő részletességű volt. Sajnos a térképek (legalábbis az 1-2. napi) még azt a szabályt sem tartották be, hogy minden jelnek 150%-os méretűnek kell lennie (pl. a zöld és kék körök, illetve a barna és fekete "V"-k mérete nem egyforma, pedig a jelkulcs szerint annak kéne lennie, határjelek mérete bizonyosan nem 150%-os volt). Egy nemzetközi verseny térképén nem szabad olyannak előfordulnia, hogy egy tó kék helyett zöld lesz (3. nap). A számítógépes térképből jó nyomdakész filmet készíteni nem sokat tudnak, talán őket kellett volna erre megkérni. Érthető, hogy a rendezők nem vállalták az újranyomtatás költségét, de kérdés mi a fontosabb: az anyagi vagy a presztízs veszteség.
Az összes térkép olvashatóságát segítette volna, ha több eséstüskét használnak a rajzolók. A kúpokra nem kell, de nem tilos eséstüskét rajzolni. Az ilyen alföldi terepen sokat segített volna a több eséstüske a domborzat olvasásában.
11. A pályabenyomtatás hagyott maga után kívánnivalót. Sokszor a kódok olyan apró számmal és rossz minőségben kerültek nyomtatásra, hogy könnyen lehetett téveszteni. Tanulságos, hogy a kategóriámban (F40) a parkversenyen többen (nagy esélyesek) kiestek. A versenyzők kihagytak egy pontot, ami az ő hibájuk, de ha a pályabenyomtatásnál a pont sorszámát nem az épületek fekete jelére nyomtatják, hanem egy üres részre, akkor talán senki nem esik ki (akkor néhány hellyel én is hátrébb végeztem volna). Ráadásul a benyomtatás a legkisebb nedvesség hatására is elmosódott.
12. A 14-es kategóriákban C-t is kellett volna rendezni, vagy eleve csak C-t (de olyan szintű pályákkal is). A két részre osztott F14-ben érdekes módon mindig a B2 járt rosszabbul, az ő pályáik mindig hosszabbak, nehezebbek voltak, mint a B1, amit a győztes idők is igazolnak. Kb. 15%-kal nagyobb volt az F14B2 győztes ideje a B1-nél. Még két megosztott kategória volt (F21B és F21BR), mindkettő hasonló anomáliákkal.
13. Szerintem nem volt szerencsés, hogy az 5. napi pályák voltak a leghosszabbak és olyan hosszúak, ami főleg az elit pályákkal összehasonlítva nagyon soknak tűnt (pl. F55: 5170 m, F14: 4760 m, N45: 4980 m).
14. Tudom, hogy tisztán anyagi kérdés, de a WC-k száma kevés volt. Sajnos időközönként előfordult, hogy hiányzott a papír.

Nem biztos, hogy minden esetben igazam van, de én így láttam. Amikor a nevezési díj nagyságáról beszélünk, akkor azt is látni kell, hogy a hasonló nyugati versenyeken (pl. Velence) nem nagyon szoktunk panaszkodni a gyakran sokkal magasabb árakra. Az is biztos, hogy a magasabb árak miatt, mi versenyzők is érzékenyebben figyeltünk mindenre. Például furcsa volt látni a fő szponzor saját weboldalán, hogy ha ugyanazt a szállást a versenytől függetlenül közvetlenül rendelem meg, akkor olcsóbban megúsztam volna (igaz, ebben nincs benne a fürdőbelépő ára, de nekünk nem nagyon volt választási lehetőségünk, ha a rendezőkön keresztül igényeltünk szállást).
Ez a cikk sokkal hosszabb lett volna, ha a pozitívumokat soroltam volna fel, de az könnyebben ment volna.

Budapest, 2002. augusztus 23.

Zentai László


Válaszcikkek: Szokol Lajos (Tájoló 2002/8) - Grant Julianna (Tájoló 2002/9) - ZL (nem publikált)

Vissza a Tájoló 2002/7 tartalomjegyzékhez!
Vissza a magyar nyelvű tájfutó információkhoz!