Ismét korszakváltás
következett be életében, amikor 1951-ben megindult
a BME Hadmérnöki Karon a térképészet
oktatása. A térképész tagozat induláskori
vezetésében a sokoldalú főtiszt jelentős
szerepet töltött be. Cselekvő részese
lett a magyar katonai térképész-képzésnek,
amelynek előzményeivel, történetével
mint kutató már találkozott, és amellyel
- mint kéziratos hagyatéka27 mutatja - behatóan
foglalkozott.
Az áttekintés
és a feladat súlyának érzékelése
érdekében ejtsünk néhány szót
a magyar felsőfokú katonai tanintézetekben
folytatott korábbi térképészeti, földmérési,
tereptani oktatásról.
A katonai térképészeti
tárgykörű kiképzés - mint maga
a hadsereg is - közös volt a Habsburg birodalomban,
ami többnyire azt jelentette, hogy csak Bécsben vagy
Ausztria más területén voltak a fontosabb katonai
intézmények. Savoyai Jenő herceg különösen
sürgette és III Károly császár 1717-ben el is rendelte, hogy mielőbb állítsanak
fel egy katonai műszaki akadémiát, ahol erődítési,
térképezési és más efféle
munkák vezetésére alkalmas tiszteket képeznek
ki. Ez a K.u.k. Ingenieur Akademie nevet kapta. 1735-ben
állítják fel az un. Chaos-féle
mérnöki iskolát, amely K.k. Ingenieurschule néven működik tovább 1755-1769 között.
1770-1851 között K. k. Ingenieur Akademie volt
a neve. 1857-1869 között pedig K.k. Genie Academie néven ismerjük.
1869-ben előbbi
helyett éltre hívják a K. u. k. Technische
Militr-Akademie-t, amely hosszú időn át
képezte ki a hadsereg műszaki tisztjeit s ezzel együtt
a térképező tiszteket is. Ebben az időszakban
ez volt az egyetlen technikai intézmény a Habsburg
birodalomban és ez adta a katonai és polgári
mérnököket az államnak. Tanították
itt a geodéziát, a topográfiát, a
geometriai rajzot, a perspektívát, a hidrológiát,
a várépítést, a földrajzot stb.
Ezekből a: műszaki iskolákból számos magyar ifjú is kikerült, így pl. Bolyai János, Mádi-Kovács, Tóth Ágoston, Hettyey Ferenc és mások.
Feladatuk is volt bőven.
Katonai vonatkozásban korábban (1725 körül)
a töröktől visszaszerzett területek feltérképezése
volt említésre méltó nagy feladat,
majd az I. katonai felmérés ( 1764-1787). Ezeket
követték a további országos térképezési
munkálatok.
1806-ban azután
Bécsben topográfiai intézetet állítottak
fel, amelyből 1818-ra topolitográfiai intézet
nőtt ki. 1814-ben Ausztriához került a milánói Instituto Geographico Militare. Ezekből és más
kisebb intézményből jött létre
a nagyhírű bécsi Militärgeographisches
Institut, a Katonai Földrajzi Intézet, melynek
tagjai végezték hazánkban is az országos
háromszögelési és katonai térképezési
munkákat egészen 1919-ig.
A hazai térképészeti
katonai oktatást illetően is közel 200 éves
hagyományokra bukkanunk. 1808-ban ugyanis I. Ferenc császár
hozzájárul ahhoz, hogy Vácott magyar katonai
akadémiát hozzanak létre, a váci Ludoviceumot. Ezen a főiskolán a tereptan és
a térképismeret volt az a tárgykör,
amely kisebb-nagyobb súllyal hordozta a térképkultúrát.
Az intézmény vezető-helyettese az a Szvoboda
János alezredes lett, aki a bécsújhelyi
akadémián korábban a tereptan tanára
volt.
A váci intézet
21 katonatiszt tanárral kezdte meg működését
1812-ben. A tantárgyak között számtan
és algebra, mértan és trigonometria, felsőbb
mennyiségtan, harcászat, terepismeret, katonai földrajz,
tereptan és térképrajzolás szerepelt.
Szeptemberenként terepfelvételi mérőgyakorlatot
is tartottak mérőasztallal; szabadkézi és
tereprajz egészítette ki - igen magas óraszámban
- a növendékek elméleti ismereteit. Később
"országmértan és bevágó
csillagászat"-tal is bővült az oktatott
tárgyak száma.
