Előbbiek után
tekintsük át fő vonásaiban a térképészet
helyzetét a budapesti tudományegyetemen, a kezdetektől
elindulva. Hogyan került ez a tárgy a magyar ifjúság
elé, kik oktatták, milyen keretek között
és milyen tárgyi emlékei vannak. S végül,
kik azok a tanítványok, akik az Alma Materből
kikerülve nevet szereztek maguknak és megbecsülést
a magyar térképészetnek. Válaszoljunk
ezekre a kérdésekre éppen Irmédi László
kutatásait31 és az Egyetem jelenlegi tájékoztató
füzetét32 felhasználva
Az alapítás
- mint ismeretes - 1635-ben Nagyszombaton Pázmány
Péter jezsuita püspök nevéhez fűződik.
Még javában harcol a magyar a török ellen,
már harcol a tudomány meghódításáért
is, amely ebben az időben főleg a teológia,
a filozófia és (többnyire a klasszikus) irodalom
megismertetését jelentette. A természettudománynak
legfeljebb a csirái vannak meg. Azonban a földmérés
és a térképészet egyik korai emléke
már megjelenik: az 1677. évi nagyszombati kalendárium
címlapján, egy Magyarország-térkép.
Ezt az első hazai nyomtatású térképet
valószínűleg Szentiványi Márton dékán (1633-1705) készítette.
Az első olyan magyar
gyűjtemény, amely a térképek pontos
megszerkesztéséhez szükséges földrajzi
koordinátákat tartalmazza, a XVIII. sz. közepén
működő Kaprinai István nagyszombati
professzor hagyatékában lelhető fel. Ebben
61 magyarországi helység koordináta-adatai
találhatók.
A nagyszombati egyetemen
több kiváló földmérő és
térképész tanult. Az egyetem nyilvántartásában
négy hallgató nevét találjuk, akik
később jelentős munkásságot
fejtettek ki: Sárosi Jánosét, Dholuczki
Jánosét, Magyar Istvánét és
Spaits Istvánét Utóbbi a magyar királyság
területéről 1780-ban készített
kiemelkedő pontosságú, 1:800 000 méretarányú
térképével megelőzte az első
katonai felmérés térképeit.Ezen az
egyetemen tanultak olyan kiváló térképező
mérnökeink, mint Bedekovich Lőrinc (1751-1839), a jászkun területek és Balla
Antal (1739-1815) Pest megye térképezője,
vagy a külföldön boldogulást keresők
közül Szentmártony Ignác (1718-1739) és Szlukca János (1725-1780); ők
az Amazonas tájain a spanyol és portugál
hódítások határvonalát mérték
fel és Éder Xavér Ferenc (1727-1773), aki húsz éves munkával elkészítette
Peru és Bolívia térképét.
Hírneves volt a
földmérő és térképész-szakemberek
képzése terén az egyetem bölcsészeti
karán 1782 és 1850 között működő
mérnöki intézmény, az Institutum
Geometricum, melyről már szóltunk. Ennek
megszűntével egy évszázadra megszűnt
a tudományegyetemen a rendszeres térképészképzés.
A térképtudomány
művelését az 1870-ben alapított földrajzi
tanszék vette át. Az egyetemes és összehasonlító
fölrajzi tanszék első professzora Hunfalvy
János (1820-1888) volt, az ő oktatási
célokra szerkesztett földgömbje napjaink gyűjteményeinek
becses darabja. A későbbi jeles tanárok közül Lóczy Lajost (1849-1920) és Cholnoky Jenőt (1870-1951) kell kiemelnünk. Lóczy elkészítette
a Magyar Szent Korona Országainak 1:900 000 méretarányú
földtani térképét, amely a párizsi
világkiállításon aranyérmet nyert.
Cholnoky széleskörű térképészeti
munkásságát olyan munkák jelzik, mint
az iskolai atlasz 1904-ből és a Földrajzi és
statisztikai atlasz 1927-ből.
Az egyetemi előadásokban
a térképészet hosszú évtizedeken
át csak mint mellékes és igen vázlatos
ismertetés szerepelt, általában a matematikai
és csillagászati földrajz keretében.
Többnyire azonban csak a térképolvasás
volt az oktatási cél, bár jeles tankönyvekben
elő-elő tűnik néhány térképészeti
vonatkozás. Kövesligethy Radó: Matematikai
és csillagászati földrajz kézikönyve
c. művében pl. a vetületek. Láng Sándor: Matematikai és csillagászati földrajz és
térképészet c. munkájában már
behatóbban foglalkozik külön a vetületekkel
és külön a felmérési munkálatokkal.
Az oktatás egyre bővül ezekkel a tárgykörökkel,
de rendszerezettség még alig látszik benne.
