[Tajfutas] Pályák méretezése a Diákolimpián

Kovacs Balazs Balazs.Kovacs at answare.hu
2015. Május. 20., Sze, 11:06:35 CEST


Sziasztok!

Orsi, az idézett táblázat, aminek az átírását javaslod, csak a minősítés szempontjából sorolja be a Diákolimpia kategóriákat. Ha egyszerűen átírnánk, akkor a szabályaink szerint a mezőny felének nem tudnánk minősítést számolni (pl. 15 éves nem indulhat és nem futhat pontot FN14-ben). A megoldás az lehet, hogy ezt a táblázatot kiegészítjük a győztes időre vonatkozó oszloppal.
Egyébként nem könnyű szabályzatot írni és karbantartani. Olyat igyekszünk csak belerakni, amiben általános egyetértés van. És mindig kérdés, hogy elég szabadsága és felelőssége maradjon a rendezőnek/pályakitűzőnek.

A DO döntőn a kategóriák ketté osztása A,C vagy A,B -re már korábban felvetődött, többek között Sólyom levele alapján. A 2013-as döntőn extrém hosszú időt kinn töltött gyerekek edzőinek megkérdezése után egyértelműean az jött ki, hogy nem akarnak külön kategóriát, csak mindenki által teljesíthető kategóriát.

Eddig ahol túl nehézre sikerült a DO döntő, emlékeim szerint nem a pályák hossza, hanem technikai nehézsége volt a gond. Idén most szerintem egyáltalán nem volt gond, a normáltáv győztes idők és a mezőny második felének idői is megfeletek pl. a tavalyinak (FN III kicsit hosszabb, de nem durván). A kilométer légvonal adatokon meg tájfutásban nem érdemes lovagolni, semmi értelme. A váltó fiú kategóriája a tervezendőnél hosszabbra és nehezebbre sikerült, erről érdekes módon nem szólnak a visszajelzések.

Bencének: "Hangsúlyozom még egyszer ez a verseny a DO döntője, Magyarország legjobbjainak a versenye, akikből reményeink szerint Európa és VB bajnokok lesznek!" Én így mondanám: a DO döntője az ország legjobbjainak és kezdő tájfutóinak KÖZÖS versenye. Ez adja a pályakitűzés nehézségét.

És nagyon egyetértek azzal, hogy adósak vagyunk az E,A,B,C,D fokozatok követelményeinek leírásával, ami persze túlmutat a Diákolimpián.

KovácsBalázs

From: tajfutas-bounces at lazarus.elte.hu [mailto:tajfutas-bounces at lazarus.elte.hu] On Behalf Of Balázsné Krasznai Orsolya
Sent: Monday, May 18, 2015 5:27 PM
To: fehérfecó (ztc)
Cc: Bálint Bence; Tájfutó Levlista
Subject: Re: [Tajfutas] Pályák méretezése a Diákolimpián

Sziasztok!
Sok érvet írtatok pro és kontra, élversenyzők és kezdők vonatkozásában.
Amiről én beszéltem az nem csak erről a kettősségről szól, hanem főleg arról a problémáról, hogy a korcsoportok eltérnek a hagyományos tájfutó kategóriáktól.
A jól felkészített 12 éves gyereknek is életkori sajátosságait meghaladó pályát kell teljesíteni: az évben csak ezen az egy versenyen kell a saját korosztályában indulva 14B-s pályát teljesíteni, a 14 évesnek 16B-st, stb. Ezt nagyon egyszerűen lehet korrigálni a megfeleltetés megváltoztatásával. Szerintem így lenne helyes, és ezzel a kezdők problémája is enyhülne:

FN II     (9-10-11évesek)                FN 10 D
FN III    (12-13 évesek)                  FN12C (nem FN 14B)
FN IV   (14-15 évesek)                  FN14B (nem FN 16B )
FN V    (16-17 évesek)                  FN16B (nem FN 18B)
FN VI   ( 18-19 évesek)                 FN18B  (nem FN 20A)
K.O.

2015. május 18. 16:15 fehérfecó (ztc) írta, <zala.ztc at zalaszam.hu<mailto:zala.ztc at zalaszam.hu>>:
Sziasztok!

Néhány kérdés és vélemény a vitához:

1.
Hol és hogyan lehet meghúzni a képzeletbeli határt a "A" és "B" vagy "C" kategóriákban induló gyerekek esetében? Mi alapján döntsük el, hogy ki miben futhat?

