Zentai László cikke (Tájoló 2002/7) - Szokol Lajos válaszcikke (Tájoló 2002/8) - Zentai László nem publikált internetes válasza
Eredetileg nem tervezten, hogy Szokol Lajos esetleges válaszcikkére
reagálok. Elolvasva azt, úgy éreztem, szükség
van az újabb válaszra.
Nem hiszem, hogy a Tájoló olvasóit feltétlenül
érdekli ez a vita, így csak így folytatom.
Az idei Hungária Kupáról már sokan sok jót
mondtak. Hogy a jövőbeni hasonló versenyek még jobbak
lehessenek én inkább a negatívumokat gyűjtöttem
össze:
Zentai László megsokallva, hogy az idei HK-ról
"már sokan sok jót mondtak" úgy döntött,
hogy egy kétoldalas dolgozatban helyére teszi a versenyt és
az SZVSE rendezőgárdáját. Ennek megfelelő stílusban
adta a tájfutó társadalom tudtára a rendezés
minden területére jellemző hiányosságokat, egy
felelőtlen, szakmailag alkalmatlan rendezőgárda által
csapnivalóan rendezett versenyt körvonalazva. A szerzőt az
ismeretek hiánya különösebben nem zavarta a mű elkészítésében
és néha a tények mellőzésére is szüksége
volt a vegytiszta negatívumok összehozására. A szerző
tollát "hogy a jövőbeni versenyek még jobbak lehessenek"
elv vezérelte, de többszöri átolvasás után
is gyenge képességeimmel csak a bántó szándékot
tudtam kiolvasni.
Ezért - valamint az általam irányított rendezőgárda
erős unszolására - megpróbálkozom a szerecsen
mosdatással.
Mint cikkem egysoros bevezetőjében is leírtam
a cikk alapvető célja az volt, hogy a jövőbeni versenyek
még jobbak lehessenek. A mostani válaszomban két másik
idei többnapos verseny tapasztalataira is igyekszem támaszkodni (Szlovák
Karszt Kupa - ez ugyan nem volt WRE verseny, de létszámában
igen hasonló volt, illetve a sümegi EB) a két alapvető
forrás (a verseny honlapja, illetve programfüzete) mellett.
Ami a stílusomat illeti, vállalom. Ki-ki elolvasva írásainkat
eldöntheti, melyikünket mi vezérelte, ki írt inkább
indulatból...
Ha valaki fontosnak érzi, hogy reagáljon, bárki véleményét
cenzúra nélkül, teljes egészében közlöm
(ha a "digitális nyomdafesték" is megengedi).
1. A programfüzetben szó sem esett a fürdőbelépőről.
Egyes jelentkezőknek fel sem hívták erre a figyelmét
és csak utólagos kérésre kapták meg a kék
szalagjukat. A szalaggal sok volt a gond, nem volt lehetőség cserére,
s ha valaki nem jött rá, hogyan is működik, már
késő volt. Sem a szalagon, sem a programfüzetben nem volt semmiféle
információ a fürdő nyitvatartásról. Az
sem derült ki automatikusan, hogy hétvégi esti fürdőzésre
nem jogosít belépésre. Ezek az információk
csak szóban terjedtek.
1. A szerző állításával
szemben a jelentkező csapatvezetőket írásban tájékoztattuk
a fürdő nyitva tartásáról (a honlapon is szerepelt)
illetve a versenyközpontban és a célban az elszakadt és
lazán felkötött fürdőszalagokat folyamatosan cseréltük
a saját költségünkre, mivel a fürdő vezetése
nem volt hajlandó az együttműködésre.
1. Két esetről konkrétan tudok, akiket
nemhogy nem tájékoztatták a fürdő lehetséges
használatáról, hanem csak utólagos kérésre
(amikor másoktól megkérdeztem, hogy jutottak a szalagokhoz)
adták oda a kék szalagokat. Az egyik én magam voltam. A honlap
tartalmát korábban többször is lementettem (most átnézve
sem találtam benne utalást a fürdő nyitvatartására).
A programfüzetben (amit szerintem a versenyzők a helyszínen
a legtöbbet forgattak) nem esik egy szó sem arról, hogy a versenyzők
ingyenes belépésre jogosultak valamilyen módon.
Valószínűleg amikor a feleségem a saját elrontott szalagjával
visszament a versenyközpontba, hogy kicseréltesse, akkor még
nem gondolták a rendezők, hogy ezzel ilyen sok a gond, minden esetre
őt még azzal küldték el, hogy nem tudnak segíteni
(nem igazán érzett segítőkészséget).
Később találkoztam olyan versenyzőkkel a strandon,
akik hasonló malőrök miatt inkább jegyet vettek. Mivel
különösebb híre nem volt annak, hogy a rendezők átéreztve
a versenyzők problémáját a későbbiekben
átvállalták a cseréket, mi már nem tudtunk
ezzel élni. talán ki lehetett volna írni a versenyközpontban,
be lehetett volna mondani hangosbeszélőn, hogy akinek gondja van,
jelentkezzen.
2. A programfüzetben nem volt részletes térkép Kiskunmajsáról,
illetve ami még fontosabb lett volna, az üdülőtelepről.
Nem lehetett tudni, merre vannak üzletek, éttermek. Nyomtatásban
még én sem láttam erről a területről térképet,
de egy egyszerűbb térképvázlatot néhány
órás munkával össze lehetett volna hozni.
