<div dir="ltr"><div>Sziasztok!</div><div><br></div><div>Azt gondolom, hogy nagy a káosz sokunk fejében a sprint futamokat (biztos nem csak persze...) illetően.</div><div><br></div><div>A legnagyobb probléma az, hogy mindenki másképp tudja, vagy senki sem tudja pontosan? Én biztos, hogy nem tudom pontosan, de ez zavar, és ezért nem először fordulok hozzátok, és várom a válaszokat, mert szerintem egy csomó dolgot tisztázni kéne. Az sem ártana talán, ha esetleg a szövetség "didaktizálná" a témát, és készítene egy sprint kisokost mind a felnőtt-, mind a gyerekmezőnynek, és igen nekünk szenioroknak is...</div><div><br></div><div>Véleményem szerint a fő probléma az, hogy a sprint szabályok azon túl, hogy bizonyos értelemben jóval szigorúbbak, és bonyolultabbak, mint a szokásos erdeiek, túl gyakran is változnak. Mire elkészül végre egy nem hivatalos, nem végleges magyar fordítás, addigra az IOF új szabályokat hoz, stb. stb. Legutóbb épp idén év elején (ld. ISSproM 2019-2). Ahhoz tehát, hogy elméletileg valaki akár csak versenyzőként is felkészüljön egy-egy futamra minimum elég jó angol tudással (C1 szintű) kell rendelkezzen, mert a szabálykönyv vagy ISSprOM-szabvány pl. német vagy más verziója nem hivatalos "jogforrás".</div><div><br></div><div>Ráadásul ahogy ma megtudtam, a magyar szabályzat több ponton el is tér a nemzetközitől, és ahogy tapasztalom a gyakorlat is...</div><div><br></div><div>A vasárnapi, kőszegi versenyen pl. én átfutottam egy "kerítésen", mert a térképpel ellentétben ott a valóságban egy hatalmas, kétszárnyú, nyitott kapu fogadott. Éreztem, hogy valami nem stimmel, de a verseny hevében nem kezdtem el térképet javítani, hanem ösztönösen mentem tovább. Mint a célban megtudtam, a térképen jelölt három helyett négy kaput is kinyitottak az intézmény udvarán...</div><div>Nekem egyébként továbbra sem 100 százalékig világos, hogy például ilyenkor mi a szabályszerű. Ha a térkép a semmi közepén jelöl egy várat, akkor azt  akkor is ki kell kerülni, ha csak "légvár"?<br></div><div>Illetve ilyen esetekben a rendezőknek fel kell-e hívni a versenyzők figyelmét erre? Nekem egyébként logikusabb lenne az a megoldás, de ez már térképészet, hogy minden kaput jelöljön a térkép, hiszen a kerítés egyik oldala sem volt olivazöld, és aztán utólag az aktuális helyzethez igazítva, "lezárás"/"átkelés" jelöléssel jelezzük, hogy melyik van nyitva, melyik meg nem. TUDOM: ez a gyakorlatban nehéz, Győrben is becsúszott, hogy nem pont azokat a kapukat nyitották ki az illetékesek...</div><div><br></div><div>A következő dilemmám a zöldek használata. Az oliva az világos... DE nem vagyok benne biztos, hogy mindig minden rendező, és főleg minden versenyző tudja, hogy idéntől nem három, hanem 4 db zöld van sprintben (ld. mellékelt ábra). Sólyom azt mondja, az bizonyos 38/39-es zöld nem olyan, át lehet nyúlni rajta, a rendezők meg azt mondjak, hogy dehogynem... Én azt javasolnám, hogy tegyünk a biztonság kedvéért ki egy "jelmagyarázatot" valahová a térkép szélére, hogy lássuk tisztán a négy árnyalatot egymás mellet, mert akkor talán egyértelműen eldönthető, bármilyen is a nyomtató és az aktuális papír, hogy melyik zöld már 411-es ("uncrossable" - áthatolhatatlan) és melyik még 410-es ("fight" - küzdős, de szabályosan áthatolható")...