A váci Ludoviceum
színvonalára az is jellemző, hogy az alapításkor
a Tudományegyetemen használt tankönyvek közül
öt itt is hivatalos tankönyv lett, nem egy magyar nyelven.
A tereptant Gomez altábornagy tereptan tankönyve
alapján báró Wetzelsberg százados
tanította.
A Vácról
1836-ban Pestre átköltöző intézmény Magyar Hadi Főtanoda néven folytatta működését.
1848-ban Mészáros Lázár hadügyminiszter Petzelt József egyetemi tanárnak adott megbízást
az intézet szabályzatának megújítására,
melyet az országgyűlés 1848-ban el is fogadott.
A Magyar Hadi Főtanodában
is fontos tárgy volt a térképezés,
1848-ban Hartmann József honvéd századost
nevezik ki a "földrajz, álladalom- és
földtértan" tanárává. Ugyancsak
rá várt a felsőbb tanfolyam "országmértani,
mathematikai, földrajzi és térképszerkesztési"
anyagának előadása is. A térképrajz
és tervírás oktatásával pedig Jancsó József egyetemi segédet bízták
meg.28
Közben épül
a pesti Ludovika épülete, azonban az 1838-as árvíz
és a szabadságharc eseményei gátolják
a tanítás itteni megkezdését. Főleg
a tartalékostiszt-képzés érdekében Tóth Ágoston és Hollán Ernő hadügyminisztériumi főtisztviselők beadványt
dolgoznak ki, hogy a Tudományegyetem keretében legyen
katonai tanszék és tisztképzés. 1869-1873
között Tóth Ágoston, aki stratégiát,
hadtörténelmet és térképészeti tárgyakat
(tereptan, térképolvasás, terepfelmérés)
adott elő, tett sokat a katonai és terepfelmérési
nyelvezet magyarrá alakításáért.
A pesti Ludovika Akadémián
1872-től indul meg az oktatás, eleinte két
szintű oktatást nyújtva: egyrészt hadapród
képzést, másrészt felsőbb tisztképzést.
Utóbbira két éves csapatszolgálat
után vettek fel olyan tiszteket, akik magasabb képzettségre
törekedtek. Tereptant és tereprajzot mindkettőn
tanultak "földszintan, földszinrajz és fölvétel"
címen.
Tereptant tanítottak
- többek közt - Zsoldos Ferenc százados
(1875-ben tankönyve is megjelent), Bydeskuthy Aladár
százados, Novák Lajos főhadnagy, Csesznák Benő főhadnagy, Mádi-Kovács
György őrnagy, később Hajts Lajost (1895- 1919), Lendvay Károlyt (1919-20, 1922-23
között) és Kogutowicz Lajost ( 1929-től)
bízták meg e tárgyak oktatásával.
1872/73-tól
csak tisztképző és tiszti tanfolyam indult.
Előbbin 360 órában tértant és
terepábrázolást, az utóbbin összesen
384 órában tereptant, tereprajzot, terepmegbírálást
és hadi földleírást tanultak. "A
terepfelvételben való jártasságot
a katonai műveltség fokmérőjének
tekintették" - mondotta az intézet egyik parancsnoka Csesznák tábornok.
A tereptan oktatás
segédeszközeit és eredményeit bemutatták
a millenniumi kiállításon, a terepfelvételnél
használt műszerek és felszerelési tárgyak,
domborminták, valamint s növendéki térképek
és domborminták magas szintűek voltak és
elismerést arattak. Közreműködési
kitüntetést kaptak Hajts Lajos és Nagy László főhadnagyok. Később mindketten tereptani
tankönyvet is írtak.29
Más katonai iskolákban
a felmérési munka, a tereptan és a térképolvasás
hosszú évtizedeken át tantárgy volt, Balás György: Alsóbb földmértan.
c. tankönyve (Bp.1891) alapján. 1935-től már
inkább csak a térképhasználatot oktatták.
A második világháború
végén a tisztképzés a Ludovikán
megszűnt, szerepét más katonai tanintézetek
vették át, elsősorban a Zrínyi, majd
a Zalka Máté Katonai Akadémia, térképészeti
vonatkozásban pedig egy ideig a Hadmérnöki
Kar.
