[Tajfutas] Mágneses deklináció

péter kovács kovacsp969 at gmail.com
2013. Jún. 20., Cs, 15:56:39 CEST

Két családi kötődésű adalék:
(semmi közük a deklinációhoz, de a tájoló tűjéhez igen, és ahhoz, hogy
feltétel nélkül megbízhatunk-e benne)

1. Húsz éve Zoltán öcsém térképet javított a soproni Hungáriára. A
Fáber-réttől ÉK-re lévő részen nagyon nem boldogult az irányokkal, aztán
később kezébe került egy olyan térkép, ahol az ominózus hegy neve is
szerepelt: Vas-hegy / Eisenberg.
Tanulság: ha elásott tank fölött állsz, ne próbálkozz irányméréssel!

2. Márciusban térképet javítottunk Gábor bátyámmal Hollókőn. Kettőnk
határán a hármaszöldben volt egy villanyoszlop, azt próbáltuk meg egyszerre
bemérni. Neki oda jött ki, nekem ide. Egy darabig győzködtük egymást, hogy
melyikünk mér rosszul, aztán próbaképp tájolót cseréltünk, és kiderült,
hogy a másik tájolójával mindketten más fokokat mérünk mint addig.
Tanulság: Nem minden tájoló ugyanarra mutat.
Megoldás? Talán az, ha a javítás megkezdése előtt mérünk magunknak egy
északi irányt az adott terepen, és azzal dolgozunk (ehhez persze nem árt
két elég távoli fix pont összelátása). Aztán hogy ez az északi irány hogyan
fog passzolni a többi javító szintén tudománytalan saját-északjával, meg
hogy milyen kék vonalak kerülnek ezután a térképre, az már más kérdés, de
legalább a saját részünk kb. rendben lesz. Talán.

kovacsp