<div dir="ltr"><div>Miki!</div><div>Szerencse, hogy tudom, hogy nem belsőégésű motorok tervezésével foglalkozol...</div><div>- egy, egy hengeres  1500 cm3 négyütemű motor talán csak minden 2. fordulatra szív magába levegőt (szív, sűrít, ég, kipufog), </div><div> S lásd még >> az oktán elméleti égési folyamata:<div class="m_-6937663775756551032gmail-informaltable"><table width="100%" border="0"><colgroup><col width="50" class="m_-6937663775756551032gmail-c1"><col align="center" class="m_-6937663775756551032gmail-c2"><col width="50" align="right" class="m_-6937663775756551032gmail-c3"></colgroup><tbody><tr><td> </td><td align="center"><p>1kmol C<sub><font size="2">8</font></sub>H<sub><font size="2">18</font></sub> + 12,5kmol O<sub><font size="2">2</font></sub> = 8kmol CO<sub><font size="2">2</font></sub> + 9kmol H<sub><font size="2">2</font></sub>O</p></td><td align="right"> </td></tr></tbody></table></div><p>Levegővel felírva:</p><div class="m_-6937663775756551032gmail-informaltable"><table width="100%" border="0"><colgroup><col width="50" class="m_-6937663775756551032gmail-c1"><col align="center" class="m_-6937663775756551032gmail-c2"><col width="50" align="right" class="m_-6937663775756551032gmail-c3"></colgroup><tbody><tr><td> </td><td align="center"><p>1kmol C<sub><font size="2">8</font></sub>H<sub><font size="2">18</font></sub>+12,5kmol (O<sub><font size="2">2</font></sub> +79/21N<sub><font size="2">2</font></sub>) = 8kmol CO<sub><font size="2">2</font></sub>+9kmol H<sub><font size="2">2</font></sub>O+12,5*79/21kmol N<sub><font size="2">2</font></sub></p></td><td align="right"> </td></tr></tbody></table></div><p>Tömegekkel felírva:</p><div class="m_-6937663775756551032gmail-informaltable"><table width="100%" border="0"><colgroup><col width="50" class="m_-6937663775756551032gmail-c1"><col align="center" class="m_-6937663775756551032gmail-c2"><col width="50" align="right" class="m_-6937663775756551032gmail-c3"></colgroup><tbody><tr><td> </td><td align="center"><p>114 kg C<sub><font size="2">8</font></sub>H<sub><font size="2">18</font></sub> + 400 kg O<sub><font size="2">2</font></sub> + 1316,67 kg N<sub><font size="2">2</font></sub> = 352kgCO<sub><font size="2">2</font></sub>+ 162kgH<sub><font size="2">2</font></sub>O + 1316,67kgN<sub><font size="2">2</font></sub></p></td><td align="right"> </td></tr></tbody></table></div><p>Végig osztva 114-el:</p><div class="m_-6937663775756551032gmail-informaltable"><table width="100%" border="0"><colgroup><col width="50" class="m_-6937663775756551032gmail-c1"><col align="center" class="m_-6937663775756551032gmail-c2"><col width="50" align="right" class="m_-6937663775756551032gmail-c3"></colgroup><tbody><tr><td> </td><td align="center"><p>1 kg C<sub><font size="2">8</font></sub>H<sub><font size="2">18</font></sub>+ 15,06 kg levegő = 3,09 kg CO<sub><font size="2">2</font></sub> + 1,42 kg H<sub><font size="2">2</font></sub>O + 11,55 kg N<sub><font size="2">2</font></sub></p></td><td align="right"> </td></tr></tbody></table></div><p>Ezek alapján 1 kg oktán tökéletes elégetéséhez 15,06 kg levegőre van szükség és 16,06 kg füstgáz keletkezik (<span class="m_-6937663775756551032emphasis"><em>V</em></span><sub><font size="2">           </font><span class="m_-6937663775756551032emphasis"><em><font size="2">0</font></em></span><font size="2">         </font></sub>). Ez az <span class="m_-6937663775756551032emphasis"><em>L</em></span><sub><font size="2">           </font><span class="m_-6937663775756551032emphasis"><em><font size="2">0</font></em></span><font size="2">         </font></sub> értéket (oktán) elméleti égési levegő igénynek nevezzük. A