|
Hogy nézett ki a szerzetesek egy napja?
Hatkor keltek fel végleg. Imára szólította õket
egy kis harang. Bevonultak a kapitulomházba. Kétféleképpen
is el lehet képzelni, egyrészt misztikusan, mint rossz filmekben a
gonoszhoz imádkozó papokat: lehajtott fejű, egybefűzött karú,
kámzsás alakok vonulását a kerengõn, betérni
egy ajtón. |
De el lehet képzelni szaladó embereket, barna
csuhákat, kialvatlan szemeket, mosolygós arcokat (Emberek! Mivel a dolog
nem kötelezõ, csak az csinálja, akinek kedve van hozzá, ott az
ajtó, el is lehet menni, stb. Ismerõs mondatok? Utoljára a gimiben
hallottam ilyet.), lehajtott kámzsákat (csuklya, kapucni), halk
köszönéseket. Itt, a házi kápolnában imádkoztak,
majd a refektóriumba vonultak reggelizni. Minden szerzetes itt volt, de
még nem beszélhettek, mert szilencium van (szent csönd, nem lehet
megszólalni). |
|
|
Ezután megy mindenki a dolgára.
Novíciusok a tanulószobába nevelõjük felügyeletével
tanulni. Itt a fiatalok betüvetést, latin nyelvet, számtant tanultak,
az idõsebbek retorikát (szónoklattan), dogmatikát (az
egyházi alapigazságok magyarázata), egzegézist (a Biblia
két része az ó -, és Újszövetség magyarázata).
A felszentelt szerzetesek közül azok, akiket erre kijelöltek, a
mívelõházba megy. |
Itt elõször elsajátítja,
hogyan kell megjavítani a különbözõ házi balesetek során
elromlott eszközöket, majd õ is tevékenyen bekapcsolódik a
munkába. Természetesen nem kukán végezték a
munkájukat, hanem énekelve. Psalmusokat (zsoltárokat)
énekeltek, hogy jobban menjen a munka. Akiket a dolga oda szólított,
a kertet gondozta a kertész utasításai alatt.
Egészséges életük volt! Megfelelt az ora et labora
(imádkozzál, és dolgozzál) követelményeinek. |
|
|
A legmagasabb követelményű munkákat a könyvtárban
végezték. Mivel még nem voltak mágnesszalagjaik, cd
lemezeik, az adathordozóik (pergamen) hamar tönkrementek fizikailag,
ezért a könyveket, kódexeket állandóan másolni
kellett. Azért is kellett másolni õket, mert egyéb
sokszorosítási lehetõség nem volt
(fénymásolás, vagy nyomtatás), és az újabb
alapítású kolostoroknak is kellettek különbözõ művek
tudományos munkáikhoz. így terjedt a kultúra, és az
írástudás akkoriban. |
Szorgos szerzeteskezek kitartó
munkájával. Nemcsak másoltak természetesen, hanem a
korábbi írók munkáit vizsgálták, és
jegyzeteket készítettek hozzájuk, kommentárokat
írtak, új könyveket. Eközben a perjel (a haláláig választott
elöljárójuk) köztük járt, és ellenõrizte õket,
jól végzik - e munkáikat, és nem vétkeznek - e
akaratlanul. Néha be is kapcsolódik a munkába. |
|
|
Kilenc órakor megint a
kápolnába hívta õket a harang imádkozni.
Ezután mindenki folytatta munkáját, ahol abbahagyta. A harang
tizenkettõkor megint megszólalt, hívta õket imára,
majd ebédre. Ezalatt is szilenciumot tartottak, és közben egy öregebb
fráter felolvasott a szentek életébõl, vagy egy kora
középkori egyházi tudós, hitmagyarázó
művébõl, vagy esetleg a Bibliából. |
Ebéd után
pihenõ volt, ilyenkor sétáltak, beszélgettek, ha valaki
akart, az dolgozhatott, ilyenkor végezték a hobbijaikat is
(dédelgetett könyv másolása, olvasása vagy esetleg
tudományos munka azoknak, akiket nem erre osztottak be éppen).
Felüdülhetett aki akart, de dolgozhatott is, és a szemlélõdõ
imádságnak is ez volt az ideje. |
|
|
Délután háromkor megint
imádkoztak. Ezek az imádságok latin szövegűek voltak,
és minden szerzetes álmából felébresztve is tudta. |
Ezután mindenki visszatért munkájához, amit csak este
hatkor fejezett be, mikor vesperás (egy hosszabb lélegzetű,
speciálisan estére írt imádság) után
vacsora következett. A kilenc órai imádság után
tízkor vezették be a szilenciumot. Reggelig egy szót se senkinek,
csak ha kérdeznek. |
|
|
Éjfélkor felkeltek, és a
kapitulomházba vonultak. Itt ima után egyenként kimentek
középre, és megvallották aznap elkövetett bűneiket. Amiben
bizonytalanok voltak, hogy vétek - e vagy sem, azt külön vallották meg a
perjelnek gyónásban. Mind az egyéni, mind a közösségi
gyónás után penitenciát (elvégzendõ
cselekedet, mely megváltja bűnüket) kaptak személyre szabottan. Ez
bizonyos számú ima elmondásától a böjtön keresztül
korbácsolásig terjedhetett. |
A nagyobb bűnök esetén (pl.: elhagyta a
kolostort egy nõért, majd megbánta, és visszatért)
évekig is böjtöltek, és õk csinálták a kolostor
alja munkáját (takarítás, betegek ápolása,
alamizsnakérés, olyat is feljegyeztek, hogy a bűnös szerzetes ezen
idõszak alatt az étkezések elõtt lefeküdt a
refektórium küszöbére, és mindenki rajta keresztül lépett
be). Az éjféli ima után volt még egy hajnali három
órai ima is. Ezután már bolygatatlanul alhattak hatig, amikor
kezdték ismét a napjukat |
|