A Diákolimpiai versenyrendszerben résztvevő sportágak (csapatsportágak, triatlon, duatlon ... stb.)esetében ez a határ az igazolt sportolók és a nem igazolt sportolók megosztását jelenti úgy, hogy a nem igazoltak esetében több évre - 2-3 év - visszamenőleg nem rendelkezhet sportági versenyengedéllyel a diák. A fenti kitétel nagyon szigorú, már a városi és megyei versenyeken is ellenőrzik.
A "B" kategóriákban egyébként azok szerepelnek legtöbb esetben, akik iskolai szakkörben, edzéseken készülnek és sportolnak rendszeresen.

2.
Ki és milyen módón fogja elfogadtatni az oktatási intézményekben a "másodvonalbeli" diákolimpiát, úgy, hogy azt finanszírozhatóvá tudjuk tenni az oktatási intézmények (most túlnyomó részben a KLIK) részéről. Nem elég kitalálni valamit, meg kell vizsgálni, hogy lenne-e létjogosultsága. Mert lehet, hogy néhány oldalról lenne igény, de lesz aki kifizeti a költségeket? Az iskolák és intézmények fogják támogatni ezt a diákolimpiát is?

3.
Egyetértek Bálint Bencével: igen kellenek azok az edzők, tanárok, szülők, akik a gyerekeket felkarolják, támogatják, ösztönzik arra, hogy a sportágunkat űzzék. Ehhez kellenek fanatikus szülők, vagy érdekelt tanárok, vagy jó edzők. A fanatikus szülő lehet régi tájfutó, vagy a gyereke után a sportágat megismerő "újonc". Az érdekelt tanár lehet régi vagy mai tájfutó, jelenleg is működő edző vagy csak a sportágunk irányába érdeklődést mutató sportot kedvelő amatőr. A jó edző pedig az, aki nem csak megismerteti a sportágat, hanem a személyiségével szakmai hozzáértésével és pedagógiai alázatával benn tudja tartani hosszabb távon a gyerekeket a tájfutók táborába. Ezek a személyi feltételek segíthetnek abban, hogy a gyerekek valós élményekkel - akár 40 percet, vagy akár 120 percet fut - térhessenek haza egy diákolimpiáról. Mert ezek a személyek tehetnek olyant, amely a tájfutást élménnyé teszi a gyerekek számára.

4.
Minden diákolimpiai versenynek vannak kísérő kategóriái. Ezek alacsonyabb fokozatúak, így a kevésbé képzettek is megtalálják a versenyzési lehetőséget, melyek aztán számukra a gyakorlás, fejlődés és továbblépés lehetőségét adják. Az egész hazai versenyrendszer tele van hasonló versenyekkel. Akkor miért is az országos döntőben akarunk gyerekeket toborozni, megtartani? Miért nem jók erre a kis helyi versenyek?
Az országos döntő legyen annak a jutalma, aki felkészülten eljut egy ilyen megmérettetésre, ahol valóban a legjobbak szerepelnek.

5.
Az MTFSZ sportágfejlesztési programjában kiemelt szereppel és komoly mértékű támogatással kap helyet az utánpótlás nevelés, a létszámbővítés. Ennek az értékmérője a versenyengedélyek száma. Minden más sportágban résztvevő, abban versenyző egyén statisztikai száma csak becslés alapján lehetséges. Ez persze nem megy a két csoportos diákolimpia ellenében, de a sportágunk megítélésében ezek számok, adatok nagy jelentőséggel bírnak a magasabb sportirányítási szerveknél.
Ugyan ide tartozik az MTFSZ támogatás elosztása is, hiszen a nem regisztrált diáksportolók esetében mi alapján kaphatnának támogatást egy olyan rendszerből, mellyel nincs a sportolóknak jogi kapcsolatuk? Ma pedig ez sok klub esetében komoly anyagi támogatás elvesztését is jelentheti.

... és két apró megjegyzés:
- Minden eredménylistában vannak elsők és utolsók. Vagyis lesznek olyanok, akiknek kevésbé sikerül egy verseny.
- Ha országos diákolimpia döntőnek hívjuk a versenyt, akkor az valóban döntő legyen. A résztvevői a legjobbak a területi versenyről. Nem kell mindenkinek ott lennie, csak azért mert Ő is tájfutó. Csak ezért ne találjunk ki egy versenyt. A bajnoki rendszerben is van "A" döntő és a többi. De selejtezni kell.


