[Tajfutas] Múltba révedés

Péter Gombkötő oldgombi at gmail.com
2022. Ápr. 5., K, 17:21:08 CEST

Sziasztok!
Hadd révedjek én is egy kicsit a múltba. 1971-72-ben A Bp.-i MÁV
Igazgatóság Tájfutó Szakosztályában versenyeztem. Az 1971-es OCSB-t
Balatonfüreden megnyertük, ennek eredményeképp a következő évben egy egy
alkalomra szóló szolgálati útlevelet kaptunk nyugatra. Akkor ez nagy dolog
volt, nyugatra utazni.
Vizes megszervezte, hogy Finnországban részt vehessünk egy 5 napos
versenyen, amely az ország középső részén, kb. 600 km-re É-ra Helsinkitől
került megrendezésre, Vuokatti versenyközponttal. Mivel nyugati valutát nem
kaptunk, egy barterüzlet keretében utaztunk, egy finn társaság állta a
szállás, étkezés költségeit, meg a nevezési díjat, mi pedig cserében a
következő évi Nemzetközi Vasutas Kupán láttuk vendégül a finn versenyzőket.
Az utazás a mi költségünk volt. A repülőjegy akkor a szoctáboron belül
nagyon olcsó volt, ezért Leningrádig (alias Szentpétervár) repültünk, onnan
vonattal Finnországba, ami - vasutas klub lévén - megint nagyon
kedvezményes volt.
Amiért ezt most megírom, azok az élmények, amelyet a kétszer félnapos
leningrádi tartózkodásunk alatt tapasztaltunk. Ezek gyökeresen mások, mint
amit azok szereztek, akik egy szervezett turistaúton vettek részt.
Megérkezésünk után kimentünk a repülőtér elé, hogy bejussunk a városba. A
buszra, ami járt, nem fértünk fel. Végül két taxival mentünk, ami szintén
nagyon olcsó volt. A Szt. Izsák Katedrálisnál lévő térre mentünk, ahol volt
egy nagy szálloda, ahol egy un. utazási? irodában kaptuk meg azokat a
Budapesten megrendelt és kifizetett vonatjegyeket, amelyekkel tovább
utazhatunk. A jegyek birtokában már nekiindultunk várost nézni. Olyan
helyekre is eljutottunk, amiket a turistáknak  nem mutatnak. Sok volt még a
romos ház, a házak között sorba álltak az emberek a kvászos kocsinál, és
kannában vitték haza.
Mi is megszomjaztunk, az utcákon sok volt az italautomata, de mindenki
ugyanabból a  pohárból ivott valami szörpszerűséget. Mosogatás szinte
semmi, a lefelé fordított pohár lett csak átöblítve. Ebből nem kértünk,
ezért be akartunk térni egy vendéglőbe, de ezt az ajtónál álló őrök
megakadályozták azzal, hogy nincs előre helyfoglalásunk. A vendéglő
egyébként majdnem üres volt. Végül az egyik helyen sikerült bekönyörögni
magunkat, ahol az előtér sarkában állva kaptunk egy-egy üveg valamilyen
üdítőt.
Szép lassan kisétáltunk a Finnlandszkij Vokzálra (Finnországi Pályaudvar),
ahonnan a vonatunk indult. Időközben ránk tört a szükség is, ezért
lementünk a pályaudvar WC-jébe, de ott már az előtérben olyan szag volt,
hogy inkább visszafordultunk. A fülkéknek nem volt rendes ajtajuk, csak egy
kb. 1 m-es magasságig terjedő lengőajtó, tisztán láthattad, ki hogyan
erőlködik a guggolós ülőkén.
Amint lehetett, felszálltunk a vonatunkra, hogy túljussunk ezeken a
gondokon. A nemzetközi vonat egyébként egy db. hálókocsi volt, amelyhez még
4 belföldi kocsit kapcsoltak, amelyek csak a határ előtti Viborgig
közlekedtek. Onnan ezt az egy hálókocsit vitte a hatalmas dízelmozdony
Kuovoláig, ahol rákapcsolták egy Helsinkibe tartó gyorsvonatra. Mi ott
átszálltunk egy észak felé tartó vonatra.
A finnországi benyomásokról és a versenyekről most nem írok, de még rátérek
a hazautazás leningrádi élményeire. Reggel érkeztünk meg Helsinkiből, a
repülőnk délután indult. A nem szervezett városnézés közben szerettünk
volna valami ennivalót venni, ezért betértünk egy tejivóba, amelyik
vasárnap is nyitva volt. Venni nem vettünk semmit, mert itt olyan romlott
tejtermék szag volt, hogy felfordult a gyomrunk, gyorsan távoztunk.
Viszonylag hamar kimentünk a repülőtérre, mert ott a tranzit váróban már
normálisabb  körülmények voltak, tudtunk enni-inni.
És korábban azt mondták nekünk, hogy Leningrád a legkulturáltabb és
legeurópaibb város a Szovjetunióban.
Üdv
Oldgombi