[Tajfutas] SI Air+ dugóka a KOB-VOB-on

Andor és Katalin Vékony vekony.arva at gmail.com
2017. Jún. 16., P, 21:21:40 CEST


Miki!
Szerencse, hogy tudom, hogy nem belsőégésű motorok tervezésével
foglalkozol...
- egy, egy hengeres  1500 cm3 négyütemű motor talán csak minden 2.
fordulatra szív magába levegőt (szív, sűrít, ég, kipufog),
 S lásd még >> az oktán elméleti égési folyamata:


1kmol C8H18 + 12,5kmol O2 = 8kmol CO2 + 9kmol H2O


Levegővel felírva:


1kmol C8H18+12,5kmol (O2 +79/21N2) = 8kmol CO2+9kmol H2O+12,5*79/21kmol N2


Tömegekkel felírva:


114 kg C8H18 + 400 kg O2 + 1316,67 kg N2 = 352kgCO2+ 162kgH2O + 1316,67kgN2


Végig osztva 114-el:


1 kg C8H18+ 15,06 kg levegő = 3,09 kg CO2 + 1,42 kg H2O + 11,55 kg N2


Ezek alapján 1 kg oktán tökéletes elégetéséhez 15,06 kg levegőre van
szükség és 16,06 kg füstgáz keletkezik (*V* *0* ). Ez az *L* *0* értéket
(oktán) elméleti égési levegő igénynek nevezzük. A légfelesleg tényező (*λ*)
megadja, hogy a tüzelőanyaghoz rendelkezésre álló levegő tömege hogyan
viszonyul az égéshez szükséges elméleti levegő tömegéhez:


*λ*= *m* *valós* /*m* *elm* = *m* *valós* /*B** *L*0


A légfelesleg tényező jelentősen befolyásolja a motor hatásfokát,
teljesítményét és a károsanyag kibocsátást. Legnagyobb teljesítményt
0,9-0,95 légfelesleg tényező (léghiányos keveréknél) esetén lehet elérni,
míg legnagyobb hatásfokot ~1,1-es légfelesleg tényező mellet lehet elérni.

Szóval  számolni inkább az üzemanyag fogyasztással érdemes


Üdv:

(A)




2017. június 16. 13:41 miklos mets írta, <miklos.mets at gmail.com>:

> Mire fordítunk súlyos milliókat?
> Jogos kérdés. Remélem jól számolok lentebb:-)
> Egy nagyobb versenyre átlag 200 autó átlag 150 km-t megy (mondjuk)
> 3000-es fordulattal jár a motor, 1500cm3 az ugye másfél liter levegő
> (oxigénjének az elégetése, mert a kipuffogógázban már kevés marad)
> fordulatonként.
> 120 perc az út, 3000 fordulat és a  200 autó x 1,5 liter az 108 ezer
> köbméter levegő (oxigénjének) elhasználása. Ára kb egymillió Ft. Május
> végére elautókázzuk a junior keret éves költségvetését (amortizáció
> nélkül). Az elhasznált levegő kb egy focipálya felett 20 m magas.
> És amikor tájfutni kezdtem, a stoplis cipő is sokkal olcsóbb volt.
> MM
>
>>
>>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://lazarus.elte.hu/pipermail/tajfutas/attachments/20170616/86b9150a/attachment.html>


További információk a(z) Tajfutas levelezőlistáról