</div><div><br></div><div>A vitatott pont egyébként a magyar értelmében szabályos volt, az IOF szerint pedig nem. Ez sem normális szerintem... Lásd: <a href="https://onsw.asn.au/images/stories/technical/IOF_Guidelines_for_Sprint_Course_Planning_-_Jun_2020.pdf">https://onsw.asn.au/images/stories/technical/IOF_Guidelines_for_Sprint_Course_Planning_-_Jun_2020.pdf</a> 6. oldal vs <a href="http://adatbank.mtfsz.hu/dokumentum/show/dokumentum_id/23/dokkategoria_id/1">http://adatbank.mtfsz.hu/dokumentum/show/dokumentum_id/23/dokkategoria_id/1</a> szabályzat (2022.március) 16.10-es pont</div><div><br></div><div>Az én vesszőparipám továbbá, hogy "utálom", ha egy verseny az "optikán" dől el. Azaz vizuálisan terepi viszonyok között kivehetetlenül részletes a térkép, avagy "barna jelek tömkelege sötét zöld háttérrel"... Ez nálam főleg az Alföldön, de sokszor sprintben is "kiveri a biztosítékot". Kérem, legalább szeniorban, éljünk a szabály adta lehetőséggel és legyen akár 35-től, de legalább 40-től fölfelé 3000-es ill. 7500-as az a fránya térkép...</div><div><br></div><div>Jó lenne tehát tiszta vizet önteni a pohárba, mert jelenleg, szerintem, túl gyakran okozunk egymásnak kellemetlen élményeket, főleg sprint futamokon. Kérem az MTFSZ-t, hogy gondolkodjon el egy magyar nyelvű "sprint tananyag" összeállításán, és az jusson el lehetőleg minden érdekelthez (versenyzők, rendezők stb.). Mert az komoly gond, hogy egy versenyre úgy kell különböző angol nyelvű kiadványokból összeollózni a szabályokat, és az ember soha nem lehet biztos, hogy mindenre kiterjedően szedte össze az infókat.</div><div><br></div><div>A ROB-rendezőktől meg így átmenetileg azt kérném, tegyenek az értesítőbe egy összefoglalót a szabályokról, hogy ne butaságokkal és tájékozatlanságból rontsuk el a valódi tájfutás örömét.</div><div><br></div><div>Köszönöm a hétvégi versenyt mindenkinek, aki közreműködött a rendezésben, és remélem, hogy a jövőben mindannyiunknak több öröme, mint üröme lesz ebben a csodálatos sportágban.</div><div><br></div><div>A fórumot illetően pedig jó lenne a stílusunkon egy kicsit csiszolni, így generell...</div><div><br></div><div>Köszi a figyelmet!</div><div><br></div><div>András</div><div class="gmail_quote"><div dir="ltr" class="gmail_attr"><br></div><div dir="ltr" class="gmail_attr">On Mon, Aug 29, 2022 at 9:38 PM Mézes Tibor Sólyom <<a href="mailto:gocsejktfe@gmail.com">gocsejktfe@gmail.com</a>> wrote:<br></div><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px 0px 0.8ex;border-left:1px solid rgb(204,204,204);padding-left:1ex"><div dir="ltr"><div>Sziasztok!</div><div><br></div><div>A fő problémám eleinte az volt, hogy megszívtam a pontot, pár másodpercet ácsorogtam és fogtam a helyeset nagy kerülővel. Utólag nézegetve a térképet, szerintem a sövény jelen át lehetett menni a térképjel szerint, mert csak hármas zöld volt. Felmentem újra a rajtba, hogy kisérős versenyen kísérőként fussak, szembe jött az egyik versenyzőm, aki elmondta hogy mi miatt hibás a pályája. Majd az ott lévő ellenőrző bíróval beszélgetve mindketten egyet értettünk abban, hogy az a pontelhelyezés szándékos volt. Aztán lementem a célba és másik három versenyzőmről derült ki, hogy ugyanezen "fifikás" pontkirakás miatt nincs eredményük. Aztán megnéztem az eredményeket és láttam, hogy a mezőny indokolatlanul nagy részének emiatt nincs eredménye. És itt már nem csak az én személyes problémámnak éreztem.