[Tajfutas] Herend Kupa

Hites Viktor tajfutas at freemail.hu
2011. Május. 30., H, 09:40:15 CEST

Szia Gerzson!

Megpróbálom röviden a saját véleményemet kifejteni a rangsoroló versenyekkel
kapcsolatosan, illetve reagálnék a Herend Kupára vonatkozó mondataidra.

A szorzót szerintem egyértelműen a "nevezések ösztönzésének befolyásolására"
vezette be szerintem a szövetség, emellett ép az általad említett rangsor
problémára igyekszik egy kicsit választ adni. Amennyiben érvényesül ugyanis
az elv, hogy regionális rangsorolón kevesebben indulnak egy kategóriában,
országos rangsorolón többen, kiemelt rangsorolón még többen, akkor sokkal
kisebb eséllyel fordul elő az amiről írtál, hogy valaki nagyon megveri a
mezőnyt! Sajnos a nevezésekben nem mindig érvényesül ez az elv. Olyannyira
nem, hogy most pl. az elvileg sokak által nem annyira tájfutásnak tekintett
városi országos rangsoroló futamon több nevezőnk volt, mint az erdei
normáltávú kiemelt rangsorolón, igaz az előbbi az ifi-serdülő korosztálynak
válogatott futam volt. A nap végén a váltó után viszont sok távolról
érkezett egyesület (számomra némileg érthetetlen okból, mert egy verseny
költségvetésében ma már sokszor az útiköltség az egyik legnagyobb tétel, így
messze egy napra elutazni nekem eszembe sem jut) hazautazott. Ezzel együtt
alighanem itt is megjelent a trend (a szombati rossz idő ellenére), hogy ma
már ott tartunk, hogy a városi terepen rendezett sprint OB a legnagyobb
létszámú OB-nk és nem a középtávú vagy a normáltávú. Egyébként furcsa módon
a középtávú szerintem nagyobb fizikai terhelést jelent, mint a normáltávú OB
az egy napon rendezett, két futam miatt főleg azoknak, akiknek küzdeni kell
a bejutásért.

A versenyek nevezői létszámát ugyanakkor láthatóan valóban csak kis
mértékben képesek befolyásolni a rangsorpont szorzók, mert ennél sokkal
fontosabb szempontok döntenek arról, hogy melyik versenyre megy el valaki.
Megpróbáltam ezeket a szempontokat sorrendbe rendezni:

1. A hagyomány lásd 500-1500-asok klubja: Hungária Kupa, Postás Kupa,
Szparik és most már az Országos Diákolimpia + kísérőversenye, meg persze az
OB-k, aztán jönnek a kb. 300-700-asok klubja, időponttól, helyszíntől
stb-től függően: Eger Nagydíj, Mecsek Kupa, Bakony Kupa, Tipo Kupa, Borsod
Kupa és vannak a részben hagyományos, de mostanában kicsit hanyatló meg a
feltörekvő 200-300-asok klubja: Semmelweis - Hegyisport, Honvéd Kupa(?),
Csokonai-Alföld stb. illetve, Nógrád Nagydíj, Szabolcs -Nyírség Tájfutó
Maraton, MOM Kupa stb. nem feltétlenül egyértelmű, hogy itt melyik versenyt
melyik kategóriába sorolja az ember.

2. Helyszín Egyrészt a Budapesttől mért távolság sokat számít, másrészt
érdekes módon a keleti országrészben több a tájfutó, mint a nyugatiban, így
ott kicsit könnyebb elérni egy 100-150 fővel nagyobb létszámot, és
természetesen számít a terep minősége is, de ez talán az előzőeknél kevésbé,
ami a helyszínt illeti.

3. Időpont. Ne legyen sok másik verseny azon a hétvégén, illetve lehetőleg
legyen egy kis "holt tér" a verseny körül a versenynaptárban, ami ma már
valóban nagyon sűrű. A Herend Kupa ilyen szempontból nem a legszerencsésebb
időpontban került most megrendezésre, mert egyrészt a mezőny jó része
végigversenyezte a tavaszt, múlt héten pedig a mezőny nagy része részt vett
az Országos Diákolimpián. Főleg a kisebbeknek, akik nem tájfutó családban
cseperednek, pedig azt hiszem érthető módon néha együtt kell lenniük a
családdal, meglátogatni a nagymamát stb. Most még gyereknappal is egybe
esett az esemény időpontja.