A programfüzet hátoldalán található két
térkép is lehetett volna szemléletesebb. Hogy a Magyarország
térképen a megyeszékhelyek közül miért éppen
Szekszárd maradt le, az nem egészen világos. A részletes
térképet sem ártott volna megmutatni egy térképésznek
(vagyunk néhányan a tájfutók között), akik
bizonyosan ingyen is elmondták volna, hogy milyennek is kéne lennie
egy ilyen térképnek.
2. "A programfüzetből hiányzott
az üdülőtelep térképe, így nem lehetett
tudni merre vannak az üzletek, éttermek."
Ezek a létesítmények a VK-ból látszottak, sőt
nagyrészük a VK-ban üzemelt, így feleslegesnek éreztük
a térképkészítést. Egyébként
a VK-ban mindenki rendelkezésére állt a szintén hiányolt
Kiskunmajsa térkép kifüggesztve és elvihetően
is. Szintén súlyos hibánk, hogy a programfüzet hátoldalán
közölt Magyarország térképről Szekszárd
megyeszékhely lemaradt. Sajnos már nem élhetünk a szerző
felajánlásával, miszerint ingyen is kioktatott volna bennünket,
"milyennek is kéne lenni egy ilyen térképnek".
Én ugyan nem kioktatásról írtam,
hanem önkéntes segítségnyújtásról
(amit eddig is megtettem, ezután is meg fogok tenni bárkinek, aki
igényli). Én nem szégyellek segítséget kérni
másoktól olyan témában, ahol úgy érzem,
nem vagyok otthon. A Szlovák Karszt nem restellt egy kis térképvázlatot
közölni még a falunyi Krasznahorkaváraljáról
is, az EB prospektus is példamutató ebből a szempontból.
A Tájfutásban megjelent cikkben is hiányolta a térképet az
ottani cikk szerzője, Hegedüs Zoltán...
Szekszárd lemaradása a hátoldalról nem akkora hiba
(én legalábbis nem írtam sehol, hogy ez súlyos hiba),
ezzel csak próbáltam szemléltetni a szakértelem hiányát
(tényleg miért maradt le, vagy volt valamilyen szerkesztési
elve a térképnek?) Ennél fontosabb például
az, hogy a részletes térképen a bugaci kisvasút is
hiányzik, amire még a javasolt programokban is van utalás.
Talán a külföldiek egy aránymértéknek is
örültek volna a térképen.
3. A honlapon ígérték a város és a termálfürdő
közötti tömegközlekedési menetrendet, de ez csak ígéret
maradt: "Vasúton Budapest Nyugati pályaudvarról Kiskunfélegyházán
keresztül juthatnak el Kiskunmajsára, majd a városközpontból
menetrend szerinti autóbuszjárattal a Jonathermál Fürdőhöz.
(a menetrendek itt is megtalálhatóak lesznek)"
Én is vonattal érkeztem Kiskunmajsára és én
igazítottam útba a velem egy vonattal érkezett tanácstalan
külföldi (és hazai) tájfutókat, hiszen az internetről,
de még a programfüzet alapján sem volt könnyű megtalálni
a fürdőt a külföldieknek.
3. A vonattal érkezőknek ígért
buszmenetrend a honlapról lemaradt, így a szerző volt kénytelen
útbaigazítani a vele egy vonattal érkezőket, mivel
a fürdőt (VK) nem volt könnyű megtalálni.
A vonattal érkezőknek a vasútállomásról
a városközpontba kellett bejutni, és onnan a Jonathermál
fürdő feliratú 15 percenként induló buszokkal
juthattak a versenyközpontba. A vasútállomás a város
szélén van, és ha valaki nem indult neki a pusztának,
hanem az egyetlen, a városba vezető utat választotta, a minden
fórumon közzé tett városközponti buszmegállóba
jutott. E mellett az összes városba vezető úton (köztük
az állomásról jövőn is) a Jonathermál
RT. által kirakott irányító táblák segítik
a fürdő megtalálását. Azért köszönjük
a segítséget! Lehet, hogy a más vonattal érkezők
még mindig a majsai pusztában tévelyegnek?
Egy külföldinek ismernie kéne Kiskunmajsát?
Lehet, hogy mi túl korán érkeztünk, de semmiféle
tájékoztató tábla nem volt kitéve (a Siketek
SC versenyzőivel és néhány külföldivel együtt
érkeztünk), így mindenki minket követett, mert én
sehová nem indulok el térkép nélkül. Az internetről
letöltött távolsági busz menetrend segített a megfelelő
busz elérésében. A buszon vidéki szokás szerint
(nálunk is gyakran így van Salgótarján környékén)
semmiféle tájékoztató tábla nem volt, a sofőrtől
kellett megkérdezni hová is megy, így egy külföldinek
(de még a siketeknek sem) egyedül nem lett volna könnyű
dolga. Egyébként honnan lehetett arról tudni, hogy 15 percenként
közlekednek buszok a fürdő és a város között?
Az internet segítségével én mind helyi, mind távolsági
buszmenetrenddel felszerelkeztem, de a buszok ezek szerint korántsem közlekedtek
ilyen gyakran (a város honlapja - www.majsainfo.hu - szerint csak nagyon
ritkán van helyi buszjárat, vonalanként napi 1-2 és
a fürdő érdekes módon nem is szerepel az úticélok
között). Ha a rendezők szerveztek ilyen járatokat, vagy
tudtak ilyenek létéről, akkor miért titkolták
el előlünk: sem a programfüzet, sem a honlap nem ír erről.