A Hadmérnöki
Karon a térképész oktatást azért
kívánták bevezetni, hogy ott a Térképészeti
Intézet és a katonai vezetés számára
a térképésztiszti tanfolyamokénál
elmélyültebb, egyetemi tudású, egyéb
mérnöki ismeretekkel is rendelkező, a geotudományokban
széles látókörrel rendelkező
szakembereket képezzenek ki, olyanokat, akik a polgári
térképezési igényekkel is tisztában
vannak, ugyanakkor elsősorban katonák. Az első
javaslatot a HTI akkori tudományos osztályvezetője,
dr. Rédey István állította
össze 1949-50-ben, de támogatta az intézet
vezetése és Irmédi Molnár László is. A javaslat tovább fejlődött és az
MTA és a soproni egyetem vezetőinek támogatását
is megnyerte. Így 1949-ben Sopronban, 1951-ben Budapesten
indult egyetemi szintű földmérőmérnök-
és térképészmérnök-képzés.
Ilyen történeti
előzmények után 1951 nyarán és
őszén a BME Hadmérnöki Karának
Térképész Tagozatán kellett megszerveznie dr. Rédey István ezredes professzornak és Irmédi Molnár László ezredesnek (akit hivatalosan 1952. szeptember 1- jén neveztek
ki docensnek) a térképész hadmérnöki
oktatást. Az első hónapokban Rédey
professzor szívinfarktussal még kórházban
fekszik, így a két évfolyam indításának
terhei is Irmédi-Molnár Lászlóra hárultak.
A Kar először
az V. ker. Szerb utca 23-ban kapott helyet, az ELTE mostani gazdasági
részlegének helyén. Ez az épület
korábban pálos kolostor volt, majd a Közgazdaságtudományi
Egyetem régebbi épülete. Itt kapott az induló
két térképész évfolyam és
a tanszék két kisebb és egy nagyobb szobát,
cellácskát.
A Hadmérnöki
Kar 1952 őszén átköltözött
a Lónyay utcába, ahol az akkor államosított
Református Gimnázium épületét
kapta meg. A térképészeknek a gimnázium
kollégiumi része gyengélkedőnek használt
helyiségei jutottak, kilenc kisebb-nagyobb szoba és
raktárhelyiség.
A hallgatók szállásául
Budán, a Ménesi úton (a korábbi Nagyboldogasszony
úton) egy volt apácakolostor épülete,
a Honvédkollégium szolgált. Innen jártak
be naponta katonai egységben a Szabadság-hídon
át a kar Lónyay utcai épületébe.
Később, amikor a növekvő járműforgalom
ezt nem engedte meg, villamossal mehettek az órákra.
A tiszt-hallgatók pedig saját lakásukról
jártak be. A kar dékánja Gerendás
István alezredes, később ezredes volt.
A karhoz több tagozat
tartozott: fegyverszaki, repülőgép-építő,
utász-hidász-műszaki, híradástechnikai,
páncélos-gépészeti, térképész,
stb. tagozatok. A tagozatok lényegében egy-egy egyetemi
intézetnek (vagy nagyobb tanszéknek) feleltek meg,
melyek élén egy-egy vezető professzor, főtiszt
állott.
Az egyes fakultások
hallgatói valamelyik egyetem elvégzett ·két
éve után, az alapszigorlatok birtokában behívás
útján kerültek be harmadévre, öltötték
fel az egyenruhát és kaptak "hallgató"
rendfokozatot. Amikor pedig tanulmányaikat befejezték,
a végzetteket mérnök hadnaggyá vagy
mérnök főhadnaggyá avatták.
Így a Hadmérnöki
Karra azok kerültek be, akik a BME valamelyik karán
(gépészmérnöki, vegyészmérnöki,
villamosmérnöki vagy építőmérnöki
karán), a Veszprémi Vegyipari Egyetemen vagy a Sopronban
működő földmérőmérnöki
karon már civilként "belekóstoltak"
az egyetemi életbe és a tanulásban jó
előmenetelt mutattak.
Az 1951/52-es tanévben
meginduló Térképész Tagozatnál
kissé eltértek ettől a rendszertől,
amennyiben itt az első évtől indították
az oktatást. Mégpedig úgy, hogy ebben a tanévben
egyszerre két évfolyam kezdett, másodévre
Sopronból hívtak be tíz hallgatót,
az első évre pedig a HTI tisztjeiből iskoláztak
be tíz főt.
