Hazánkban a polgári
földmérőmérnöki oktatás
szükségessége akkor merült fel először,
amikor a törökvilág megszűnése után
a birtokok, városok, községek területének megállapításához,
a vízszabályozási munkákhoz, továbbá
bányászati és erdészeti feladatok
megoldásához mérnökökre, földmérőmérnökökre
volt szükség.
A fennmaradt adatok szerint
hazai, geodéziai tantárgyakat is tartalmazó
felsőoktatás a selmecbányai Bányatisztképző
Iskolában indult meg először 1735-ben. Az 1770-ben
már akadémiai szintre emelt intézményben
a geodéziai oktatás a bányaméréstan
- akkori nevén a "föld alatti geometria"
keretében - kapott helyet. A hallgatók a gyakorlati
munka terén is jó képzésben részesültek,
mind a külszíni, mind a föld alatti mérések
tekintetében. 1803-ban már térképrajzolás
is tantárgyuk. . A bányaméréstan s
így a geodézia első tanára nem kisebb
ember volt, mint Mikoviny Sámuel.
1763-1776 között
Szencen, majd kényszerű átköltözése
után 1776-1780-ig a tatai kollégiumban működő
Collegium Oeconomicumban szintén tanítottak földmérést.
A patrónus Esterházy Ferenc udvari kancellár
alapítási előterjesztésében
öt tanár alkalmazását javasolja, akik
"arithmetikát", "oeconomiát",
"mathesist" (ezen belül geometriát, mechanikát
és hidraulikát), rajzolást, (német)
nyelvtant és helyesírást s végül
polgári ügyiratok fogalmazását és
kereskedelmi levelezést tanítanának. A geometriai-geodéziai
elemek elméleti ismeretein túl a mérnökképző
intézet növendékei geodéziai gyakorlatokat
végeztek és térképrajzolásban
is jártasságra tettek szert. Ebből az intézetből
kikerült szakemberek elsősorban a vízszabályozási,
birtoktérképezési és úrbérrendezési
elképzelések megvalósításában
dolgoztak.23
A földmérő
képzés nagyobb ütemben akkor indult meg hazánkban,
amikor a Pázmány Péter Tudományegyetem
keretében 1782 november 15-én a budai várban
Európa első, egyetemi szintű mérnökképző
intézménye, az Institutum Geometricum megnyílt.
Ez - nevéből is láthatóan - alapvetően
földmérő és vízépítő
mérnökképző intézet volt. Oktatási
nyelve akkor még általában a latin, egyes
tárgyak esetében a magyar vagy a német volt.
Három oktatási év alatt a főbb tantárgyak:
(az első évben) távolságmérés,
magasságmérés, szintezés, mechanika,
(a második évben) geodézia, térképezés,
mezőgazdaságtan, (a harmadikban) hidrotechnika,
hidrodinamika és rajz voltak. Hallgatónak azokat
vették fel, akik a tudományegyetemen vagy valamelyik
vidéki akadémián bölcsészeti
tanfolyamot végeztek.
1784-ben, amikor az egyetemet
Pestre hozták át, az Institutum Geometricum is Pestre
költözött, a ferencesek zárdájának
területére, a mai Egyetemi könyvtár délkeleti
sarka tájára. A földméréstan
első tanára Dugonics András "A
tudákosságnak két könyvei" címen
már magyar nyelven irt tankönyvet, a földmérés
a másodikban található (1793).
Petzelt József, aki 1841-től az Intézet tanára, litografált
jegyzetében részletesen foglalkozik vetülettannal,
a földrajzi hálózattal és a helymeghatározással,
és önmagát is a geodézia tanárának
mondja.
Az Institutumban térképész,
illetve földmérői oktatás folyt. A geometriai
és hidrotechnikai szakra a hallgatók felvételi
vizsgával kerültek. A rajz külön tantárgy
volt. Erre azért helyeztek nagy súlyt, hogy "ügyes
térképkészítők lehessenek".
A térképrajzolás II. József rendeletére
került a tananyagba, mert a gyakorlati geometria oktatását
két időszakra bontva adták elő éspedig úgy, hogy
a tél folyamán az elméletet, míg a
nyári idő alatt a gyakorlatot állították
be az oktatás keretébe.24
Az Institutum 1850-ig
működött, addig 1275 mérnöki diplomát
adott ki. A mérnöki oklevél kiadását
négy szigorlat letételéhez kötötték.
