[Tajfutas] Pontmegnevezés változásai 2018 (hosszú)
Scultéty Márton
marton.scultety at mtfsz.hu
2020. Aug. 5., Sze, 12:02:41 CEST
Sziasztok!
Janó, ezt a pályakitűző fájlt már sokan megcsinálták különböző
Ocad-verziókban, akik nem tudnak a legfrissebb Ocad-re frissíteni.
Egy másik lehetőség az ingyenes Purple Pen pályatervező program, ami
szintén lekövette az IOF szabályváltozásait.
http://purplepen.golde.org/
Ha egy-az-egyben akarjuk átvenni az IOF szabályokat, akkor szerintem nem
olyan lényeges a fordítás.
Ha viszont kiadunk magyar verziót, akkor azon kéne elgondolkodni, hogy
el akarunk-e bármiben térni az IOF - elsősorban a világversenyekre
megalkotott - szabályaitól.
A tipikus magyar objektumoknak lehetnek esetleg saját jelei mind a
jelkulcsban, mind a szimbólban, mint a tankbeálló, szén- és mészégető, stb.
Továbbá én az IOF-es méretekkel sem vagyok teljesen megbékélve.
A 10/15 ezres térképi jelek méretét nem akarom önkényesen átrendezni, de
a pályafelülnyomás méreteit nem igazán értem, miért volt jó átvariálni,
hogy a 3 bevett méretarányban 3 különböző érték legyen. 10 és 15 ezres
méretarány együttes használata esetén sem lehet csak egyetlen fájlban
dolgozni a pályatervezés során, és simán csak kicsinyíteni/nagyítani
bizonyos kategóriákat, mert a szimból mérete ill. a térkép dizájnja
megint csak ugyanakkora minden méretarányban.
A +100 %-os nagyítás 10 mm-es körökkel 7500-as méretaránynál meg már
végképp túlzásnak tűnik.
Üdv,
Skuló Marci
2020.08.03. 1:47 keltezéssel, Kelemen János írta:
> Sziasztok,
>
> A levelemet egy téma megbeszélésének szánom.
>
> 2018-ban hagyták jóvá az pontmegnevezések új dokumentációját az IOF-ben.
> Innen tölthető le
> <https://orienteering.sport/iof/rules/control-descriptions/>. Magyar
> fordításra vár.
>
> A legfontosabb változások:
>
> 1. Opcionálisan (?) bevezették a térképrajt, időrajt távolságát jelölő sort.
>
> 2. A kanyar mint kiegészítő jel átkerült a G oszlopból az F oszlopba.
>
> 3. Új jel a virágágyás (versenyterületen kívüli zóna) és a lövészárok jele.
>
> 4. Ha az ellenőrzőpont két objektum között helyezkedik el, akkor
> megadható mindkét objektum magassági értéke.
>
> 5. Megszűnik a rádiós és TV-s pont jele.
>
> E mellett megszűnik az a dilemma is, hogy a 10 000-s térképeken mikor
> kell 50%-l növelt pályaberajzolási jeleket alkalmazni.
>
> A jelenlegi magyar jelkulcs szabály így fogalmaz:
>
> A pályafelülnyomás jeleinek nagysága minden méretarányban ugyanakkora.
> Viszont ha egy versenyen ugyanannak a térképnek az 1:10 000-es és 1:15
> 000-es változatát is használják, az előbbi esetben a pályafelülnyomás
> jeleit is 150%-os méretben kell alkalmazni.
>
> Az ISOM 2017 évi jelkulcs angol verziója pedig ezt tartalmazza: (ez is
> fordításra vár, mint ahogy a ISSprOM is)
>
> The dimensions of the course planning symbols are specified in mm at the
> printed scale of 1:15 000. For
> larger map scales the symbols shall be enlarged proportionally (to 150%
> for 1:10 000, to 300% for 1:5 000).
>
> Ha jól értelmezem, akkor 150%-ra kell növelni a pályafelülnyomás
> méreteit. Jól gondolom?
>
> A mellékletben lévő pdf állomány a legfontosabb változásokat próbálja
> bemutatni.
>
> Mit is tegyen egy rendező/pályakitűző annak érdekében, ha szeretne
> megfelelni az elvárásoknak és OCAD9 programmal rendelkezik?
>
> 1. Rajzoljon be egy kötelező útvonalat a térképrajt és rajt közé. A
> pályatervet ezzel a pl. M1 szakasszal kezdje el összeállítani.
> M1-S1-31-32 stb. Egy hibája van ennek a megoldásnak. A szabályzathoz
> képest, ahol felfelé mutat a háromszög, itt jobbra fog mutatni a
> háromszög csúcsa.
>
> 2. A kanyar jel esetében a pályatervezőben rá kell állni a kanyar
> jelére, majd jobb egérgomb/Szerkesztés (Edit...) és a párbeszédablakban
> a X-t ki kell venni a G oszlopból és betenni egyet az F oszlopba. Mentés.
>
> 3. A virágágyás és lövészárok jelét új jelként meg kell rajzolni a
> programban. Ezt a folyamatot nem írnám most le (inkább bemutatnám egy
> Webináriumon). Helyette mellékelek egy OCAD9 1:10000-s átalakított
> fájlt, ami már tartalmazza ezeket.
>
> 4. A két objektum magasságméretét csak egy szépséghibával tudom
> előállítani, úgy hogy aláhúzás vagy kötőjeleket illesztek szóközökkel a
> párbeszédpanelen és akkor a pdf mellékletben látható "szépséget" kapom
> meg. (6-38-as pont)
>
> A mellékelt OCAD9 1:10000 fájlt tekintsétek egy Beta verziónak
> (ellenőrzésre vár). A jeleket 150%-ra módosítottam és az azonosító
> számokat a szabványtáblázatban szereplőkhöz igazítottam. (ahol lehetett)
>
> Tehát az ellenőrzőpont karikáinak méretei így módosulnak, amint kis
> hazánkban is előírás lesz a nemzetközi szabvány:
>
> 1:15000 pályánál 6 mm-ről 5 mm-re csökken (vonalvastagság mindkét
> esetben 0,35 mm) Pont sorszáma: Ariel és 4 mm magas
>
> 1:10000 pályánál 9 mm-ről 7,5 mm-re csökken (vonalvastagság 0,52 mm)
> vagy azt is mondhatnánk, hogy 6 vagy 5 mm-ről 7,5 mm-re növekszik. Pont
> sorszáma: Ariel és 6 mm magas
>
> 1:4000 pályánál 6 mm volt és annyi is marad. (vonalvastagság 0,35 mm)
> Pont sorszáma: Ariel és 4 mm magas.
>
> Beszéljük i a felvetéseket.
>
> Folytatásban: OCAD12 jogtiszta fájlok viselkedése megbuherált OCAD
> verziókban.
>
> Üdv,
>
> Janó, aki felébredt és nem akarja félkészen, elküldetlenül hagyni a
> munkáját.
More information about the Tajfutas
mailing list