A képzés
- a műegyetemihez hasonlóan - négyévesnek
indult, azonban az Oktatásügyi Minisztérium
1956-tól minden karon, így itt is először
a négy és fél, majd az ötéves
mérnökképzést vezette be.
Az 1952/53-as tanévre
újabb tíz, már korábban felavatott
térképésztiszt került az akkori térképész-évfolyamra.
Az oktatott tárgyak és előadóik a
következők voltak:
Az I. éven a szokásos
mérnöki alaptárgyak szerepeltek, a matematika
(előadója Králik Dezső), a fizika
(Mátrainé Zemplén Jolán), az ábrázoló
geometria (Strommer Cryula), földrajz (Dániel György)
és térképrajz (Irmédi-Molnár
László, később Kertész Tibor
előadásában). Alapozó tárgyként
indult a topográfia (hegyidomtan) (Irmédi-Molnár
László) és az alsó geodézia
(Rédey István). Ezek mellett - a következő
tanévekben is - katonai tárgyak, politikai előadások,
angol és orosz nyelvórák, valamint testnevelés
kaptak helyet a tanrendben összesen 36 óra terjedelemben.
II. évben folytatódott
a matematika, az alsó geodézia, a topográfia,
a térképrajzolás; új tárgyként
jött a földtan (Borbély Andor), a katonaföldrajz,
a fotomechanika (Fáry László), a fototopográfia
(Bezzegh László) és az előző
évihez hasonló kiegészítő tárgyak.
Az oktatás igen
sokoldalú volt, pl. az évfolyamok hallgatóinak
az angol és az orosz nyelvet egyaránt tanulniuk
kellett (akkor, amikor minden iskolában eltörölték
a nyugati nyelvek oktatását), a zeneművészet
alapjait éppúgy meg kellett ismerniük, mint
a gúlaépítés gyakorlati fogásait.
Emellett a céllövészet és a haditorna
követelményeinek éppúgy meg kellett
felelniük, mint a terepfelmérőtől elvárható
pénzügyi-elszámolási, munkaügyi
tennivalók ellátásának. Mindezek elsajátítására
a háború utáni években másutt
nemigen nyílt volna lehetőség.
A III. évi tantervben
a szaktárgyak következtek: vetülettan (előadója
Hazay István, gyakorlatvezetője Sárdy Andor),
a térkép-összeállítás,
térképtervezés (Kertész Tibor), a
térképészeti földtan (Bendefy László),
fototopográfia (Bezzegh László), a geomechanika
(potenciálelmélet) (Rédey István,
később Müller Iván), az országos
felmérés (id. Májay Péter) szerepeltek
a tanrendben a kiegészítő tárgyak
mellett.
IV. tanévben a
felsőgeodézia (Homoródi Lajos), a térképtervezés
(Kertész Tibor), a térképsokszorosítás
(Irmédi-Molnár László, később
Róbert Ottó, Füsi Lajos), a föld alatti
mérések (Konrád Ödön),a kiegyenlítőszámítás
(Hazay István, később Lukács Tibor),
a földrajzi helymeghatározás (Rédey
István), a geodéziai geofizika (Haáz István,
később Müller Iván), a térképtörténet
(Irmédi-Molnár László), a vízfelmérés
és térképhelyesbítés (szintén
ő), a meteorológia (Aujeszky László)
és az előző évihez hasonló
kiegészítő tárgyak voltak. Az építési
enciklopédia előadója Magyarósi Béla
volt.
A tanrend összeállítása
és az oktatók személyének kiválasztása
is magán viselte a kezdeti nehézségek nyomait,
szinte évfolyamonként változtak. Pl. a félévek
számának növekedésével bekerült
az Atlasz és iskolai térképek (Bakonyi Kálmán)
és a mérnöki enciklopédia (Magyarosi
Béla) oktatása is.
A felsorolt előadók
közül a tagozat állományába a következők
tartoztak: a fakultást vezető dr. Rédey
István professzor, ezredes; Irmédi Molnár
László docens, ezredes; Lukács Tibor főhadnagy, később Bezzegh László őrnagy, Müller Iván főhadnagy, Magyarosi Béla hadnagy, 1957-től Karsay Ferenc.
