[Tajfutas] a csehek és mi

Kéri Gerzson gfkeri at gmail.com
2019. Sze. 3., K, 15:36:04 CEST

Azt hiszem, az lenne a megoldás, ha egy labdarúgásért lelkesedő
miniszterelnök helyett egy tájfutásért lelkesedő miniszterelnököt emelne a
népünk az ország élére. Vagy ha ez nem megy, tanulmányozni kellene, mit
csinálnak máshogy a cseh tájfutásban, és igyekezni kellene átvenni az ő
sportágfejlesztési módszereiket.

Nálunk most százszámra épülnek a futball stadionok, amikre semmi szüksége
nincs az országnak. Épülnek az autópályák és más autóközlekedési
főútvonalak, amik sok helyen ellehetetlenítik, ketté szelik régi tájfutó
terepeket. Erre az utóbbira már nem mondom, hogy okvetlenül rossz, vagy ha
igen, el tudom fogadni, hogy ez egy szükséges rossz a mi szempontunkból.
Viszont a 45 előtti Horthy rendszerben az erdei földutak karbantartására is
odafigyeltek, bizonyos mértékig még a Rákosi rendszerben is. Csodálatos
turista utakat hoztak létre régebben, amiket ma viszont hagynak
tönkremenni, az egyéb erdei (és nem erdei) földutakról nem is beszélve.
Tájfutás akkor még nem volt, de nagyon felkarolták a gyalogos turizmust, ma
pedig még kicsit sem karolják fel.

Múlt hétvégén egy 2 napos tájbringa kupaversenyen vettem részt Pákozd és
Sukoró környékén. Rettenetes volt számomra a sok mély vízmosás a
földutakon. Igyekszem előírásszerűen mindig az utak jobb felét venni
igénybe, a másik felét szabadon hagyva az esetleges szembe bringázók és az
előzők számára. De mit tegyek, ha a jobb oldalon hosszan húzódó vízmosás
van, rosszabb esetben még nagy kövek is hevernek benne? Ha az ilyen
vízmosásban próbálok hajtani, igen nagy az esély az elvágódásra és súlyos
sérülésre. Ilyenkor lelassítva, nagyon óvatosan, állandóan hátra is
tekintgetve kénytelen vagyok a bal oldalon bringázni. A klasszikus gyalogos
tájfutásban kicsit más a helyzet, nem jellemző a földutakon történő futás,
de azért néha érdemes, néha pedig muszáj letérni a gyakran igen vacak
minőségű földutakra a tájfutó bajnokságokon és egyéb tájfutó versenyeken is.

Remélem nem politizáltam, a vezetőinknek nem a pártállásán, hanem a
sporthoz való hozzáállásán alapult az elmondott kifakadásom.

Üdv:
Kéri Gerzson