4. A rendezés várható színvonala, az egyéb funkció(pl. válogató verseny),
ill. a kísérő rendezvények.

5. Talán itt jön, hogy milyen típusú rangsoroló versenyről van szó, hiszen
ma már egy regionális bajnokságon (érthető módon) sokszor többen vannak,
mint egy országos rangsorolóként rendezett egyszerű kupa futamon.

A Herend Kupa terepválasztásával kapcsolatban:

Nyilván olyan terepet választottunk, ami Herendhez (szerettük volna, ha a
Herendi Manufaktúra támogatja a rendezvényt, sajnos ez az elképzelésünk most
nem jött be) és Veszprémhez (a térképkészítésnek így lényegesen kisebbek a
járulékos költségei, és edzésre is könnyebben tudjuk használni az új
térképet, plusz az első futamot mindenképpen Veszprém belvárosában kívántuk
megrendezni a válogató verseny miatt) közel helyezkedik el, és van róla
legalább már részben térképünk. Saját térképen versenyt rendezni többnyire
jóval egyszerűbb és jobban megéri, mintha mással kell egyeztetni egy térkép
felhasználását illetően. Lehet, hogy vannak ennél jobb terepek Veszprém
megyében, talán Veszprém közvetlen környeztében (nem tudom pontosan melyik
terepekre gondoltál), de azért nem hiszem, hogy ez olyan rossz terep lenne.
Sőt kifejezetten azt gondolom, hogy egy nagyon szép, sok szempontból pedig
igen technikás terepről van szó, amin úgy gondolom, hogy sok pályában
(nyilván elsősorban a hosszabbakban) sikerült kifejezetten érdekes útvonal
választási lehetőségeket is felkínálni, amellett, hogy a sziklás oldalban
igen pontos tájékozódás szükségeltetett, a laposabb új részen pedig nagyon
be lehetett gyorsulni, lásd Vonyó Peti 5 perc/km-es átlagát az 5 fős váltó
befutó pályáján. Azzal ugyanakkor egyetértek, hogy versenyzésre ez a terep
sokkal kellemesebb kora tavasszal, vagy késő ősszel. A térdig érő
medvehagymában stekkelve bennem is felmerült, hogy nem a legszerencsésebb
választás volt ebben az időszakban hozni ide a versenyt. Ugyanakkor azt
remélem, hogy az ifi és serdülő válogatottaknak, és az elitnek két hasznos
és kihívást jelentő futamot (szerintem ez is az egyik ismérve kell, hogy
legyen a kiemelt rangsorolóknak, én pedig igyekeztem minden komolyabb
rangsoroló kategóriának kemény pályát tűzni a normáltávú napon) tudtunk
rendezni. Kicsit sajnálom, hogy az 16,18,21 kategóriákban sokan elmentek
haza az első napi futam után, mert sokkal érdekesebb lett volna a normáltávú
és az összetett verseny is az ő részvételükkel. Igyekeztünk a nevezési
díjakat is olyan alacsonyan meghirdetni, hogy ezzel is vonzóbbá tegyük
mindenki számára is a két napi versenyzést, és a váltóban való elindulást
is, ez most sajnos nem jött maradéktalanul be. (Lehet, hogy mégis az a jó,
ha magas egy verseny nevezési díja?:))

Részben valóban lehet, hogy az eredmények feltöltése miatt nem réted el ép
akkor a honlapot, de a szombati nap este szerver leállásunk is volt, azért
nem tudtuk feltenni az első napi futam a sprint válogató verseny
eredményeit.

üdv. Viktor

Ui: Várom a jövő évi Tájfutó Maraton terepére vonatkozó javaslatodat! Én
jelenleg Székesfehérvári prológban és Pákozdi Tájfutó Maratonban
gondolkozom, reményeim szerint lesz is elég kapacitásunk a pákozdi terep
EOTR alapról, GPS-szel és ortofotó segítségével történő kihelyesbítéséhez,
de ha ez nem sikerülne, akkor maradnánk Veszprém megyei helyszínen.

  _____