[Tajfutas] Isom és ISSOM + színtévesztés

péter kovács kovacsp969 at gmail.com
2012. Május. 23., Sze, 14:00:50 CEST

Sajnos az erősebb barna szín használata nem mindegyikünknek jelent
megoldást ill. jobb észlelhetőséget.
Gábor bátyám, aki a DOL sprint térképével kapcsolatban erre a témára
kitért, ugyanúgy színtévesztő, mint én.
A Janó által mellékelt EB sprint selejtező térképen fehér erdőben tényleg
elég jól látni az erdei utakat (de a feketét még jobban látnánk), viszont
ugyanez a jel számunkra egy kettes-hármas zöld erdőben remekül beleolvad a
környeztébe.
Számunkra megoldást csak az jelenthetne, ha a zöldektől markánsan
elkülönülő színű kitöltésű lenne az erdei út.

Én magam belátom, elfogadom, hogy nem néhány színtévesztő színlátásához
kell igazítani a jelkulcsokat. A színtévesztők amúgy sem egyformán
színtévesztők, ami az egyiknek jó, a másiknak nem biztos, hogy az: még
bátyám és én sem ugyanúgy látjuk (rosszul) a színeket.

Így csak nyugtázom, hogy a sprint jelkulcsú térképeknél színtévesztőként
egy újabb akadályt is kell vennem. A két legnagyobb akadály számunkra
elsősorban a bója színe (de ezt sem akarjuk megváltoztatni), és a digitális
pályabenyomtatás gyakran szinte láthatatlan színe. Ez utóbbi kis
odafigyeléssel nagyon könnyen javítható lenne, de a tapasztalat szerint
inkább csak azok a rendezők nyúlnak bele, akik maguk is színtévesztők.

Janó, és egy gyakorlati példa arra, hogy mit nem látunk:
A komlói sprint OB selejtezőn a pályánk a rajt után keresztezett egy erdei
utat, ami a fent említett jellel volt jelölve: Ott nem fehér, hanem
"zöldes" környezetben futottunk, és az út felé közeledve (és látva azt) nem
értettem, hogy egy ilyen széles út hogyan hiányozhat a térképről. Persze
megállva, megnézve már ott volt az az út, csak futás közben (számunkra)
csekély volt az észlelhetősége.

Kovács Péter
BBB