A többiek más tanszékek oktatói vagy
meghívott előadók voltak.
A hallgatók katonai állományban
voltak, részükre tanfelszerelést a HM biztosított.
A Fakultás részére viszont szinte minden
segédeszközt a HTI bocsátott rendelkezésre,
elsősorban a műszereket. A könyveket is onnan
kapta kölcsön a fakultás könyvtára,
az előadók, illetve gyakorlatvezetők egy
része (Bakonyi Kálmán, Kertész
Tibor, Németh Ferenc őrnagy - a kémikus
-) is onnan érkezett. Innen került a Fakultásra
az 1951. év végén Lukács Tibor főhadnagy és 1952-ben Bezzegh László őrnagy, Kossuth-díjas konstruktőr is. A műszaki
egyetem dolgozói voltak dr.Hazay professzor és
Sárdy Andor adjunktus. Kézi számológépeket
(Brunsvigákat) pedig az Oltay-tanszék kölcsönzött.
Oltay intézetében volt megtartva egy-két
gyakorlat (pl. a redukáló tahimetriai gyakorlat),
amihez itt nem volt műszer.
Irmédi-Molnár
László több tárgyat, topográfiát,
térképrajzot, térképészet-történetet
és térképsokszorosítást adott
elő, így óraszáma elég magas
volt. Ezen kívül egy új intézmény
megteremtése, működésének megindítása,
a munkatársak kiválasztása, az intézményen
belüli és kívüli kapcsolatok megteremtése,
az anyagi ellátás, a műszerek, új könyvek
beszerzése rengeteg munkát jelentett. Emellett a
tanterv összeállítása, az óraadók
informálása az oktatási elképzelésekről,
más képzéssel (pl. a soproni földmérőmérnöki
karral) való összehangolása erősen igénybe
vette a szervezők munkabírását.
Ehhez járult még
az, hogy a megtartott órákon kívül is
foglalkozni kellett a hallgatókkal, azok személyi
és ügyes-bajos dolgaival, a konzultációk,
a szakmai üzemlátogatások, a kirándulások
szervezésével, mindazzal, ami az egyetemi oktatáshoz
hozzátartozik. A hallgatók azt tapasztalták,
hogy a nevelési kérdésekben leginkább
Irmédi-Molnár László emberi és
tanári tanácsaira számíthatnak.
Mindemellett sok időt
fordított a jegyzetírásra és a segédkönyvek
kiadására. Megjelenteti a Hegyidomtan és
a Térképsokszorosítás c. jegyzeteit.
Munkatársaival folytatja a HTI-ben elkezdett szakkönyveknek
kiadásra való előkészítését,
korrektúrázását, stb. , így
Lobanov, A.N.: Fototopográfia 1-2 kt., Szkiridov, A. Sz.:
Sztereofotogrammetria 1-2 kt. (1953) könyvekét. Az
újabbak közül Vitkovszkij: Topográfia
I-V. kt. (1952), Szaliscsev: A kartográfia alapjai (1953)
c. műveket, amelyek mind a Felsőoktatási Jegyzetellátó
Vállalatnál jelennek meg.
Irmédi-Molnár
László személyesen vett részt a Gödöllő
környéki 1952 jún. 16- júl 31. közötti
topográfia gyakorlaton, segítője Kóródy
Tivadar alezredes volt. Ez és a többi gyakorlat
igen intenzív volt, minden hallgató külön-külön
szelvényen saját segédmunkásokkal
egyedül dolgozott.
1953 nyarán az
elsőévesek számára a topográfiai
gyakorlat Zsámbékon volt, a másod-harmadévesek
részére a fotogrammetriai gyakorlat pedig Bezzegh
László vezetésével Tatán.
Az 1953/54-es tanévre
már nem indítottak újabb térképész
évfolyamot, csupán a megkezdetteket fejezik be.
Az utolsó évfolyam 1957-ben kapta meg diplomáját
és utána ez az intézmény megszűnt.
Végül is összesen 27 térképész
hadmérnök végzett a három évfolyamon.
Névsoruk a D. mellékletben található.
A kiképzés
színvonalára jellemzi a végzettek helytállása,
azaz milyen pályát futottak be.
