[Tajfutas] kategória összevonások/ hosszú/ teljes képernyős nézettel nézd

Kéri Gerzson gfkeri at gmail.com
2018. Jan. 19., P, 14:57:06 CET

Sziasztok!

Péter felvetésére majd csak a levelem végén reagálok. Már csak azért is,
mivel Pétert saját bevallása szerint a rangsorolási rendszer egyáltalán nem
érdekli, engem viszont igen, és erről az oldalról szeretném megvilágítani,
hogy miért nem szeretem a kategória összevonásokat.

Azzal szeretném kezdeni, hogy véleményem szerint eleve rossz ötlet volt a
szenior versenyzők rangsorolására ugyanazt a kaptafát ráhúzni, ami a
felnőtt és utánpótlás mezőnyökre lehet, hogy jó, de a szenior mezőnyökre
alkalmazása biztos, hogy teljes mértékben elhibázott. (Vannak olyan
vélemények is, hogy a felnőttek minősítésére is rossz, de ehhez nem kívánok
véleményt mondani se pro, se kontra.)

Bizonyára sokan mások is tapasztalták a szenior II. korúak közül, hogy ha
összevonás miatt fiatalabb kategóriában versenyeznek, akkor ugyanolyan
tudással és erőkifejtéssel kisebb (gyakran jóval kisebb) rangsorpontot
kapnak, mint hasonló szituációban olyankor, amikor nincs kategória
összevonás. Ha nem vonják össze, de azonos pályát kapnak különböző
korosztályok, a rangsorolás szempontjából akkor is ugyanez a helyzet.
Különösen katasztrofális ebből a szempontból az idősekre nézve, ha mondjuk
az F70-es pálya az F35Br pályával azonos (vagy esetleg az F45Br kategória
pályájával, ha van olyan. Néha előfordul.) Konkrét példával alá lehet
támasztani, de nem szeretném most azzal tölteni az időmet. Ha valaki
kétségbe vonja, amit írtam, keresse vissza olyan versenyek rangsorpontos
eredményét, ahol egy idős szenior kategória B pályája és egy fiatal szenior
kategória Br pályája azonos.

Az előbbiekből le lehet vonni azt a következtetést, hogy a kategória
összevonás (vagy azonos pálya tűzése) kiküszöbölheti azt az anomáliát, hogy
az időseknek túl szép a rangsor helyezése a képességükhöz mérten. Ennek
azonban történeti oka van. Ahogy a szenior versenyzők életkoruknál fogva
idősebb kategóriába lépnek át, a jobbak magukkal viszik az előző évi
ranglista pontjukat, és ezzel megkönnyítik egyre idősebb és idősebb
kategóriákban a nagyon jó rangsorpontok szerzését. Erre még egy lapáttal
rátesz a minősítési szabályzatnak az az előírása, hogy az alkalmazandó Fa
faktor értéke egyre kisebb, ahogy idősebb szenior kategóriába lépünk át.
Többször javasoltam és most ismét javaslom, az anomália csökkentése
érdekében véleményem szerint sokkal korrektebb lenne mindig minden szenior
kategóriát ugyanazzal az Fa értékkel számítani a rangsorpont számításban.
(Ez azonban csak a minimum, de nem elég a szeniorok minősítési rendszerének
a kijavítására.)

A fentieket azért is fejtettem ki, mert ezzel megcáfolom a kategória
összevonás mellett felhozott azon érvet, hogy az 5-ös létszám elérése miatt
maguknak a szenior versenyzőknek is jó, ha összevonás történik. Ugyanis
olyan még nem volt az eddigi sok évi tapasztalatom során, hogy kategória
összevonás miatt fiatalabb kategóriába kényszerülve javítani tudtam volna
az addigi 6. legjobb rangsorpontomon. (Ha egyszer-egyszer véletlen
szerencse folytán mégis előfordult, arra azt lehet mondani, hogy a kivétel
erősíti a szabályt.)

Javaslom, aki kételkedik az előbbiekben, tekintse át a saját
rangsorpontjait külön azokra a versenyekre, ahol a saját életkorának
megfelelő kategóriában futott, és külön azokra, ahol összevonás miatt
fiatalabb kategóriában futott. Látni fogja az összehasonlításból, hogy
mennyire igazam van.

Hozzáteszem, bár a több sorral fentebb mondottakból is kikövetkeztető, hogy
az utóbbi csoportban (tehát az összevont kategóriákban) elért
rangsorpontokat tartom reálisabbnak. Mégis utálom, és gondolom mások is
utálják (akiket egyáltalán érdekelnek a rangsorpontok), hogy összevonás
esetén a megszokottnál alacsonyabb sávba tartozó rangsorpontokat kapunk..

Hogy félreértés ne essék, tudom, elismerem, hogy a szenior rangsorolás
sajátosságai miatt a legidősebbek minden évben megelőznek a ranglistán
olyan fiatalabbakat, akik igazság szerint jobbak náluk. Ezért ismétlem:
okvetlenül változtatni kell a szeniorok rangsorolásának az algoritmusán!

Befejezésül, ahogy igértem, rátérve a Péter által kifejtett témára, az a
véleményem, hogy itt minden vita haszontalan és fölösleges. Nyilvánvaló,
hogy a szenior versenyzők szinte egyhangúan az összevonás ellen
szavaznának, mert nekik nem jó az összevonás. A versenyek rendezőinek
viszont jó az összevonás, ami nekünk nem jó, s mivel mindig ők vannak
döntési helyzetben, nem fognak változtatni az eddigi gyakorlaton, és ha úgy
tetszik nekik, akkor összevonnak. Szerintem egy módon lehet rávenni őket,
hogy hallgassanak ránk és ne vonják össze a szenior kategóriákat. Oly
módon, hogy mindenki a saját egyesület vezetőivel beszélgessen erről, és
próbálja meggyőzni őket, hogy ne vonjanak össze szenior kategóriákat az
illető egyesület által rendezett versenyeken.

Üdvözlettel:
Kéri Gerzson