A budapesti tudományegyetemen a földrajz és a földtani oktatásnak bővülése, de az általános tudományfejlődés is követelte, hogy a térképezésnek, különösen a polgári vonatkozású térképeknek az oktatását szaktanszék vegye át. Ugyanis a vázolt törekvések és adottságok mellett még mindig hiányzott a térképezés ama részének bevonása az oktatás keretébe, amely szoros kapcsolatban áll a földrajzzal, a földtannal, a történelemmel. 1870 előtt még földrajzi tanszék sem volt, illetőleg csak 1870-ben alapították meg azt Hunfalvy János vezetése alatt. A földrajz oktatás hazai bevezetése is göröngyös utat járt be, arra különösen keveset fordítottak, hogy amellett a térképészet ügyével is törődjenek. Mérnöki vonalon a földmérés és a kataszteri térképezés volt az oktatás tárgya, a katonai térképezést a szakintézet oktatta, a tudományegyetemre várt volna, hogy az atlaszok, iskolai térképfüzetek, falitérképek, hajózási, vízrajzi, kiránduló, közlekedési, talajtani, földtani és más tudományos térképek szerkesztéséhez nyújtson irányítást. Azok, akik ilyeneket készítettek csak a tudományukért lelkesedő tudósok voltak (mint pl. Kitaibel Pál, Görög Demeter, Hevenesi Gábor, Mikoviny Sámuel), vagy pedig csak kereseti lehetőségeket felismerő, rajzolni jól tudó laikusok köréből kerültek ki. Az iskolai térképezés vonalán nagyon elmaradott volt az ország. Idegen, főleg német térképekről, jobb esetben magyarított térképekből tanult a magyar ifjúság. Ezen a téren csak az 1890-es év hozott némi javulást, amikor Kogutowicz Manó megalapítja a Magyar Földrajzi Intézetet. Kogutowicz is katonatérképész volt, de jó érzékkel látta meg a hibákat, és az iskolai és más polgári vonalon megkívánt szükségleteket helyesen elégítette ki. Igaz Kogutowicz csak egy ember volt, kitűnően rajzolt és széles látókörrel rendelkezett. Belátta, hogy a szellemi résszel egymaga nem boldogulhat és ezért az akkori tudományos élet kiválóságait kérte fel az alkalmazott térképek tervezéséhez. Így álltak munkába neves tudósaink, Lóczy Lajos, Cholnoky Jenő, Bátky Zsigmond, Littke Aurél és mások. ők adták a térképekhez a tudományos alapot, ellenőrizték a helyes feldolgozást, míg Kogutowicz, a képzett térképész szakember volt a kivitelező. Így talált egymásra a vállalkozó, a grafikus szakember és a tudományos munkás.
A Magyar Földrajzi
Intézetnél azonban szervezett oktatás nem
volt, tagjai önképzéssel és egymástól
tanulták a szakma fogásait és tudományos
alapjait.
Irmédi úgy
értékelte33, hogy "az egyetemeken a térképezést
csak egészen röviden érintették és
szinte kizárólag a térképhálózatok
szerkesztésében látták a szükséges
tananyagot, de tovább nem mentek. A leglényegesebbet,
hogy a térkép hogyan készül, nem tartották
fontosnak. Semmiféle adatot nem nyújtottak a polgári,
az iskolai térképek
helyes hegyábrázolási lehetőségeiről,
a térképek szerkesztéséről,
valamint a térképhálózat és
az ábrázolandó terület helyes összefüggéséről.
Megelégedtek egyfajta térképpel (atlaszlappal)
és azon tanult a diák az alsófokon, a középfokon
és az egyetemen egyaránt" s azt használta
más híján a kutató is.
A nagyközönség
igényeit messzemenően szolgáló, "az
iskolai, a tudományos térképészet
általános és különleges tanítása
csak 1953-ban kezdődött el, amikor dr. Bulla Béla egyetemi tanár javaslatára felállították
a tudományegyetemen a Térképtudományi
tanszéket. Ezzel megindult a térképészet
tudományos művelése hazánkban is, éppen
úgy mint azt Párizsban, Münchenben, Zürichben,
Harwardban, Moszkvában, Prágában és
még több más egyetemen már évek
óta művelnek"34.
Amikor az előbbiekben
vázolt követelmények és igények
miatt a kulturális kormányzat 1953-ban létrehívta
az első önálló magyar térképtudományi
tanszéket, annak vezetésével - pályázat
alapján - egyetemi tanári kinevezéssel dr. Irmédi Molnár Lászlót bízták
meg.
A tanszék megalapítója
és első professzora ismét szembe találkozott
egy új intézmény megalapításának
minden nehézségével. Új utakon, teljesen
új koncepciót kellett kialakítania a szerkesztőtérképész-képzés
szervezeti, tantervi, módszertani vonatkozásaiban.
A nemzetközi szakirodalom is csak kézikönyveivel
nyújtott neki némi segítséget, hiszen
tudományegyetemi képzés azért még
külföldön is igen fiatal volt, talán csak
a Szovjetuniót, az USA-t és Franciaországot
kivéve.
"A Térképtudományi
Tanszék az 1953/54-es tanévben kezdte meg munkáját
azzal a feladattal, hogy lássa el a földrajztanári
és a geológus-szakképzés keretén
belül a hallgatók általános térképismereti
és vetülettani oktatását, majd pedig
tegyen javaslatot tudományegyetemi térképész-szakképzés
megindítására" - írja Füsi
Lajos 35 a tanszék adjunktusa.