légfelesleg tényező (<span class="m_-6937663775756551032emphasis"><em>λ</em></span>) megadja, hogy a tüzelőanyaghoz rendelkezésre álló levegő tömege hogyan viszonyul az égéshez szükséges elméleti levegő tömegéhez:</p><div class="m_-6937663775756551032gmail-informaltable"><table width="100%" border="0"><colgroup><col width="50" class="m_-6937663775756551032gmail-c1"><col align="center" class="m_-6937663775756551032gmail-c2"><col width="50" align="right" class="m_-6937663775756551032gmail-c3"></colgroup><tbody><tr><td> </td><td align="center"><p><span class="m_-6937663775756551032emphasis"><em>λ</em></span>= <span class="m_-6937663775756551032emphasis"><em>m</em></span><sub><font size="2">                     </font><span class="m_-6937663775756551032emphasis"><em><font size="2">valós</font></em></span><font size="2">                   </font></sub>/<span class="m_-6937663775756551032emphasis"><em>m</em></span><sub><font size="2">                     </font><span class="m_-6937663775756551032emphasis"><em><font size="2">elm</font></em></span><font size="2">                   </font></sub> = <span class="m_-6937663775756551032emphasis"><em>m</em></span><sub><font size="2">                     </font><span class="m_-6937663775756551032emphasis"><em><font size="2">valós</font></em></span><font size="2">                   </font></sub>/<span class="m_-6937663775756551032emphasis"><em>B</em></span>* <span class="m_-6937663775756551032emphasis"><em>L</em></span><sub><font size="2">0</font></sub></p></td><td align="right"> </td></tr></tbody></table></div><p>A légfelesleg tényező jelentősen befolyásolja a motor hatásfokát, teljesítményét és a károsanyag kibocsátást. Legnagyobb teljesítményt 0,9-0,95 légfelesleg tényező (léghiányos keveréknél) esetén lehet elérni, míg legnagyobb hatásfokot ~1,1-es légfelesleg tényező mellet lehet elérni.</p><p>Szóval  számolni inkább az üzemanyag fogyasztással érdemes</p><p><br></p><p>Üdv:</p><p>(A)</p><p><br></p><span><p><br></p></span></div><div> <br></div><div class="gmail_extra"><div class="gmail_quote">2017. június 16. 13:41 miklos mets írta, <span dir="ltr"><<a href="mailto:miklos.mets@gmail.com" target="_blank">miklos.mets@gmail.com</a>></span>:<br><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px 0px 0.8ex;padding-left:1ex;border-left-color:rgb(204,204,204);border-left-width:1px;border-left-style:solid"><div dir="ltr"><span style="color:rgb(0,0,0);font-family:Arial,sans-serif;font-size:21.33px">Mire fordítunk súlyos milliókat?</span><div>Jogos kérdés. Remélem jól számolok lentebb:-)</div><div>Egy nagyobb versenyre átlag 200 autó átlag 150 km-t megy (mondjuk)<div>3000-es fordulattal jár a motor, 1500cm3 az ugye másfél liter levegő (oxigénjének az elégetése, mert a kipuffogógázban már kevés marad) fordulatonként.</div><div>120 perc az út, 3000 fordulat és a  200 autó x 1,5 liter az 108 ezer köbméter levegő (oxigénjének) elhasználása. Ára kb egymillió Ft. Május végére elautókázzuk a junior keret éves költségvetését (amortizáció nélkül). Az elhasznált levegő kb egy focipálya felett 20 m magas.</div><div>És amikor tájfutni kezdtem, a stoplis cipő is sokkal olcsóbb volt.</div><span class="m_-6937663775756551032gmail-HOEnZb"><font color="#888888"><div>MM</div></font></span></div></div><div class="m_-6937663775756551032gmail-HOEnZb"><div class="m_-6937663775756551032gmail-h5"><div class="gmail_extra"><div class="gmail_quote"><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px 0px 0.8ex;padding-left:1ex;border-left-color:rgb(204,204,204);border-left-width:1px;border-left-style:solid"><br></blockquote></div></div></div></div></blockquote></div></div></div>