A térképész
hadmérnökök közül többen magas
beosztásokba kerültek. A HTI későbbi
parancsnoka lett Dusnoki Sándor alezredes, ketten
a legmagasabb térképész szakszolgálati
beosztást nyerték el a hadseregben, dr. Szilágyi
Péter ezredes a MN Hadműveleti Csoportfőnökség
Térképészti Osztály vezetője, Dusnoki Sándor később a MN Térképész
Szolgálat főnöke lett. Magasabb katonai beosztásba
kerültek dr. Balla János, Lendvai László,
Németh István és Vavrek Gergely.
Azok közül,
akik 1956-ban megváltak a katonai köteléktől,
a polgári életben töltöttek be jelentős
pozíciókat, így dr. Joó István minisztériumi főosztályvezetői beosztásban
a földmérés legfelsőbb szaktisztviselője,
egyetemi tanár majd főiskolai főigazgató
lett, dr. Kovács Béla a legnagyobb magyar
geodéziai és térképészeti szakvállalatnak,
a BGTV-nek főmérnöke, főiskolai igazgató,
dr. Sipos Sándor a FÖMI igazgatója,
dr. Orbán Aladár a soproni MTA GGKI (kutató
intézet) osztályvezetője lett. Nagy szakvállalatok
(BGTV, KV) fő- és osztályvezetői lettek Borbás István, Faváry József Szepessy
György, dr. Nagy Jenő, Holdházy Ferenc,
Szabó István; ÉVM tervezővállalati
szakági főmérnök dr. Karsay Ferenc. Minisztériumi főmérnöki pozíciót
értek el Molnár Sándor, Ostoróczky
Sándor, Lendvai László, egyetemi vagy
főiskolai oktatók lettek: Blahó Imre,
Kádár István, Nagy Ferenc, Majoros Gusztáv, dr. Karsay Ferenc. Tervezővállalati beosztásba
kerültek Tóth Imre és Tarpataky György. Többen értek el tudományos fokozatot: MTA doktorit
egy, kandidátusit két, egyetemi doktorit további
öt személy. Többük nevéhez jelentős
tudományos kutatás is fűződik, így
a korábban felsoroltakon kívül Oravecz Gábor a műholdas technikával, Thury József a recens kéregmozgásokkal foglalkozott behatóbban.
Többeket választottak meg szakmai egyesület (GKE)
országos elnöki, főtitkári, szakosztály-elnöki,
-titkári, intézőbizottsági tisztségbe.
Tehát a Hadmérnöki
Karról kikerült tehetséges mérnökök,
a Rédey-Irmédi tanítványok közül
a legtöbben öregbítették a térképész
szakma hírnevét itthon és külföldön
egyaránt.
Visszatérve Irmédi-Molnár
László személyére, 1952 végén
és 1953 elején már folyamatban volt pályázata
az ELTE Élet- és Földtudományi Karára,
emiatt 1952-ben megválik a Néphadseregtől
s mint katona nyugdíjba megy. Nem válik meg viszont
azon évfolyamok oktatásától, amelyekét
elkezdte. Tagja annak az Állami Vizsgabizottságnak,
amely előtt tanítványai diplomatervüket
megvédik.
Úgy értékelhető, hogy a rövidéletű hazai térképész hadmérnök képzés hasznos elindítója volt a tudományos kartográfiai ismeretek összegyűjtésének és közkinccsé tételének. A magyar kartográfia magas képzettségű szakemberekhez jutott, akik azonban a kisméretarányú polgári vonatkozású térképezést nem tanulták elég behatóan. A magas felsőgeodéziai és országos felmérési ismeretek mellett az iskolai és a más tematikus térképezés háttérbe szorult. Történeti vonatkozásban ismereteik elsősorban a magyar kartográfia múltjára terjedtek ki, nemzetközi áttekintést csupán Szaliscsev tankönyvéből kaptak. Bizonyos mértékig azonban előnyt jelentett az, hogy képzésüket nem terhelték sem a bányamérnök-, sem az építőmérnök-képzés szakmájukhoz közvetlenül nem kapcsolódó részei. Ami pedig a Hadmérnöki Kar térképész oktatás szükségességét vagy "feleslegességét" illeti, jogos az a kérdés: Magyarországon mikor lesz újra mód, és ha lesz, ki fogja megszervezni azt, hogy célzottan ötéves tematikával ilyen szakemberek kerüljenek a magyar térképész társadalomba.