[Tajfutas] 1970-1999 OB-k pályakitűzéseiről

Szieberth Péter szieberth at vipmail.hu
2021. Feb. 21., V, 01:18:02 CET

Sziasztok!

Pár napja elkészült és megnézhető az 1970 és 1999 közötti időszaknak nem
csak az összes OB eredménye, ha nem a térképei is.

http://tajfutas.szieberth.hu/ob

A térképek egy részét az MTFSZ-ből (jegyzőkönyvek) de jelentősebb részét
Tőletek kunyeráltam össze. Az alaptérképeket Hegedűs Ábeltól kaptam,
amit 600 dpi-ben scanneltem, majd mint alaptérképre építettem föl
mindegyik OB-t külön-külön, mint egy új versenyt. A legvégén az OCAD
állományból a térképek 300 dpi-ben vannak visszabutítva.

További részletekkel, nem terhelnélek benneteket, viszont a OB- között
találtam 2-öt amire felhívnám a figyelmeteket. Pályakitűzés
szempontjából zseniális koncepciókra.

1) 1995 OCSB Jávorkút Pályakitűző : Zsigmond Tibor-Béres András

Tibor véleménye az, hogy sok próbálkozás ellenére, idehaza a
váltóeredményeknél a nagymértékű farsta megoldások nem hozták meg a
kellő eredményt. Elégséges megoldás a motala. 1995 OCSB ezen elvek
alapján készült.

A verseny során pillangó megoldássala versenyzők külön kis pályarészeket
futottak. Rajtvonalról indulva  kis köröket teljesítettek, közben
áthaladtak a rajt-cél vonalon. Így teljesült, hogy rajtlista alapján az
egymás követő versenyzők más-más pályaszakaszra kezdtek, viszont
mindenki egy és ugyanazt a pályát futotta.

Ezért az eredménylistát változtatnom kell (majd!!!), hiszen "egy" egyéni
eredménylista van csupán. (F21E a térképnél hiba van: a rajtból indulnak
a rész pályák)

2) 1997 OCSB Sátormagas Pályakitűző: Sőtér János

A verseny a rajttól nem messze volt (mint látható a térképeken). A
verseny során a kategóriák egymás után indultak. Pl. a F20 esetén az
első kör után ugyanazon a pályán N14 futott. Eközben az N20 befejezte az
indulást és a célon átfutó F20 mezőny a N20 azonos pályám futott a 2.
körében. Azonos pályán egymás után indultak: N21E-F18E;N18E-F16E;

A F21E kapcsolatban vélelmezem, hogy a 2 kör azonos volt a F14 pályáival
akik addig már elrajtoltak. Nem sikerült egyetlen térképet sem szereznem
F14 mezőnyből, így nem tudhatom, hogy az F21  4 pályájából melyik 3-at
futotta az F14 mezőny.

Sőtér János képes a megtréfálásra. 1992 OVB esetén csak futók vannak
feltüntetve az eredménylistában, így nem tudható ki melyik pályán
futott. Ezért a térképek felrakására a honlapra megoldást kell találni,
mert a térkép adott pálya mellé kerülnek. Ebben az esetben az nincs. A
F21E (16 variáció) sok esetben a hiányzó symbol ellenére is
"összeraktam", mert a meglévő symbol alapján ki lehetett következtetni a
variációkat. Ez jó hangzik, más pályakombinációs esetben használtam is
könnyedén, sok pálya úgy került feltéve, hogy AA-BB-CC pályák első és
második variációját megkaptam és így nem volt szükség az összes
térképre. Így sikerült rekonstruálnom a hiányzó térképek ellenére a
pályák jelentős részét. Visszatérve 1992 OVB F21E -ben sehogyan nem állt
össze a kép. Lantos Zoli térképe adta a megoldást, akitől megkaptam a
symbolt is. Az Ő térképe "0" sorszámú volt. "O" variációból kiindulás
egy áttörés volt. Hiába van meg minden variáció ebben az esetben, több
variációhoz nem sikerült személyt találnom.

Többszörösen köszönném mindazoknak, akik segítettek a térképek
összegyűjtésében. Ha van mód és láttok egy ismerőst-barátot akinél nincs
"pálya" feltüntetve az eredménye mellett, kérlek kérdezzetek rá a
versenytérképére és juttassátok el hozzám ha előkerülne. Úgy számítom,
hogy közel 500 térkép-pálya még nem sikerült megszereznem. Rengeteg
térkép viszont meg van a segítségetekkel!!!

Azt írtam, hogy folytatom tovább az eredménylistát és most a 2007 utolsó
OB dolgozom fel. Azt viszont még nem írtam, hogy több éve meg van a
szakosztályi bajnoki pont rangsorom. Ennek is készül majd egy
megtekinthetősége. Kezdetben az ifi bajnoki pontokat elosztották 2-vel.
Feldolgozói szabadságommal élve én a 7-5-4-3-2-1 számoltam. Az akkori
készítőknek nem volt rálátási lehetőségük a későbbi időszak rendszerére.
Készítettem ezen kívül egy (1999-ig) egy örökrangsort. Ebben
összesítettem az 1970-tól az összes OB pontját a szakosztályoknak. Boxi
(Bozán György az első felnőtt férfi ONEB győztes) útmutatása szerint,
egy szakosztály-egyesület eredménye csak jogutód esetén vonhatók össze.
Én ilyent nem találtam. Most (joggal) szárnyaló Szpari eredményét ha
eltekintünk a folyamatos névváltozásoktól, akkor is 1999-ig messze
elmarad a vezető PVSK mögött.

Készítettem egy másik rangsort 1999-ig ami az igazságosság elve alapján
azt vizsgáltam, hogy megszerezhető bajnoki pontokból adott szakosztály
mennyit szerzett egy OB-n. Tudják az idősebbek, hogy a bajnoki rendszer
folyamatosan változott. 1978-ban került először megrendezésre F-N 16(15)
sem volt majd lett F-N 14, majd a lányok is 1999 indulhattak ÉOB-n. HOB
először F21-N19 lett kiírva aztán ez is változott-kibővült stb,stb.
Azért készítettem a listát, mert azt gondolom, hogy csalóka lehet nézni
a régi bajnoki pontok számát, miközben a bajnoki rendszer
kibővült-változott. Arányszámos megoldás képet ad(hat) a szakosztályi
eredményességre.

Szieberth P.