[Tajfutas] 500-as limit

György Bozán bozan.gyorgy at gmail.com
2020. Már. 15., V, 12:24:48 CET

Számomra teljesen hihető, hogy Garay Sanyi bácsi a bombázások idején is
edzett. Még ha erről edzésnapló, pláne GPS log nem maradt fenn. Inkább azon
csodálkozom, hogy 24 évesen éppen nem hívták be katonának.

Budapest bombázása 1942 őszén kezdődött.
Először a szovjet gépek jöttek és csak vaktában szórták meg Kispestet, de
kapott a Műegyetem, a Városmajor és a Rózsadomb is.
Mindenki tudta, hogy lesz folytatás.
A városvezetés a főváros önkéntes kiürítését szorgalmazta. Persze az élet
nem állt meg.
Egyik sporttársunk családja csak úgy kapott akkor építési engedélyt a
Tétényi úton, hogy 25 cm-es vasbeton padlásfödémet épít.

Az amerikaiak 1944 április 3-án kezdtek, rögtön egy 600 gépből álló
kötelékkel. Aztán időről időre visszatértek. Szisztematikusan a vasúti
létesítményeket, üzemanyag raktárakat, gyárakat üzemeket bombázták. Persze
kaptak a lakóházak is, 3 ezerre becsülik a lakosság veszteségét.  Sokan
elmenekültek az "ostrom elől", de a többség maradt. Egyébként vidéken sem
volt béke. Talán soknak tűnik, de több mint ezer települést ért
bombatalálat. Összesen több mint 20 ezer tonna bombát szórtak le. Még a
héten is találtak egyet a Tabánban.

1944 szeptemberében az amerikaiak átadták a légteret, nehogy
szövetségeseiket bombázzák Budapesten.  Másnap már a szovjet bombázók
jöttek.
Azért '44 és '45 áprilisa között voltak napok, sőt hetek, amikor nem
bombáztak.
Ha sokan meg is haltak, a város élt. Volt előadás az Operában, nyitva volt
az Állatkert és le lehet menni akár a Vasas pályára is.

Két olyan tájfutóról is tudok, akik pont bombázás alatt születtek. Otthon,
de csak úgy á-la natur, az ebédlőasztal alatt, ahova nem potyog a vakolat,
az ablakra meg szőnyeget szögeltek, mert az üveg már kihullott. Aztán
túlélték.   Akkor persze senki sem tudta, hogy az egész meddig tart még.
Boxi

Gyorgy Muszely <muszely.gyorgy at gmail.com> ezt írta (időpont: 2020. márc.
13., P, 23:27):