Talán a weblapon egy kis vázlat segíthetett volna a külföldieknek,
hogy leküzdjék ezt a problémát. Örülök,
hogy segíthettem nekik, de az igazi segítség az lett volna,
ha az ígért menetrend került volna fel a webre. Most újra
megnéztem a honlapon még a német és angol nyelvű
oldalakat is, de mindenhol csak az szerepel, hogy fel fogják tenni majd
a buszmenetrendet.
4. Késtek a buszok (visszafelé). Ópusztaszerről az
egyik busz több mint egy órás késéssel indult.
4. nap fél órás késéssel indult a busz. S ennek
az volt az oka, hogy a busz rendezőket is szállított. A késésről
előre, de közben sem tájékoztatták a várakozókat,
elnézést senki sem kért, pedig a rendezők bizonyára
előre tudták, hogy a meghirdetett 13.30 helyett 14.00-kor indul
a busz.
4. Az egyik busz Ópusztaszerről több
mint egy órával és egy más alkalommal félórával
később indult. "A késésről előre,
de közben sem tájékoztatták a várakozókat,
elnézést senki nem kért."
Ópusztaszeren az eredményhirdetés a pontos kezdés
ellenére jelentősen elhúzódott, mert a díjátadók
kérésére a tervezettnél kevesebb kategóriát
hirdethettünk egyszerre, és az utolsó járatot az eredményhirdetést
követően indítottuk. A 24 járatból az említett
második késés okát a szerző eltalálta.
Mindkét változást folyamatosan hirdettük a célban
angolul és magyarul. Valószínű a tájékoztatásnak
ez a formája ma már elfogadhatatlan. Sajnos a dolgozatból
nem derül ki, hogy hogyan kell eljárni ilyen esetekben.
Itt most már nem tudunk igazságot tenni. Az
ópusztaszeri buszkésés előrejelzéséről
nem tudok mit mondani, mert korán elmentem tájbringa OB-t rendezni
(lehet, hogy családom tagjai nem figyeltek a bemondóra, bizonyosan
úgy volt, ahogy SZL írja, elnézést a tévedésemért).
A 4. napi késésnek viszont szenvedő alanya voltam a buszon.
Előtte a célban nem hallottam, hogy bemondták volna a késés
tényét, a plusz fél óra várakozás alatt
a rendezőkön kívül más nem érkezett a buszhoz
(tehát nem úgy tűnt, mintha bárki tudott volna előre
a késésről), a türelmetlen külföldiek pedig
a magyaroktól próbálták megtudni, hogy miért
is nem indul a kiírt időben busz. A sofőr sem tudott semmit.
Ötödik napon érdekes módon emlékszem, hogy a busz
későbbi indulását folyamatosan többször
is jelezték a célban.
5. A célban lévő büfék kínálata
az első két nap nagyon messze volt az igényektől.
Sokféle alkohol volt, de pl. csokoládét legfeljebb a helyi
boltban (a műút túloldalán lehetett venni). A célban
lévő büfék árai a verseny többi áraihoz
igazodva viszonylag magasak voltak (zsíros kenyér: 100 Ft, 10 dkg
kolbász: 300 Ft). Ezeket az árakat legfeljebb az üdülőtelep
élelmiszerboltja múlta felül. Itt voltam szemtanúja
egy tanulságos esetnek: fiatal orosz vagy cseh versenyzők szerettek
volna vásárolni a boltban, de a legtöbb árun nem találták
az árakat. Így csak a pénztárnál derült
ki, hogy nincs annyi pénzük. A boltos egyszerűen elvette tőlük
az összes árut és kitessékelte őket a boltból,
mondván neki nincs ideje ilyenekkel vesződni, amikor itt vannak
a jól fizető nyugati kuncsaftok. Szegény gyerekeknek én
próbáltam elmagyarázni, hogy nem az a gond, hogy hamis pénzzel
fizettek, egyszerűen ezt az üzletet nem értük üzemeltetik
(igaz más ilyen jellegű, hosszan nyitva tartó boltot én
nem találtam az üdülőtelepen).
(Erre a pontra nem volt reakció.)
6. A tömegközlekedéssel (szállítással) utazóknak
reményük sem lehetett Ópusztaszeren a körkép megtekintésére.
Szerencsés lett volna, ha a rendezők ezt a lehetőséget
már a nevezésnél felkínálják a versenyzőknek,
így lehetett volna előre tervezni, sőt akár a szállítást
is ehhez igazítani.
6. A tömegközlekedéssel utazóknak
reményük sem lehetett Ópusztaszeren a Körkép megtekintésére,
szerencsés lett volna ezt a lehetőséget előre felkínálni.
Megtörtént! A programfüzetben, a levelezési listákon
(valamennyi nevező országban!), valamint a jelentkezési sátorral
szemben egy külön erre a célra felállított képekkel
gazdagon díszített faházban vártuk az előre
jelentkezőket.
A verseny napján 9 órától félóránként
indultak a Körképi programok. Folyamatosan tájékoztattuk
a versenyzőket, kedvcsinálóként a Körkép
történetét is ismertetve. A célsátorban és
a pénztárnál is lehetett jelentkezni a turnusokra. A tömegközlekedéssel
utazóknak a versenyen kívül minimum három óra
állt rendelkezésre a félórás Körképi
sétához.
Én úgy éreztem, hogy a 5000-8500 Ft-os
fél napos túrák nem az én pénztárcámhoz
vannak méretezve, lehet, hogy a hibát ott követtem el, hogy
nem érdeklődtem a programsátorban ezzel kapcsolatban. A programfüzet
szerint a túrák délután kettőkör indultak
Kiskunmajsáról, az első busz 13.00-kor indult vissza Ópusztaszerről.
