<div dir="ltr">Sziasztok!<div>Az utóbbi időben én is kísérleteztem a Purple Pen programmal és szabad szoftver létére meglepően jól használhatónak bizonyult. Néhány probléma megoldásában simán veri az OCAD-et is. Ajánlom mindenkinek.</div><div><br></div><div>Üdv:</div><div>Petrócki Ádám</div></div><br><div class="gmail_quote"><div dir="ltr" class="gmail_attr">Scultéty Márton <<a href="mailto:marton.scultety@mtfsz.hu">marton.scultety@mtfsz.hu</a>> ezt írta (időpont: 2020. aug. 5., Sze, 12:02):<br></div><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px 0px 0.8ex;border-left:1px solid rgb(204,204,204);padding-left:1ex">Sziasztok!<br>
<br>
Janó, ezt a pályakitűző fájlt már sokan megcsinálták különböző <br>
Ocad-verziókban, akik nem tudnak a legfrissebb Ocad-re frissíteni.<br>
<br>
Egy másik lehetőség az ingyenes Purple Pen pályatervező program, ami <br>
szintén lekövette az IOF szabályváltozásait.<br>
<a href="http://purplepen.golde.org/" rel="noreferrer" target="_blank">http://purplepen.golde.org/</a><br>
<br>
Ha egy-az-egyben akarjuk átvenni az IOF szabályokat, akkor szerintem nem <br>
olyan lényeges a fordítás.<br>
<br>
Ha viszont kiadunk magyar verziót, akkor azon kéne elgondolkodni, hogy <br>
el akarunk-e bármiben térni az IOF - elsősorban a világversenyekre <br>
megalkotott - szabályaitól.<br>
A tipikus magyar objektumoknak lehetnek esetleg saját jelei mind a <br>
jelkulcsban, mind a szimbólban, mint a tankbeálló, szén- és mészégető, stb.<br>
<br>
Továbbá én az IOF-es méretekkel sem vagyok teljesen megbékélve.<br>
A 10/15 ezres térképi jelek méretét nem akarom önkényesen átrendezni, de <br>
a pályafelülnyomás méreteit nem igazán értem, miért volt jó átvariálni, <br>
hogy a 3 bevett méretarányban 3 különböző érték legyen. 10 és 15 ezres <br>
méretarány együttes használata esetén sem lehet csak egyetlen fájlban <br>
dolgozni a pályatervezés során, és simán csak kicsinyíteni/nagyítani <br>
bizonyos kategóriákat, mert a szimból mérete ill. a térkép dizájnja <br>
megint csak ugyanakkora minden méretarányban.<br>
A +100 %-os nagyítás 10 mm-es körökkel 7500-as méretaránynál meg már <br>
végképp túlzásnak tűnik.<br>
<br>
Üdv,<br>
Skuló Marci<br>
<br>
2020.08.03. 1:47 keltezéssel, Kelemen János írta:<br>
> Sziasztok,<br>
> <br>
> A levelemet egy téma megbeszélésének szánom.<br>
> <br>
> 2018-ban hagyták jóvá az pontmegnevezések új dokumentációját az IOF-ben. <br>
> Innen tölthető le <br>
> <<a href="https://orienteering.sport/iof/rules/control-descriptions/" rel="noreferrer" target="_blank">https://orienteering.sport/iof/rules/control-descriptions/</a>>. Magyar <br>
> fordításra vár.<br>
> <br>
> A legfontosabb változások:<br>
> <br>
> 1. Opcionálisan (?) bevezették a térképrajt, időrajt távolságát jelölő sort.<br>
> <br>
> 2. A kanyar mint kiegészítő jel átkerült a G oszlopból az F oszlopba.<br>
> <br>
> 3. Új jel a virágágyás (versenyterületen kívüli zóna) és a lövészárok jele.<br>
> <br>
> 4. Ha az ellenőrzőpont két objektum között helyezkedik el, akkor <br>
> megadható mindkét objektum magassági értéke.<br>
> <br>
> 5. Megszűnik a rádiós és TV-s pont jele.<br>
> <br>
> E mellett megszűnik az a dilemma is, hogy a 10 000-s térképeken mikor <br>
> kell 50%-l növelt pályaberajzolási jeleket alkalmazni.<br>
> <br>
> A jelenlegi magyar jelkulcs szabály így fogalmaz:<br>
> <br>
> A pályafelülnyomás jeleinek nagysága minden méretarányban ugyanakkora. <br>