<br></div><div><br></div><div>Mit tehet a klubvezető, aki azért viszi el a versenyzőit egy versenyre, hogy minősítést fussanak. (Igen, én azok közé tartozom, akik a minősítésért futnak mindaddig, amíg ez a támogatás egyik alapja a szövetség részéről és ezért viszem rangsoroló versenyekre az UP gyerekeket.)</div><div>Persze szép gesztus, hogy visszafizetik a nevezési díjat a rendezők. (Igen, én visszaigényeltem ezt a pénzt.) Csak elúszó dobogós helyekről is beszélünk. (Igen, én azok közé tartozom, akik azért indulnak versenyen, hogy nyerjenek.) Meg hiába volt olyan, aki figyelt és helyesen fogta a pontot, ha elfogyott a mezőny mellőle és ő meg azért nem futott minősítést.</div><div><br></div><div>És igen, sz@r lesz a vasárnapi verseny, mert ahelyett, hogy azzal foglalkoznék, levelet írok.</div><div>Maradjatok otthon.</div><div>Bár mindegy, mert úgysem történik semmi, ha valaki sz@r versenyt rendez. Utána még talán egy OB-t is megrendezhet.</div><div><br></div><div>És igen, edzőként elkerülendő példának hoztam fel a témát, és nem csak a tanítványaimnak.</div><div>És sokat tanultam belőle, pl azt is, hogy én vagyok a gonosz.<br></div><div>És most már én is lezárom.<br></div><div><div><div dir="ltr"><div dir="ltr"><div><div dir="ltr"><div><div dir="ltr"><div><div dir="ltr"><div><div dir="ltr"><div><div dir="ltr"><div><div dir="ltr"><div><div dir="ltr"><div dir="ltr"><div><br><br>Üdv:<br>                            Sólyom </div><div>"Teljesen őrültség mindig ugyanazt tenni és teljesen más eredményt várni."<br></div><div>+3620/472-0056</div><div><br></div><div><p style="margin:0cm 0cm 0pt 8.5pt;text-align:center" align="center"><b><span style="font-size:14pt"><font color="#000000">SZJA 1%<br>Neked kicsi figyelmesség, nekünk nagy lehetőség!</font></span></b></p><font size="3" face="Times New Roman" color="#000000"></font><p style="margin:0cm 0cm 0pt 8.5pt;text-align:center" align="center"><b><span style="font-size:14pt"><font color="#000000">18967975-1-20</font></span></b></p><span><p style="margin:0cm 0cm 0pt 8.5pt;text-align:center" align="center"><span style="font-size:14pt"><font color="#000000"><b>Göcsej Környezetvédő, Tájékozódási és Futó Egyesület<br></b><b>SZJA 1%</b></font></span></p><font size="3" face="Times New Roman" color="#000000"></font></span><br></div><font size="3" face="Times New Roman" color="#000000"></font><font size="3" face="Times New Roman" color="#000000"></font><p style="text-align:center"><font size="3" face="Times New Roman" color="#000000">

</font></p><p style="margin:0cm 0cm 0pt;text-align:center"></p><div style="text-align:left"></div><p></p><p style="text-align:center"><font size="3" face="Times New Roman" color="#000000"><br></font></p><div> </div><div><br></div><div>további infók:</div><div><a href="https://www.facebook.com/gocsejktfe/?fref=ts" target="_blank">Keresd az egyesületet a facebookon!</a></div><p></p><p></p><p></p><p></p><p></p><p></p><p></p><p></p><p></p><p></p><p></p><p></p><p></p><p></p><p></p><p></p><p></p></div></div></div></div></div></div></div></div></div></div></div></div></div></div></div></div></div></div><br></div></div><br><div class="gmail_quote"><div dir="ltr" class="gmail_attr">Scultéty Márton <<a href="mailto:marton.scultety@mtfsz.hu" target="_blank">marton.scultety@mtfsz.hu</a>> ezt írta (időpont: 2022. aug. 29., H, 21:09):<br></div><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px 0px 0.8ex;border-left:1px solid rgb(204,204,204);padding-left:1ex">Sziasztok!<br>