Én csak a körképet szerettem volna megnézni. A verseny
elején még figyeltem a hangosbemondót, akkor az első
szabad turnust kb. du. 3 órára ígérték a rendezők.
Az eredeti tervek szerint az utolsó busz 14.30-kor indult volna vissza.
Ha a rendezők végül rugalmasan igazodtak a versenyzők
igényeihez, köszönet érte. Mivel még soha nem voltam
Ópusztaszeren így előre nem tudtam, hogy a körképre
nem olyan egyszerű bejutni.
7. A nyílt könnyű pályák túl nehezek voltak.
A teljesen kezdőknek sokszor megoldatlan feladatot jelentettek az úton
nem leküzdhető átmenetek. Néhány átmenet
gond nélkül elment elitnek is.
7. A nyílt könnyű pályák
valóban túl nehezek voltak.
Az eddigi pontok közül ezt tekintem a legkomolyabb
hibának, mert az ilyenekkel lehet elriasztani az érdeklődőket
(én a feleségem példáján tapasztaltam).
8. A legnagyobb hibákat a világranglistaverseny (WRE) rendezésében
találtam. A rendezők nem felejtették el többször
is kihangsúlyozni, hogy a második napi verseny világranglista
verseny, de ez nem csak rang, hanem kötelességet is ró a rendezőkre,
akik egyszerűen figyelmen kívül hagyták az IOF előírásokat:
Az IOF weboldala szerint a verseny ellenőrzőbírója
Kopanyecz Attila volt (ez csak a két elit versenyre vonatkozott). A programfüzet
szerint Spiegl János (aki viszont nem rendelkezik az ehhez szükséges
jogosítványokkal). Kopanyecz Attilát nem láttam a
verseny színhelyén (ettől még ott lehetett).
A világranglista versenyek (de az IOF általános) versenyszabályzata
is előírja, hogy normál távú verseny csak 1:15000
méretarányú térképen rendezhető. A versenyszabályzattól
való bármilyen eltérés csak az ellenőrző
bíró támogatásával kérhető az
IOF elnökségétől ill. a versenybizottságtól.
Ha lett volna ilyen kérés, mint IOF bizottsági tag, értesültem
volna róla. Az elit verseny 1:10000 méretarányú térképen
zajlott.
A szabályzat szerint elektronikus pontérintési rendszer (SI,
Emit) hivatalos időmérésre nem használható
(pontosabban mindenképpen szükséges egy hagyományos
időmérési rendszer is). Ld. majd a szeptemberi magyarországi
EB-t. Nagyon nem figyeltem, de valószínűleg feltűnt
volna, ha az elitek idejét külön is mérik.
A HK weboldalán semmiféle plusz információ nem volt
a világranglista versenyről. Utólag egy külön rovatban
felkerültek az eredmények, amit gyorsan továbbítottak
az IOF-nek is.
A szabályzat (WRE) azt tanácsolja, hogy a weboldal legyen egyszerűen
tervezett, szerény grafikájú. A HK weboldal túlzottan
is "kifinomult" volt. Pl. a magyar nyelvű versenyértesítő
olvasható kinyomtatása keményen megizzasztott, pedig ezt
bizonyosan jó néhányan ki akarták nyomtatni.
A WRE térképeket be kell fóliázni, vagy vízhatlan
papírra nyomtatni (ráadásul volt is esély az esőre).
A WRE kategóriák pontjai a lehetőség szerint különüljenek
el a többi kategóriától. A szabályzat szerint
abszolút minimálisra kell csökkenteni a közös pontok
számát. Ezt nem ellenőriztem, remélhetőleg
így jártak el.
A rajtnál - a szabályzattal ellentétesen - nem volt WC és
nem volt frissítő (víz).
A WRE szabályzat előírja, hogy legalább 25 percenként
kellett egy frissítő pontnak lennie. Gyanítom, hogy ez itt
nem teljesült (a programfüzetben nincs erre semmilyen utalás).
A WRE versenyeken kötelező egy zsűrit kijelölni, akik a
lehetséges panaszokat és óvásokat elbírálják.
Célszerű, ha a zsűri tagjait még a verseny előtt
nyilvánosságra hozzák (programfüzet), hogy a versenyzők
is tudják, kihez fordulhatnak.
A szabályok áthágásának az a legfőbb
veszélye, hogy ha bárki (pl. egy külföldi résztvevő)
tiltakozna a szabályok semmibevétele miatt az IOF-nél, akkor
szankcióként a rendező országot sújtják,
pl. a következő év(ek)ben csökkenthetik az ország
kvótáját (jelenleg minden ország 3 világranglista
versenyt rendezhet). Ennek ma még nincs akkora jelentősége,
de várható, hogy az elkövetkező VB-ken korlátozni
fogják az egyéni indulók számát és ezt
valószínűleg a világranglista helyezések alapján
fogják megtenni.
Lehet a szabályokkal vitatkozni utólag, de a versenyen ezeket betűről
betűre be kellett volna tartani.
8. A legnagyobb hibákat a Világranglista versenyen
követtük el, pedig ezt rendezni "nem csak rang, hanem kötelességet
is ró a rendezőkre." Ó ha ezt az okítást
időben kapjuk! De talán még lesz lehetőségünk
a javításra, kedvünk már nehezebben.
A szerző nem látta az ellenőrzőbírót
a verseny helyszínén. Ott volt! "Nem nagyon figyeltem, de valószínűleg
feltűnt volna, ha az elitek idejét külön is mérik."