Aki csak egy-egy tárgyból vizsgázott le,
az földmérő, vízmérő,
útépítő, hídépítő
vagy mechanikus lett. Az itt végzett szakemberek a kiegyezés
után hatékonyan működtek közre az
iparosodó, városiasodó ország építményeinek
létrehozásában.
Azok közül,
akik az Institutumban szereztek bizonyítványt, térképezési
vonalon a következők emelhetők ki: Vedres István (1765-1830) Szeged környékének
térképezője és vízszabályozója,
aki már 1805-ben kidolgozta egy Duna-Tisza csatorna tervét,
Huszár Mátyás (1784 vagy 1779-1843),
aki a Körösök vidékén végzett
hasonló munkát, majd 1822-től a Duna térképezését
vezette, Beszédes József (1786-1852), aki
Vásárhelyi Pál mellett legnagyobb vízi
mérnökünk, a Kapos és a Sárvíz
szabályozója, Vásárhelyi Pál (1795-1846),1829-től a "Duna-mappáció"
igazgatója, Széchenyi megbízásából
1832-től az Al-Duna szabályozásának
vezetője, majd a Tisza szabályozója.25
Az önálló
műszaki egyetem létesítéséért
folytatott harc 1846 november 1-jén a József
realtanoda megnyitását eredményezte.
Mint önálló tanintézmény, ez
tekinthető a Budapesti Műszaki Egyetem közvetlen
elődjének. Sajnálatos módon sem az
önállóság, sem az, hogy 1850-ben bekebelezte
az Institutum Geometricumot, nem jelentett előrelépést
a földmérő és a térképész
oktatásban. Ugyanis eltörölték a szigorlatot,
így nem adhatott ki mérnöki oklevelet. Javult
a helyzet, amikor 1856-ban "K. k. Josef Polytechnikum
" néven szervezték át, majd 1872-ben
egyetemi rangra emelték és M kir. József
Műegyetemnek nevezték el. Ekkor, csak az 1871
/72-es tanévben állott vissza némiképp
az egyetemi szintű mérnökképzés
és helyt kapott a földmérőmérnök-képzés
is. Csakhogy a csonka (3 éves) tanulmányi idő
után gyakorlati mértanból és az úrbéri
törvényekből álló szigorlat alapján
megszerzett oklevél csupán kataszteri földmérési
munkákra jogosított, országos geodéziai
alappont-meghatározásokra, az elméleti geodézia
művelésére, földrajzi-csillagászati
helymeghatározásra nem. Mindenesetre az utóbbiakat
művelő szakemberek iránti igény főleg
azért nem jelentkezett, mert a Monarchia területén
ilyen szakembereket csak a bécsi Katonai Földrajzi
Intézet foglalkoztatott. Azt a javaslatot pedig - amelyet Tóth Ágoston, a szabadságharc volt honvéd
ezredese, mint minisztériumi tisztviselő fogalmazott
meg-, hogy hasonló hazai megpályázható
intézményt, föld- és helyszínrajzi
intézetet állítsanak fel, nemcsak financiális
okokból, hanem hivatali féltékenységből
is elutasították.26
1934-ben jött létre
több felsőoktatási intézmény
összevonásával a József nádor
Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem. Bár 1857-től jeles, nemzetközi hírű
tanárai voltak a geodéziának -1857-1894 között Kruspér István, 1894- 1912 között Bodola Lajos és 1913 -1955 között Oltay
Károly - az 1871-1949 közötti időben
is a műszaki egyetemen a mérnökhallgatók
témánkat érintő tárgykörből
két félévben mindössze heti 6 órát
kaptak, ami az oktatást az alsó geodéziára
korlátozta. Kimaradt belőle az előbbiekben vázolt
tárgykörcsoport, később pedig még
a fotogrammetria és a geodéziai gravimetria is.
Ebből következett, hogy ez az ismeretanyag kevés
volt azon intézmények számára, amelyekben
a geodéziát és a térképezést
fő profilként művelték. Ugyancsak ebből
következett, hogy minden ilyen intézmény -
nem is rövid idejű házi tanfolyamot szervezett.