<br>
A versenybírói képzés ügye sem egyszerű, mert felvetődik a kérdés, hogy <br>
ki tud egy adott témában - jelen esetben a sprint pályakitűzésről - jó <br>
előadást tartani? A versenybírói végzettség fokától függetlenül nyilván <br>
az tud több tapasztalatot megosztani, aki nem csak üres parkokba vagy <br>
lineáris utcahálózatra tervez pályát. És ha van is előadó, miként lehet <br>
elérni, hogy a következő évi pályakitűzők valóban részt vegyenek a képzésen?<br>
<br>
Mindenesetre Sólyomtól nagy bátorságra vall az első levele, mert most <br>
vasárnap ő rendez hasonló versenyt, és erős a gyanúm, hogy a Balaton <br>
Kupa mind a térkép, mint a pályák tekintetében gyengébb lesz, mint a <br>
Kőszeg Kupa volt. De ne legyen igazam.<br>
Másrészt amit itt ő megevett, vagyis hogy nem nézte a szimbólt, és a <br>
sövény rossz oldalára ment, azt zsörtölődés helyett inkább elkerülendő <br>
példának kéne felhoznia a tanítványainak, ha már egyúttal edző is.<br>
<br>
De megértem őt is, mert az a gyanúm, hogy ő nem azt a technikás, <br>
figyelős sprintet szereti, amilyen irányba halad a sportág, hanem a <br>
Marosffy Dani által is említett kevesebb pontos, futós pályákat.<br>
<br>
Üdv,<br>
Skuló Marci<br>
<br>
2022.08.29. 20:06 keltezéssel, Juhász Júlia írta:<br>
> A Kőszeg Kupa első futamának is volt versenybírói végzettségű <br>
> pályakitűzője.<br>
> A hibát elismertük, tanultunk belőle, a felelősséget vállaljuk érte, <br>
> kárpótlást felajánlottunk.<br>
> Annyiban talán nem volt hiábavaló a verseny az összes gyengeségével <br>
> együtt, hogy fény derült rá: szükség van a versenybírói továbbképzésre, <br>
> a tudás felfrissítésére, az IOF normák ismeretére- nemcsak a rendezők, <br>
> hanem talán a versenyzők (edzők!) számára is, hogy akár az is világos és <br>
> egyértelmű legyen, egy indokolatlanul a sövény belső sarkára elhelyezett <br>
> 39-es pontért átmegyünk, át sőrtetünk-e a tiltottnak jelölt sövényen,  <br>
> átnyúlunk-e azon, akár a pontot is kidöntve, felmegyünk-e a <br>
> kordonszalaggal lezárt, letiltott lépcsőn a pontőr jelzése ellenére, <br>
> ahogy azt a versenyzők kb egyötöde megtette.<br>
> A magam részéről a versennyel kapcsolatos megjegyzéseket köszönöm, a <br>
> levelezést lezártnak tekintem.<br>
> Jó felkészülést a ROB-ra!<br>
> Juhász Júlia<br>
<br>
_______________________________________________<br>
Tajfutas mailing list<br>
<a href="mailto:Tajfutas@lazarus.elte.hu" target="_blank">Tajfutas@lazarus.elte.hu</a><br>
<a href="http://lazarus.elte.hu/cgi-bin/mailman/listinfo/tajfutas" rel="noreferrer" target="_blank">http://lazarus.elte.hu/cgi-bin/mailman/listinfo/tajfutas</a><br>
</blockquote></div>
_______________________________________________<br>
Tajfutas mailing list<br>
<a href="mailto:Tajfutas@lazarus.elte.hu" target="_blank">Tajfutas@lazarus.elte.hu</a><br>
<a href="http://lazarus.elte.hu/cgi-bin/mailman/listinfo/tajfutas" rel="noreferrer" target="_blank">http://lazarus.elte.hu/cgi-bin/mailman/listinfo/tajfutas</a><br>
</blockquote></div></div>