Figyelni kellett volna! "A HK WEB oldalán semmiféle plusz információ
nem volt. Utólag egy külön rovatba felkerültek az eredmények,
amit gyorsan továbbítottak az IOF-nek." Milyen infó
hiányzott? Sajnos az eredményeket mi csak utólag szoktuk
megállapítani! "A HK WEB oldala túlzottan is kifinomult
volt." Bocsánat, ha túl jól sikerült! "A WRE
térképeket be kellett volna fóliázni."
Hurrá! Befóliáztuk! "25 percenként kell egy frissítőpont.
Gyanítom, hogy ez itt nem teljesült." Köszönjük
a bizalmat.
A versenyzők nem tudták kihez forduljanak a panaszaikkal, mert a
zsűrit nem ismertették a programfüzetben. Most már tudom
miért tolongtak annyian a méreg drága büfékben.
Keresték a zsűrit.
Nagyon reméltem, hogy Kopanyecz Attila ott volt a
versenyen. A programfüzet nem tesz róla említést. A
weblap WRE rovatában a verseny előtt nem volt semmi, a verseny után
ide csak az eredmény került fel. Megpróbáltam utólagosan
egy külföldi versenyző szemével nézni ezt a napot,
aki azért jött el, hogy fusson egy jó WRE pontot. Mellesleg
egy több napos versenyen, ahol csak egy nap WRE, illett volna felkínálni
azt a lehetőséget (korábban előírta a WRE szabályzat),
hogy valaki csak arra az egy napra nevezzen. A kiírásban erre nem
volt utalás (sem az angolban, sem a németben). Emelt áron
akár a helyszínen is lehetett nevezni, de a szabályalkotók
valószínűleg nem erre gondoltak.
A programfüzet azt írja, hogy a "térképekhez fóliát
nem biztosítunk", az angol nyelvű részben még
nagy betűvel is van írva a NO szócska. Belátom, valótlant
állítottam, a térképek be voltak fóliázva.
De honnan kellett volna tudnia egy WRE versenyzőnek, hogy a programfüzetben
leírtak ellenére az ő térképe be lesz fóliázva
a szabályzat előírásainak megfelelően?
Ha már a térkép méretarányánál
olyan nagyvonalúan túltették magukat a rendezők a
szabályzat előírásain. Nagyon szívesen meghallgattam
volna a választ, hogy ezt miért tették, ki döntött
így. Az IOF Térképbizottságában már
tavaly is készítettünk egy jelentést arról, hogy
az egyes országok WRE rendezvényein hogyan teljesültek a minimális
térképi előírások. Magyarország tavaly
ebben a tekintetben a példamutatóan szabályzattisztelők
közé tartozott, 2002-ben a Hungária Kupa miatt nem így
lesz (az Őszi Spari Kupa az idei két másik WRE versenyünk,
ott bizonyosan lesz 15 ezres térkép, amin egyébként
tudtommal szintén javított Dénes Zoltán). Ezzel ugyan
most én "bántalak" Benneteket, de ennek a következményei
a magyar tájfutásra nézve lehetnek hátrányosak.
Hogy voltak-e az előírások szerint 25 percenként frissítőpontok
a pályában (ez a nőknél 2, a férfiaknál
3 frissítőt jelent), azt a pálya ismeretének hiányában
nem tudom megítélni, abból ahogy Szokol Lajos nehezményezni,
arra következtetek, hogy szerencsére itt a szabályzat szerint
jártak el (remélem tényleg így volt és így
elnézést kérhetek). A programfüzet és a honlap
nem írt erről.
Ellenben a másik gyanúmat nem oszlatta el, pedig az sokkal fontosabb
lett volna. Utánanéztem a részidős
eredmények segítségével: a szabályzat szerinti
WRE pálya elkülönítés nem nagyon valósult
meg: a két WRE pálya pontjait sok más pálya is használta,
például az F75, az N55, de még a nyílt technikás
is fogott elit pontokat.
A zsüri kérdésén jól elviccelődik Szokol
Lajos, javaslom egyszer beszéljen Lux Ivánnal, vagy Szarka Ernővel
hogy milyen szerepe volt az idei sümegi EB-n a zsürinek, ha már
az nem elég neki, hogy a szabályzat a zsüri felállítását
előírja (nem viccből). Ugyanolyan nehéz helyzet, mint
az EB-n, itt is előfordulhatott volna. Természetesen a sümegi
EB programfüzetében a zsüritagok nevei is szerepelnek.
Az elkövetkező néhány évben
az évi három WRE futamok lesznek olyan versenyek Magyarországon,
amiket kötelezően az IOF előírásainak megfelelően
kell rendezni, ezek lesznek bizonyos tekintetben a nagy versenyeink. Az összes
többi versenyen elvileg bármit csinálhatunk, ami a hazai szabályokba
belefér.
Ami a honlap kifinomultságát illeti, azt bevallom nem teljesen pozitív
jelzőnek szántam. Többnyelvűsége valóban
imponáló volt, de a túlcizelláltság esetenként
nehézzé tette a nyomtatást (ld. a WRE szabályzatnak
a honlapok egyszerűségére vonatkozó ajánlásait).
9. A térképek túl nagy méretűek voltak. Az utolsó
három nap gond nélkül lehetett volna a térkép
1:15000 méretarányú (természetesen a szenioroknál
nem), a terepek részletgazdagsága ezt lehetővé tette
volna. Ez természetesen többletköltség lett volna, de
a kisebb papírméret ezt valószínűleg ellensúlyozta
volna.
