[Tajfutas] Pontmegnevezés változásai 2018 (hosszú)
Ádám Petrócki
adam.futas at gmail.com
2020. Aug. 5., Sze, 12:07:10 CEST
Sziasztok!
Az utóbbi időben én is kísérleteztem a Purple Pen programmal és szabad
szoftver létére meglepően jól használhatónak bizonyult. Néhány probléma
megoldásában simán veri az OCAD-et is. Ajánlom mindenkinek.
Üdv:
Petrócki Ádám
Scultéty Márton <marton.scultety at mtfsz.hu> ezt írta (időpont: 2020. aug.
5., Sze, 12:02):
> Sziasztok!
>
> Janó, ezt a pályakitűző fájlt már sokan megcsinálták különböző
> Ocad-verziókban, akik nem tudnak a legfrissebb Ocad-re frissíteni.
>
> Egy másik lehetőség az ingyenes Purple Pen pályatervező program, ami
> szintén lekövette az IOF szabályváltozásait.
> http://purplepen.golde.org/
>
> Ha egy-az-egyben akarjuk átvenni az IOF szabályokat, akkor szerintem nem
> olyan lényeges a fordítás.
>
> Ha viszont kiadunk magyar verziót, akkor azon kéne elgondolkodni, hogy
> el akarunk-e bármiben térni az IOF - elsősorban a világversenyekre
> megalkotott - szabályaitól.
> A tipikus magyar objektumoknak lehetnek esetleg saját jelei mind a
> jelkulcsban, mind a szimbólban, mint a tankbeálló, szén- és mészégető, stb.
>
> Továbbá én az IOF-es méretekkel sem vagyok teljesen megbékélve.
> A 10/15 ezres térképi jelek méretét nem akarom önkényesen átrendezni, de
> a pályafelülnyomás méreteit nem igazán értem, miért volt jó átvariálni,
> hogy a 3 bevett méretarányban 3 különböző érték legyen. 10 és 15 ezres
> méretarány együttes használata esetén sem lehet csak egyetlen fájlban
> dolgozni a pályatervezés során, és simán csak kicsinyíteni/nagyítani
> bizonyos kategóriákat, mert a szimból mérete ill. a térkép dizájnja
> megint csak ugyanakkora minden méretarányban.
> A +100 %-os nagyítás 10 mm-es körökkel 7500-as méretaránynál meg már
> végképp túlzásnak tűnik.
>
> Üdv,
> Skuló Marci
>
> 2020.08.03. 1:47 keltezéssel, Kelemen János írta:
> > Sziasztok,
> >
> > A levelemet egy téma megbeszélésének szánom.
> >
> > 2018-ban hagyták jóvá az pontmegnevezések új dokumentációját az IOF-ben.
> > Innen tölthető le
> > <https://orienteering.sport/iof/rules/control-descriptions/>. Magyar
> > fordításra vár.
> >
> > A legfontosabb változások:
> >
> > 1. Opcionálisan (?) bevezették a térképrajt, időrajt távolságát jelölő
> sort.
> >
> > 2. A kanyar mint kiegészítő jel átkerült a G oszlopból az F oszlopba.
> >
> > 3. Új jel a virágágyás (versenyterületen kívüli zóna) és a lövészárok
> jele.
> >
> > 4. Ha az ellenőrzőpont két objektum között helyezkedik el, akkor
> > megadható mindkét objektum magassági értéke.
> >
> > 5. Megszűnik a rádiós és TV-s pont jele.
> >
> > E mellett megszűnik az a dilemma is, hogy a 10 000-s térképeken mikor
> > kell 50%-l növelt pályaberajzolási jeleket alkalmazni.
> >
> > A jelenlegi magyar jelkulcs szabály így fogalmaz:
> >
> > A pályafelülnyomás jeleinek nagysága minden méretarányban ugyanakkora.
> > Viszont ha egy versenyen ugyanannak a térképnek az 1:10 000-es és 1:15
> > 000-es változatát is használják, az előbbi esetben a pályafelülnyomás
> > jeleit is 150%-os méretben kell alkalmazni.