> Viszont ha egy versenyen ugyanannak a térképnek az 1:10 000-es és 1:15 <br>
> 000-es változatát is használják, az előbbi esetben a pályafelülnyomás <br>
> jeleit is 150%-os méretben kell alkalmazni.<br>
> <br>
> Az ISOM 2017 évi jelkulcs angol verziója pedig ezt tartalmazza: (ez is <br>
> fordításra vár, mint ahogy a ISSprOM is)<br>
> <br>
> The dimensions of the course planning symbols are specified in mm at the <br>
> printed scale of 1:15 000. For<br>
> larger map scales the symbols shall be enlarged proportionally (to 150% <br>
> for 1:10 000, to 300% for 1:5 000).<br>
> <br>
> Ha jól értelmezem, akkor 150%-ra kell növelni a pályafelülnyomás <br>
> méreteit. Jól gondolom?<br>
> <br>
> A mellékletben lévő pdf állomány a legfontosabb változásokat próbálja <br>
> bemutatni.<br>
> <br>
> Mit is tegyen egy rendező/pályakitűző annak érdekében, ha szeretne <br>
> megfelelni az elvárásoknak és OCAD9 programmal rendelkezik?<br>
> <br>
> 1. Rajzoljon be egy kötelező útvonalat a térképrajt és rajt közé. A <br>
> pályatervet ezzel a pl. M1 szakasszal kezdje el összeállítani. <br>
> M1-S1-31-32 stb. Egy hibája van ennek a megoldásnak. A szabályzathoz <br>
> képest, ahol felfelé mutat a háromszög, itt jobbra fog mutatni a <br>
> háromszög csúcsa.<br>
> <br>
> 2. A kanyar jel esetében a pályatervezőben rá kell állni a kanyar <br>
> jelére, majd jobb egérgomb/Szerkesztés (Edit...) és a párbeszédablakban <br>
> a X-t ki kell venni a G oszlopból és betenni egyet az F oszlopba. Mentés.<br>
> <br>
> 3. A virágágyás és lövészárok jelét új jelként meg kell rajzolni a <br>
> programban. Ezt a folyamatot nem írnám most le (inkább bemutatnám egy <br>
> Webináriumon). Helyette mellékelek egy OCAD9 1:10000-s átalakított <br>
> fájlt, ami már tartalmazza ezeket.<br>
> <br>
> 4. A két objektum magasságméretét csak egy szépséghibával tudom <br>
> előállítani, úgy hogy aláhúzás vagy kötőjeleket illesztek szóközökkel a <br>
> párbeszédpanelen és akkor a pdf mellékletben látható "szépséget" kapom <br>
> meg. (6-38-as pont)<br>
> <br>
> A mellékelt OCAD9 1:10000 fájlt tekintsétek egy Beta verziónak <br>
> (ellenőrzésre vár). A jeleket 150%-ra módosítottam és az azonosító <br>
> számokat a szabványtáblázatban szereplőkhöz igazítottam. (ahol lehetett)<br>
> <br>
> Tehát az ellenőrzőpont karikáinak méretei így módosulnak, amint kis <br>
> hazánkban is előírás lesz a nemzetközi szabvány:<br>
> <br>
> 1:15000 pályánál 6 mm-ről 5 mm-re csökken (vonalvastagság mindkét <br>
> esetben 0,35 mm) Pont sorszáma: Ariel és 4 mm magas<br>
> <br>
> 1:10000 pályánál 9 mm-ről 7,5 mm-re csökken (vonalvastagság 0,52 mm) <br>
> vagy azt is mondhatnánk, hogy 6 vagy 5 mm-ről 7,5 mm-re növekszik. Pont <br>
> sorszáma: Ariel és 6 mm magas<br>
> <br>
> 1:4000 pályánál 6 mm volt és annyi is marad. (vonalvastagság 0,35 mm) <br>
> Pont sorszáma: Ariel és 4 mm magas.<br>
> <br>
> Beszéljük i a felvetéseket.<br>
> <br>
> Folytatásban: OCAD12 jogtiszta fájlok viselkedése megbuherált OCAD <br>
> verziókban.<br>
> <br>
> Üdv,<br>
> <br>
> Janó, aki felébredt és nem akarja félkészen, elküldetlenül hagyni a <br>
> munkáját.<br>
<br>
_______________________________________________<br>
Tajfutas mailing list<br>
<a href="mailto:Tajfutas@lazarus.elte.hu" target="_blank">Tajfutas@lazarus.elte.hu</a><br>
<a href="http://lazarus.elte.hu/cgi-bin/mailman/listinfo/tajfutas" rel="noreferrer" target="_blank">http://lazarus.elte.hu/cgi-bin/mailman/listinfo/tajfutas</a><br>
</blockquote></div>