9. "A térképek túl nagyok voltak,
1:15.000 méretarányú kellett volna (természetesen
nem a szenioroknál)." ?!
A szabályzat (ISOM2000) ugyan egyértelműen
fogalmaz, de nem árt ismételni. A szenioroknál (főleg
F45-től felfelé), illetve a fiataloknál (16-tól lefelé)
mindig 1:10000 méretarányú térképet ajánlott
használni a normál tájfutó versenyeken. Más
kategóriákban normáltávú versenyeken az 1:15000
méretarány a kívánatos. Így el lehetne érni,
hogy a térképek mérete A4-es körüli legyen. Nekem
F40-ben (a 10 ezres térképpel) egyik nap sem sikerült az A4-esnél
nagyobb térképtartómba belehajtogatni a pályámat,
verseny közben mindig át kellett hajtani.
10. Az 1-2. napi terep különleges volt. A borókás részeken
azonban a térkép olvashatatlan volt. A borókák nagy
részét futás közben lehetetlen volt azonosítani,
de az esetleg információt adó szintvonalrajz a kusza zöld-sárga
felület alatt olvashatatlan volt. Sajnos tendencia, hogy a rendezők
rajonganak az ilyen túl részletesre rajzolt térképekért
(a skandinávok egyszerűen gulyás térképnek hívják
ezeket), de lehet, hogy a versenyzőknek egy jobban generalizált
térkép hasznosabb lenne. Egyszer ki kéne próbálni
A térkép valószínűleg nagyon pontos volt, de
ez még nem jelenti azt, hogy a versenyzési sebességhez megfelelő
részletességű volt. Sajnos a térképek (legalábbis
az 1-2. napi) még azt a szabályt sem tartották be, hogy minden
jelnek 150%-os méretűnek kell lennie (pl. a zöld és kék
körök, illetve a barna és fekete "V"-k mérete
nem egyforma, pedig a jelkulcs szerint annak kéne lennie, határjelek
mérete bizonyosan nem 150%-os volt). Egy nemzetközi verseny térképén
nem szabad olyannak előfordulnia, hogy egy tó kék helyett
zöld lesz (3. nap). A számítógépes térképből
jó nyomdakész filmet készíteni nem sokat tudnak, talán
őket kellett volna erre megkérni. Érthető, hogy a
rendezők nem vállalták az újranyomtatás költségét,
de kérdés mi a fontosabb: az anyagi vagy a presztízs veszteség.
Az összes térkép olvashatóságát segítette
volna, ha több eséstüskét használnak a rajzolók.
A kúpokra nem kell, de nem tilos eséstüskét rajzolni.
Az ilyen alföldi terepen sokat segített volna a több eséstüske
a domborzat olvasásában.
10. A WRE térkép csapnivaló volt a
szerző szerint. Hely hiány miatt nem sorolom a szakmai érveket.
Az indulók, akik között VB helyezettek is voltak és többeket
viszont láthattunk a sümegi EB-n, kivétel nélkül
hangsúlyozták a terep és a térkép kiválóságát,
összhangját amit a futott kilométer átlagok is alátámasztottak.
Talán ha előbb olvassák a cikket, nem nyilatkoznak ilyen
zöldségeket. Bár a szerző véleménye szerint
az ilyen förmedvényeket a svédek csak gulyás térképnek
szokták nevezni, azért remélem az alkotó még
készít néhány hasonlóan slendrián munkát.
Nagyon sértőnek érzem ezeket a kitételeket.
Szokol Lajos nem érti, vagy még inkább nem akarja érteni
a mondanivalómat. A csapnivaló, slendrián és a förmedvény
szavakkal saját magát minősíti, én semmi ilyet
nem állítottam. Jó lett volna ha a - szerintem - szakmai
bírálatra konkrét válaszokat ad. Miért nem
tartották be a jelkulcsi méreteket?
Gyakorló térképhelyesbítőként
már idestova 20 éve leszoktam arról,
hogy mások térképhelyesbítői munkáját
bíráljam. Inkább az a véleményem, hogy csak
örülni lehet annak, ha Dénes Zoltánhoz hasonló
lelkes "fiatalok" hajlandók térképet javítani,
mert előbb-utóbb nálunk is keleti vendégmunkásokat
kell hívnunk, ha új térképeken akarunk futni.
Minden térképjavítónak végig kell járnia
egy fejlődési utat; az igazi nehézség nem az, hogy
mit és hogyan ábrázolunk, hanem mit nem veszünk
fel a térképre, hogyan generalizálunk. Ez a terep óriási
kihívás, de nem bonyolultabb egy skandináv terepnél,
ahol nem tűnt el a 15 ezres méretarány.
Ha már Szokol Lajos a sümegi EB résztvevőit hozta szóba.
Az EB-n a középtáv és a váltó ugyanazon
a terepen zajlott, de eltérő méretarányú térképen.
Egyöntetű volt a vélemény, hogy a váltón
használt 15 ezres térkép sokkal jobban használható
volt, sokkal könnyebben lehetett észlelni a domborzati formákat,
pedig az sem volt nagyon egyszerű terep.
Nekem óriási tanulságokkal szolgált az első
1-2 évem kezdőként az IOF Térképbizottságában.
Megdöbbentő volt látni, hogy a skandináv országokban
mennyire komolyan veszik a nemzetközi jelkulcs előírásait.