üdv
Fehér Ferenc

ui.: A Diákolimpiáról minden előzetes eredmény a verseny weblapján! Hamarosan az mtfsz.hura is felkerülnek további anyagokkal együtt.




----- Eredeti üzenet ----- From: Hites Viktor
Sent: Monday, May 18, 2015 3:25 PM
To: Bálint Bence
Cc: Tájfutó Levlista
Subject: Re: [Tajfutas]Pályák méretezése a Diákolimpián


Kedves Bence!

Vitathatatlan, hogy tájfutó szülőnek kiváló vagy, de lássuk be nem minden szülő "célozható meg" úgy mint Te, és jó lenne azért azoknak a gyerekeknek is esélyt adni, akiknek nem pont ilyen szülei vannak.

Azt hiszem a győztes időket nem vonta kétségbe senki, a mezőny hátsó felének jelentettek minden hozzászóló szerint problémát a pályák.

Sólyom két kategóriás javaslatával, az A kategóriás pálya technikai színvonala, nehézsége még akár a mostaninál is tovább növelhető. így a Te gyerekeidhez hasonló tájfutással már megfertőzött szülővel rendelkező gyerekeknek is, meg a kevésbé szerencséseknek is megfelelő nehézségű feladat állhatna megrendezésre. 10 év edzői tapasztalattal, abban pedig nem hiszek, hogy felkészíthető egy kezdő gyerkőc komoly színvonalú pályára egy hónap alatt megfelelő szinten a megyei diákolimpia éppen továbbjutásától a válogatott szintű pályára még ha a szülő vállalja is a rendszeres erdei edzésre vitelét gyermekének.

üdv. Viktor

"Bálint Bence" <bence.balint.25 at gmail.com<mailto:bence.balint.25 at gmail.com>> írta:
Kedves Orsi, Viktor , Sólyom!A Diákolimpia pályáival kapcsolatban nem értek egyet veletek.Szerintem az ide pályák megfelelőek voltak a megmérettetés jelegéhez.A Diákolimpiát OB-val egyenrangú versenynek tekintik sok helyen (Jó tanuló, jó sportoló díjnál pl.: azonos pontszámot ér).Így szerintem a színvonalnak is azonosnak kellene lennie. Az említett pályáknál (pl: FII, FIII) mindenhol bőven a győztes időn belül futottak. A gyerekeim nem nevezték egyik pályát sem nehéznek. Véleményem szerint nem szabad ennél "lejjebb" adni a színvonalat.Minden sportban befektetett munka nélkül nincs siker. Ez alól szerintem mi sem vagyunk kivételek. Azokkal a gyerekekkel akik itt futják a 2. versenyüket többet kell foglalkozni. A megyei selejtező és az országos között majdnem egy hónap van. Ki kell velük menni foglalkozni. Atlétikában, mezei futásban, úszásban, stb,.. sem lehet elérni eredményt befektetett munka nélkül. Szerintem nem itt kell megfogni a gyerekeket, hanem otthon a klubokban, a jó hangulattal a szülök bevonásával a versenyzésbe, a hétvégi jó programokkal, stb. Az a gyermek aki mögött nem áll senki (szülő, edző, nagyszülő, tanár) nem fog tudni érvényesülni sem itt sem máshol, vagy nagyon nehezen.Így a szülőket, vagy a tanárokat kell megcélozni. (Erre én jó példa vagyok).ÜdvBálint Bence

_______________________________________________
Tajfutas mailing list
Tajfutas at lazarus.elte.hu<mailto:Tajfutas at lazarus.elte.hu>
http://lazarus.elte.hu/cgi-bin/mailman/listinfo/tajfutas

_______________________________________________
Tajfutas mailing list
Tajfutas at lazarus.elte.hu<mailto:Tajfutas at lazarus.elte.hu>
http://lazarus.elte.hu/cgi-bin/mailman/listinfo/tajfutas

_______________________________________________
Tajfutas mailing list
Tajfutas at lazarus.elte.hu<mailto:Tajfutas at lazarus.elte.hu>
http://lazarus.elte.hu/cgi-bin/mailman/listinfo/tajfutas

--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://lazarus.elte.hu/pipermail/tajfutas/attachments/20150520/f83757cc/attachment.html>


További információk a(z) Tajfutas levelezőlistáról