> >
> > Az ISOM 2017 évi jelkulcs angol verziója pedig ezt tartalmazza: (ez is
> > fordításra vár, mint ahogy a ISSprOM is)
> >
> > The dimensions of the course planning symbols are specified in mm at the
> > printed scale of 1:15 000. For
> > larger map scales the symbols shall be enlarged proportionally (to 150%
> > for 1:10 000, to 300% for 1:5 000).
> >
> > Ha jól értelmezem, akkor 150%-ra kell növelni a pályafelülnyomás
> > méreteit. Jól gondolom?
> >
> > A mellékletben lévő pdf állomány a legfontosabb változásokat próbálja
> > bemutatni.
> >
> > Mit is tegyen egy rendező/pályakitűző annak érdekében, ha szeretne
> > megfelelni az elvárásoknak és OCAD9 programmal rendelkezik?
> >
> > 1. Rajzoljon be egy kötelező útvonalat a térképrajt és rajt közé. A
> > pályatervet ezzel a pl. M1 szakasszal kezdje el összeállítani.
> > M1-S1-31-32 stb. Egy hibája van ennek a megoldásnak. A szabályzathoz
> > képest, ahol felfelé mutat a háromszög, itt jobbra fog mutatni a
> > háromszög csúcsa.
> >
> > 2. A kanyar jel esetében a pályatervezőben rá kell állni a kanyar
> > jelére, majd jobb egérgomb/Szerkesztés (Edit...) és a párbeszédablakban
> > a X-t ki kell venni a G oszlopból és betenni egyet az F oszlopba. Mentés.
> >
> > 3. A virágágyás és lövészárok jelét új jelként meg kell rajzolni a
> > programban. Ezt a folyamatot nem írnám most le (inkább bemutatnám egy
> > Webináriumon). Helyette mellékelek egy OCAD9 1:10000-s átalakított
> > fájlt, ami már tartalmazza ezeket.
> >
> > 4. A két objektum magasságméretét csak egy szépséghibával tudom
> > előállítani, úgy hogy aláhúzás vagy kötőjeleket illesztek szóközökkel a
> > párbeszédpanelen és akkor a pdf mellékletben látható "szépséget" kapom
> > meg. (6-38-as pont)
> >
> > A mellékelt OCAD9 1:10000 fájlt tekintsétek egy Beta verziónak
> > (ellenőrzésre vár). A jeleket 150%-ra módosítottam és az azonosító
> > számokat a szabványtáblázatban szereplőkhöz igazítottam. (ahol lehetett)
> >
> > Tehát az ellenőrzőpont karikáinak méretei így módosulnak, amint kis
> > hazánkban is előírás lesz a nemzetközi szabvány:
> >
> > 1:15000 pályánál 6 mm-ről 5 mm-re csökken (vonalvastagság mindkét
> > esetben 0,35 mm) Pont sorszáma: Ariel és 4 mm magas
> >
> > 1:10000 pályánál 9 mm-ről 7,5 mm-re csökken (vonalvastagság 0,52 mm)
> > vagy azt is mondhatnánk, hogy 6 vagy 5 mm-ről 7,5 mm-re növekszik. Pont
> > sorszáma: Ariel és 6 mm magas
> >
> > 1:4000 pályánál 6 mm volt és annyi is marad. (vonalvastagság 0,35 mm)
> > Pont sorszáma: Ariel és 4 mm magas.
> >
> > Beszéljük i a felvetéseket.
> >
> > Folytatásban: OCAD12 jogtiszta fájlok viselkedése megbuherált OCAD
> > verziókban.
> >
> > Üdv,
> >
> > Janó, aki felébredt és nem akarja félkészen, elküldetlenül hagyni a
> > munkáját.
>
> _______________________________________________
> Tajfutas mailing list
> Tajfutas at lazarus.elte.hu
> http://lazarus.elte.hu/cgi-bin/mailman/listinfo/tajfutas
>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://lazarus.elte.hu/pipermail/tajfutas/attachments/20200805/5f5c6bbc/attachment.html>
More information about the Tajfutas
mailing list