Ha ők a példaképeink, próbáljuk meg utánozni
őket. Ha bárki az elején tudatosítja a térképjavítóban,
hogy ez egy 1:15000 méretarányú térkép lesz,
akkor bizonyosan jobban törekszik a generalizálásra, az olvashatóság
növelésére.
Az ISOM2000 egyébként arra is lehetőséget ad, hogy
bizonyos esetekben halványabb sárga színt használjunk.
Ez is használt volna az olvashatóságnak.
A gulyás térkép nem feltétlenül jelent negatív
jelzőt. Szarka Ernő, aki az 1989-es svédországi VB
ellenőre volt tudna arról mesélni, hogy a skandinávok
csak akkoriban kezdték el megtanulni a három zöld szín
alkalmazását. Ők a közép-európai térképek
nekik (és gyakran nekünk is) nehezen azonosítható zöld
foltjait nevezték el gulyás térképnek. A stílus
művelésében ma is főleg a csehek járnak az élen.
A skandinávok is gyakran szenvednek, ha nemzetközi versenyre helyesbítenek
térképet, de igazodnak a szabványhoz, mert ettől (is)
lesz sportszerű a verseny.
Véleményem szerint a Dénes Zoltán által készített
térkép tökéletesen megfelelt a Hungária Kupa
igényeinek (ettől még az olvashatósága nem
volt ideális), de a WRE szabályait nem tartotta be.
11. A pályabenyomtatás hagyott maga után kívánnivalót.
Sokszor a kódok olyan apró számmal és rossz minőségben
kerültek nyomtatásra, hogy könnyen lehetett téveszteni.
Tanulságos, hogy a kategóriámban (F40) a parkversenyen többen
(nagy esélyesek) kiestek. A versenyzők kihagytak egy pontot, ami
az ő hibájuk, de ha a pályabenyomtatásnál a
pont sorszámát nem az épületek fekete jelére
nyomtatják, hanem egy üres részre, akkor talán senki
nem esik ki (akkor néhány hellyel én is hátrébb
végeztem volna). Ráadásul a benyomtatás a legkisebb
nedvesség hatására is elmosódott.
11. "Ha a pályabenyomtatásnál
nem az épületek fekete jelére nyomtatják a pontok sorszámát,
hanem egy üres részre, akkor talán senki nem esik ki."
Talán! Bár a szerző alapos elemzést követő
végkövetkeztetése után bátortalanul jegyzem meg,
hogy Ópusztaszeren 59 ponttévesztést regisztráltunk
és ezt a versenyzők 26! különböző ponton követték
el. Az összes pontból egyetlen pont sorszáma került fekete
alapra, ami természetesen súlyos hiba a zöld tóval együtt.
Tényleg a saját F40-es pályámból
indultam ki. A mi kategóriánkban heten estek ki (60 indulóból).
Közülük öten a 16. ponton, a másik kettő a 15-ösön,
illetve a 17-esen (ezeket a pontokat hagyták ki a részidős
eredmények szerint). F35-ben senki nem esett ki, a miénkhez hasonlóan
viszonylag nagy létszámú F45-ben és F50-ben ketten-ketten
hibáztak. Szintén kiugró az F55, ahol 36-ból indulóból
kilencen estek ki, öten ugyannannál a pontnál véreztek
el, de ezt valószínűleg egy másik közeli pont
okozta. Az N10-es, illetve a nyílt könnyű kategóriát
kivéve hasonlóan nagy arányú kiesés máshol
nem volt (legfeljebb 1-2 induló kategóriánként, de
sok kategóriában mindenki hibátlanul végigment). Ez
azért már nem lehet véletlen. Meghülyültek a szenior
férfiak, vagy ennek valami más oka van? Csak elő kéne
venni a maradék benyomtatott térképeit és megvizsgálni,
hogy vajon mi lehetett a hibázás oka...
A F40-es pálya "kritikus" része: a 16-os pont (már ha látja valaki a sorszámot)... |
|
|
|
|
|
|
|
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
F14B |
15:37
|
19:42
|
17:23
|
18:47
|
9:35
|
10:34
|
22:52
|
25:16
|
28:35
|
31:47
|
21:00
|
22:14
|
117:19
|
134:09
|
F21B |
65:30
|
57:58
|
67:32
|
61:01
|
15:35
|
13:59
|
55:45
|
46:39
|
57:38
|
53:30
|
43:09
|
41:20
|
313:41
|
292:59
|
F21BR |
39:23
|
35:53
|
39:29
|
37:57
|
13:03
|
13:56
|
40:20
|
39:13
|
47:46
|
39:28
|
30:45
|
28:15
|
220:13
|
198:15
|
A tények makacs dolgok ...
F14B-ben minden nap rosszabb győztes időt futottak a 2. futamban,
ami a végén az összetettben majd 17 perces különbséget
eredményezett (a közel egyenlő pályahossz és
ellenőrzőpont szám még nem feltétlenül
jelent azonos nehézségű pályát). 6:0 az első
futam javára
F21B-ben minden nap az 1. futamban futottak rosszabb győztes időt,
a végére a különbség több mint 20 percre nőtt
(ezt tényleg elírtam a cikkemben, de ettől a tendencia még
érvényes). 6:0 a második futam javára.
F21BR. A különbség majd 22 perc, igaz itt a 3. nap megtört
az egyöntetűség és az 1. futam jobb időre volt
képes. 5:1 a második futam javára, de a különbség
itt is elég nagy.
Szerintem túlságosan is jelentősek ezek a különbségek
a megosztott kategóriák között.
