[Tajfutas] figyelem koncentráció vs szivatás

András Komjáti komjatiandris at gmail.com
2022. Aug. 29., H, 22:49:38 CEST

Sziasztok!

Azt gondolom, hogy nagy a káosz sokunk fejében a sprint futamokat (biztos
nem csak persze...) illetően.

A legnagyobb probléma az, hogy mindenki másképp tudja, vagy senki sem tudja
pontosan? Én biztos, hogy nem tudom pontosan, de ez zavar, és ezért nem
először fordulok hozzátok, és várom a válaszokat, mert szerintem egy csomó
dolgot tisztázni kéne. Az sem ártana talán, ha esetleg a szövetség
"didaktizálná" a témát, és készítene egy sprint kisokost mind a felnőtt-,
mind a gyerekmezőnynek, és igen nekünk szenioroknak is...

Véleményem szerint a fő probléma az, hogy a sprint szabályok azon túl, hogy
bizonyos értelemben jóval szigorúbbak, és bonyolultabbak, mint a szokásos
erdeiek, túl gyakran is változnak. Mire elkészül végre egy nem hivatalos,
nem végleges magyar fordítás, addigra az IOF új szabályokat hoz, stb. stb.
Legutóbb épp idén év elején (ld. ISSproM 2019-2). Ahhoz tehát, hogy
elméletileg valaki akár csak versenyzőként is felkészüljön egy-egy futamra
minimum elég jó angol tudással (C1 szintű) kell rendelkezzen, mert a
szabálykönyv vagy ISSprOM-szabvány pl. német vagy más verziója nem
hivatalos "jogforrás".

Ráadásul ahogy ma megtudtam, a magyar szabályzat több ponton el is tér a
nemzetközitől, és ahogy tapasztalom a gyakorlat is...

A vasárnapi, kőszegi versenyen pl. én átfutottam egy "kerítésen", mert a
térképpel ellentétben ott a valóságban egy hatalmas, kétszárnyú, nyitott
kapu fogadott. Éreztem, hogy valami nem stimmel, de a verseny hevében nem
kezdtem el térképet javítani, hanem ösztönösen mentem tovább. Mint a célban
megtudtam, a térképen jelölt három helyett négy kaput is kinyitottak az
intézmény udvarán...
Nekem egyébként továbbra sem 100 százalékig világos, hogy például ilyenkor
mi a szabályszerű. Ha a térkép a semmi közepén jelöl egy várat, akkor azt
akkor is ki kell kerülni, ha csak "légvár"?
Illetve ilyen esetekben a rendezőknek fel kell-e hívni a versenyzők
figyelmét erre? Nekem egyébként logikusabb lenne az a megoldás, de ez már
térképészet, hogy minden kaput jelöljön a térkép, hiszen a kerítés egyik
oldala sem volt olivazöld, és aztán utólag az aktuális helyzethez igazítva,
"lezárás"/"átkelés" jelöléssel jelezzük, hogy melyik van nyitva, melyik meg
nem. TUDOM: ez a gyakorlatban nehéz, Győrben is becsúszott, hogy nem pont
azokat a kapukat nyitották ki az illetékesek...

A következő dilemmám a zöldek használata. Az oliva az világos... DE nem
vagyok benne biztos, hogy mindig minden rendező, és főleg minden versenyző
tudja, hogy idéntől nem három, hanem 4 db zöld van sprintben (ld.
mellékelt ábra). Sólyom azt mondja, az bizonyos 38/39-es zöld nem olyan, át
lehet nyúlni rajta, a rendezők meg azt mondjak, hogy dehogynem... Én azt
javasolnám, hogy tegyünk a biztonság kedvéért ki egy "jelmagyarázatot"
valahová a térkép szélére, hogy lássuk tisztán a négy árnyalatot egymás
mellet, mert akkor talán egyértelműen eldönthető, bármilyen is a nyomtató
és az aktuális papír, hogy melyik zöld már 411-es ("uncrossable" -
áthatolhatatlan) és melyik még 410-es ("fight" - küzdős, de szabályosan
áthatolható")...

A vitatott pont egyébként a magyar értelmében szabályos volt, az IOF
szerint pedig nem. Ez sem normális szerintem... Lásd:
https://onsw.asn.au/images/stories/technical/IOF_Guidelines_for_Sprint_Course_Planning_-_Jun_2020.pdf
6. oldal vs
http://adatbank.mtfsz.hu/dokumentum/show/dokumentum_id/23/dokkategoria_id/1
szabályzat (2022.március) 16.10-es pont

Az én vesszőparipám továbbá, hogy "utálom", ha egy verseny az "optikán" dől
el. Azaz vizuálisan terepi viszonyok között kivehetetlenül részletes a
térkép, avagy "barna jelek tömkelege sötét zöld háttérrel"... Ez nálam
főleg az Alföldön, de sokszor sprintben is "kiveri a biztosítékot". Kérem,
legalább szeniorban, éljünk a szabály adta lehetőséggel és legyen akár
35-től, de legalább 40-től fölfelé 3000-es ill. 7500-as az a fránya
térkép...

Jó lenne tehát tiszta vizet önteni a pohárba, mert jelenleg, szerintem, túl
gyakran okozunk egymásnak kellemetlen élményeket, főleg sprint futamokon.
Kérem az MTFSZ-t, hogy gondolkodjon el egy magyar nyelvű "sprint tananyag"
összeállításán, és az jusson el lehetőleg minden érdekelthez (versenyzők,
rendezők stb.). Mert az komoly gond, hogy egy versenyre úgy kell különböző
angol nyelvű kiadványokból összeollózni a szabályokat, és az ember soha nem
lehet biztos, hogy mindenre kiterjedően szedte össze az infókat.

A ROB-rendezőktől meg így átmenetileg azt kérném, tegyenek az értesítőbe
egy összefoglalót a szabályokról, hogy ne butaságokkal és
tájékozatlanságból rontsuk el a valódi tájfutás örömét.

Köszönöm a hétvégi versenyt mindenkinek, aki közreműködött a rendezésben,
és remélem, hogy a jövőben mindannyiunknak több öröme, mint üröme lesz
ebben a csodálatos sportágban.

A fórumot illetően pedig jó lenne a stílusunkon egy kicsit csiszolni, így
generell...

Köszi a figyelmet!

András