[Tajfutas] Őszi Spari kupa

Andor és Katalin Vékony vekony.arva at gmail.com
2018. Okt. 24., Sze, 17:37:51 CEST

Fontos az irónia, de kétséges, hogy érdemes-e erre alapozni az élsportot....
Üdv: Andor

Testtömegünk 60 %-át víz képezi, ebből következik, hogy a folyadékpótlás
milyen fontos. A víz fontos szerepet játszik testünk hűtőrendszerében, a
szöveteken keresztül tápanyagokat szállít, és a vér megfelelő
koncentrációját biztosítja.

A szervezet folyadékhiánya felhevülést okozhat, jelentősen csökkentheti a
sportteljesítményt. Nagy mennyiségű folyadékvesztés hőártalmat okozhat,
mely halálos kimenetellel végződhet.

Gyakori hiba, hogy az ivás összefügg a szomjúságérzéssel, holott a
szomjúságérzet a szervezet vészjelzése a súlyos folyadékvesztés
megelőzésére. Élsportolóknak fokozottan figyelniük kell arra, hogy még a
szomjúságérzet kialakulása előtt pótolják a folyadékveszteséget.

Minden olyan esetben, amikor az energiaigény megnövekszik, a folyadékigény
is növekszik. Mind sportolás előtt, közben és után fontos a folyadék
pótlása. Állóképességi vagy erőtréning közben 1 liter feletti folyadékot is
elveszthetünk óránként 10 Celsius fokon. Ezért fontos 15-20 percenként
1,5-3,5 dl folyadékot inni minden olyan edzés, illetve verseny közben,
amely több mint 1 órán át tart.

*Folyadékveszteség (dehidráció) tünetei*

   -

   Fáradtság
   -

   Étvágycsökkenés
   -

   Kipirult bőr
   -

   Fejfájás
   -

   Sötét, erőteljes illatú vizelet
   -

   Hőmérséklet-intolerancia
   -

   Testhőmérséklet-emelkedés
   -

   Görcsök
   -

   Hiperventilláció (szapora légzés)

*Néhány tanács a dehidráció elkerülésére*

   1.

   Mérjük meg a testtömeget minden edzés előtt és után: fogyasszunk 2-3
   pohár folyadékot minden elvesztett 50 dkg után.
   2.

   Fogyasszunk folyadékot minden résztáv között.
   3.

   Válasszunk az izotóniás italok közül, mivel a bennük lévő szénhidrát és
   só segíti a folyadék felszívódását, így javul folyadék- és
   szénhidrátellátottság.
   4.

   Ne fogyasszunk szénsavas italokat edzés alatt, mivel gyomorfalfeszülést,
   csökkent mértékű folyadékbevitelt eredményeznek.
   5.

   Ne fogyasszunk alkohol- és koffeintartalmú italokat, mivel vízhajtó
   hatásuk miatt dehidrációt és elektrolithiányt eredményeznek.
   6.

   Ellenőrizzük vizeletünk színét. A sötét szín dehidrációt jelez.

*Tanácsok a folyadékveszteség okozta teljesítménycsökkenés
megakadályozására*

   -

   Soha ne kezdjünk el folyadékhiányos (ún. dehydrált) állapotban edzeni,
   mert így megnövekszik a hőártalom kialakulásának veszélye, és
   teljesítménycsökkenés jön létre. Mérjük meg testsúlyunkat edzés előtt és
   után, hogy megbizonyosodjunk az elvesztett folyadék mennyiségéről, és
   gondoskodhassunk a megfelelő pótlásról.
   -

   Legalább 0,5 l folyadékot igyunk esténként, és legalább ugyanennyit
   reggelente ébredés után a normál folyadékellátottság biztosítására.
   -

   Igyunk 0,5-1 l folyadékot 1 órával edzés/verseny előtt, és 0,25-0,5l
   folyadékot 20 perccel edzés/verseny előtt.
   -

   A tiszta víznél sokkal hatékonyabbak a só- és szénhidráttartalmú italok
   .A zsírtartalmú italok fogyasztása edzés/verseny előtt semmiképpen nem
   ajánlott, mert nagyon gyakran hányingert, fejfájást okoznak.
   -

   Amikor a folyadékveszteség eléri a testtömeg 2 %-os csökkenését, a
   sportteljesítmény hanyatlik. Mindez a hőháztartás zavarával társulhat.
   -

   20-30 percnél kisebb időtartamú edzés alatt nem jelentkezik számottevő
   folyadékveszteség, hiszen ez az idő nem elegendő ahhoz, hogy a szervezet
   elérje a veszélyes mértékű folyadékveszteséget. Azonban ügyelni kell arra,
   hogy a nyári időszakban a nagyobb mértékű izzadás által a dehidráció
   tünetei jóval korábban jelentkezhetnek.
   -

   Eltérő mennyiségű folyadék elfogyasztásával készíthetjük fel saját
   szervezetünket arra, hogy gyomrunk minél több folyadékot legyen képes
   befogadni panaszok nélkül.

Forrás:

https://sportorvos.hu/folyadekpotlas-a-gyakorlatban/