13. Szerintem nem volt szerencsés, hogy az 5. napi pályák
voltak a leghosszabbak és olyan hosszúak, ami főleg az elit
pályákkal összehasonlítva nagyon soknak tűnt (pl.
F55: 5170 m, F14: 4760 m, N45: 4980 m).
(Erre a pontra nem volt reakció.)
14. Tudom, hogy tisztán anyagi kérdés, de a WC-k száma
kevés volt. Sajnos időközönként előfordult,
hogy hiányzott a papír.
(Erre a pontra nem volt reakció.)
Nem biztos, hogy minden esetben igazam van, de én így láttam.
Amikor a nevezési díj nagyságáról beszélünk,
akkor azt is látni kell, hogy a hasonló nyugati versenyeken (pl.
Velence) nem nagyon szoktunk panaszkodni a gyakran sokkal magasabb árakra.
Az is biztos, hogy a magasabb árak miatt, mi versenyzők is érzékenyebben
figyeltünk mindenre. Például furcsa volt látni a fő
szponzor saját weboldalán, hogy ha ugyanazt a szállást
a versenytől függetlenül közvetlenül rendelem meg,
akkor olcsóbban megúsztam volna (igaz, ebben nincs benne a fürdőbelépő
ára, de nekünk nem nagyon volt választási lehetőségünk,
ha a rendezőkön keresztül igényeltünk szállást).
Ez a cikk sokkal hosszabb lett volna, ha a pozitívumokat soroltam volna
fel, de az könnyebben ment volna.
"Hasonló nyugati versenyeken (pl. Velence) nem
nagyon szoktunk panaszkodni a gyakran sokkal magasabb árakra."
Kedves Laci!
A mi versenyünkön akkor miért? Velencében jártál
már a WC-n, vagy az öltözőben? Esetleg a VK körüli
sikátorokban, ahol elvégezheted a dolgod, ha nem vagy bátortalan.
Vagy szállás, szállítási, odajutási,
kulturális információt találtál már
akár csak az idei versenyükkel kapcsolatban is? Kaptál már
valaha eredményértesítőt? Ott mit tapasztaltál
a nem létező verseny büfében? Ingyenes szórakoztató
programok, fürdő belépők? Az idős és fiatal
kategóriák versenyzői ott is visszakapják a nevezési
díjat, ha elindultak? Óvoda? A résztvevők gyerekeinek
ingyenes lovagoltatás, versenyek tiszteletdíjakkal, stb.?
Írod, hogy a fő szponzor WEB oldalán olcsóbban jutottál
volna szálláshoz. Ki kellett volna próbálni, vagy
megtiltottuk? Eltitkoltuk? Esetleg az összes kiadványunkban szereplő
elérhetőségük segített az információhoz?
Egyébként az áraikban nem szereplő idegenforgalmi
adó befizetése után a hét nap alatt megspórolhattál
volna 175,-Ft-ot és még a fürdő belépő
szalag körüli anomáliákat is megúszod.
Írásodban a hasonló versenyek jövőbeni jobbítása
vezérelt - mondod. A jobb jövőt nyilván nem velünk
képzelted el.
Az én írásom célja némi elégtételt
adni a számomra elfogadhatatlan hangnemért és a tényekkel
sokszor ellentétes megállapításaidért, a hibák
ellenére is jól és szakszerűen dolgozó rendező
gárda számára.
Soha nem voltam még a velencei versenyen, bizonyosan
úgy van ahogy SZL leírta, ennek ellenére minden évben
vagy 100 magyar hajlandó sok pénzt áldozni arra, hogy ott
lehessen (mert kuriózum). Érdekes volt olvasni a mostani Tájolóban
Kerényi Dénes cikkét az idei cseh 5 naposról. Ki-ki
eldöntheti, hogy a pozitívumok és a negatívumok hatására
elmegy-e oda legközelebb. Valószínűleg az idei Hungáriáról
is születtek hasonló cikkek a külföldi tájfutó
lapokban, ahol remélhetőleg inkább a pozitívumok dominálnak.
A korábbi pozitív és negatív cikkeket olvasva az idei
Hungária után is ki-ki eldöntheti, hogy elmegy-e a legközelebb
is egy hasonló többnapos SZVSE rendezvényre. Én senkinek
sem tanácsoltam (még négyszemközt sem), hogy ezentúl
bojkottálja a rendezvényeiteket, nem gondolom, hogy sokan ilyen
szándékot olvastak ki a cikkemből.
Egy verseny sok részfeladatból áll. Ezek zömét
az idei Hungária Kupa jól, esetenként kiválóan
oldotta meg. De ettől még a fentebb felsorolt hibákból
szerintem lehetne tanulni. Nem érzem magam semmivel jobbnak, okosabbnak
nálatok, ha kioktatásnak érzitek, amiket leírtam,
ám legyen, vállalom, de úgy érzem, ha tisztában
vagytok a hibákkal, gyengeségekkel, legközelebb már
kisebb eséllyel fogjátok elkövetni. Sőt mások
is tanulhatnak belőle.
Az általam legnagyobb negatívumnak tartott WRE hiányosságokon
remélhetőleg a jövőbeni rendezők, illetve a rendezési
jogot odaítélő MTFSZ is okul.
Elnézést kérek a tényekkel ellentétes állításaimért
(a térképek be voltak fóliázva - igaz a WRE indulók
ennek az ellenkezőjéről tudhattak, valószínűleg
az ópusztaszeri buszok késésében is Nektek van igazatok).
Most vessük össze a tévedéseim súlyosságát
a cikk többi állításával és ki-ki vonja le a következtetéseket.