Így az állami földmérési szolgálatnál,
a HTI-ben és a földmérői magántevékenységet
folytatni kívánó mérnökök
is több éves, vizsgához kötött tanfolyam
után kaptak csak végleges beosztást vagy
indulhattak el a beosztások lépcsőjén
felfelé. Végső soron hosszabb távra
ez a megoldás sem lehetett végleges, hiszen túl
sok időt vont el a "termeléstől"
és a tudomány "mélységeibe"
sem vezette be a tanfolyam résztvevőit.
Ilyen helyzetben a felsőoktatás
1949-53-ig fennálló, vázolt rendszerét
is meg kellett változtatni. Nyilvánvalónak
tűnt, hogy sem formája, sem tartalma nem felel meg
a korszerű, tudományos és gyakorlati (gazdasági-építési)
elvárásoknak.' Ebből a felismerésből
kiindulva - az előkészítő tárgyalások
után, amelybe az állami földmérés
(dr. Hazay István révén) és
a katonai térképészeti vezetés (dr. Rédey István személyében) is befolyt
- dr. Tárczy-Hornoch Antal és dr. Sébor
János soproni professzorok 1949 elején javaslatot
tettek az MTA Műszaki Tudományok Osztálya
titkárának önálló földmérőmérnöki
kar felállítására. Ennek nyomán
indult meg hazánkban az önálló, egyetemi
szintű földmérő képzés
és alakult meg (a VKM 1484/1949.V.l.sz. rendelete értelmében)
- hivatalos elnevezéssel - a "Budapesti Műszaki
Egyetem, Sopron, Földmérőmérnöki
Kara. Első dékánja dr. Sébor János lett.
A Kar alapvetően
a dr. Tárczy-Hornoch vezette Geodéziai és
Bányaméréstani és a dékán
tanszékvezetői irányítása alatt
álló Erdészeti Földméréstani
Tanszékre támaszkodott. 1951 őszén
szervezik meg az Alkalmazott Geodéziai Tanszéket
(vezetője dr. Hazay István) és egy
évvel később a Tereptan és Fotogrammetria
tanszéket (meghívott előadói dr. Hankó Géza, dr. Irmédi Molnár
László és Sántha Szilárd voltak).
1959-ben a soproni kar
Budapestre került az utóbb említett két
tanszékkel együtt, melyek mint Felsőgeodézia
tanszék (Hazay István vezetésével)
és mint Fotogrammetria-topográfia tanszék
( 1961-től dr. Homoródi Lajos irányításával)
működtek tovább. Budapesten még az Általános
geodézia tanszék (vezetői 1957-1968 között
dr. Rédey István, 1968 után dr. Sárközy Ferenc) volt a földmérőmérnöki
képzés alaptanszéke.
Természetesnek
tűnik, hogy Irmédi-Molnár László
is, aki a hazai oktatási és szakember-ellátási
viszonyokat jól ismerte, fontosnak tartotta, hogy bekapcsolódjék
ebbe a képzésbe.
Irmédi-Molnár
László fő munkahelyén, a HTI-ben azonban
természetesen nemcsak oktatással foglalkozott. Öt
évi szünet után életre kelti a Térképészeti
Közlönyt. (VII. kötet 1943-1948. 1-2. számként
jelenik meg.) Ebben is jelentős tanulmányokat ad
közre, amelyek a háború utáni intézet
tudományos munkálkodásának jeleit
mutatták. Nem volt ilyen szerencsés a következő
- s mint később kiderült, az utolsó
- számmegjelentetése, amennyiben az jelentős
késéssel csak 1950-ben került ki a nyomdából
(ez volt a VII. kt. 3-4. sz.) és melyet alig terjesztettek.
A tudományos osztály
feladata volt még a szovjet térképészeti
szabályzatoknak magyar nyelvre való átültetése,
valamint egyes tan- és szakkönyveknek a lefordítása
és kiadásra való előkészítése,
amelyre Irmédi-Molnár László minden
beosztottja nagy energiát fordított.
A HTI-ben nem volt titok,
hogy Irmédi-Molnár Lászlónak egyéni
ambíciója az egyetemi szintű térképész
oktatásban való részvétele. Térképésztiszti
tanfolyami oktatói működése mutatta,
hogy ehhez kellő tapasztalata, felkészültsége,
energiája és szervező készsége
is van. Megragadta az alkalmat, hogy a BME Hadmérnöki
Karán kamatoztassa képességeit, megválva
szeretett Térképészeti Intézetétől.