Amikor az Országos
Földméréstani Intézet és a Kartográfiai
Vállalat megalakult, a főleg katonákból
álló - többnyire jól rajzoló
- dolgozókat 16 hónapos házi tanfolyamra
iskolázták be, a térképek tervezésére
pedig a Tanszéken két éven át képeztek
így ki földrajzszakos tanárjelölteket.
A Kartográfiai Vállalatnál a hazai atlaszok
előállításához menet közben
alakult ki a módszer és a helyes tartalom. Ezt úgy
érték el, hogy a jól kartografálók
és a tervezésben foglalkoztatott földrajzi
ismeretekkel rendelkező szerkesztők munkáját
Bizottság koordinálta. Nyilvánvaló,
hogy ha több tapasztalat, tan- és szakkönyv állt
volna rendelkezésre, ez a hosszadalmas szerkesztői-tervezői
munka és átfutási ideje csökkent volna.
Ez is a mielőbbi jó szakképzés megteremtését
sürgette.
Elsősorban a tanszék
oktatóira várt az a feladat, hogy a teljes szakképzés
programját megalkossák. Tisztázniuk kellett,
milyen tudománykörök anyagai és milyen
mértékben kerüljenek bele a tantervbe, a polgári
térképezés és a tudományos
térképészet munkaerő ellátás
érdekében. Meg kellett szüntetni az egyoldalúan
csak földmérési vagy csak katonai térképezési
vagy csak földrajzi beállítottságú
- s más tudományterületeket elhanyagoló
- képzést és irányzatot.
A professzor áttanulmányozta
a külföldi tanrendeket, főleg a müncheni
Staatsbauschule "Landkartentechnik" névvel megjelölt
tanmenetét.
A különböző
érdekütközések és nehézségek
ellenére 1955-re elkészült a tudományegyetemi
térképészképzés rendszere,
ideiglenes óra- és tanterve. Az 1955-56-os tanévben
indulhatott az első ilyen évfolyam. Ez a rendszer
négyéves egyetemi képzés keretén
belül a földrajz- és földtanszakos hallgatóknak
tette lehetővé, hogy harmadéves korukban
felvegyék a kartográfiát, majd a negyedik
év végén diplomaterv megvédésével
térképész szakképesítést
nyerjenek.
A következő
évfolyam már az ötéves egyetemi képzés
keretében végezte más szak mellett az önálló
térképészszakot oly módon, hogy a
szakképzés időtartama egy évvel növekedett.
Ekkortól a hallgatók számára a térképészszak
felvételének lehetősége is kiszélesedett.
Kérhették ugyanis felvételüket a debreceni
és a szegedi tudományegyetemi, valamint a közgazdaságtudomány-egyetemi
földrajzszakos hallgatók is. Teljessé vált
a kartografusképzés egyetemessége azáltal,
hogy ettől az évfolyamtól vált lehetővé
a diplomaszerzés egyéni levelező hallgatóként.
A képzés
ciklikus volt, amennyiben három évenként
indult egy-egy évfolyam és így három
éveként kapták kézhez az egymást
követő évfolyamok a térképészdiplomát.
Ez a képzési forma 1976 őszéig, az
úgynevezett földtudományi alapképzés indulásáig - a lényeget nem érintő
kisebb módosításokkal - volt érvényben.
Az "alapképzés"
abból állt, hogy a geológus, geofizikus és
térképészszakos hallgatók az első
négy félévben azonos alapképzést
kaptak. Ugyanakkor lehetőség nyílt a magasabb
évfolyamok geológus, geofizikus, meteorológus,
földrajzos és földrajz-tanári szakos hallgatói
számára a hat féléves csak térképész-ágazati
képzésbe való bekapcsolódásra.
Az ötéves
- teljes körű - térképészképzés
pedig 1988-tól indult meg az Eötvös Loránd
Tudományegyetemen36.
Az oktatási cél
az volt, hogy elsajátítsák a térkép-előállítás
korszerű módszereit, alkalmazni tudják azokat
a nemzetgazdaság minden területén való
szaktérképek előállítására,
megismerjék a külföldi és a korábbi
korokból származó térképeket,
indítást kapjanak a térképtudomány
művelésére és oktatására.
A Térképtudományi
tanszék professzori szobája a VIII. ker. Rákóczi
u. 5. sz. alatt volt. Az egész tanszék induláskor
két szobából és egy előadóteremből
állt, személyzetét pedig a professzoron kívül
csak egy adminisztrátor és két meghívott
előadó alkotta.
Néhány
év alatt mégis sikerült a legszükségesebb
laboratóriumok és az egyre bővülő
könyv- és térképtár, valamint
a műszerpark számára helyet biztosítani,
miután a VIII. Puskin utca 3. sz. alá átköltözve
néhány helyiséggel bővült a tanszék.
Irmédi-Molnár László páratlan
munkakedvvel hamarosan valóságos múzeumot
szervezett a térképészek egykori műszereiből
és a térképészeti munkafázisokat
kitűnően szemléltető mintákból.
Járta az intézményeket, gyűjtötte
a tárgyi adományokat, a régi és az akkoriban megjelenő
térképeket, könyvtári anyagokat. Megnyert
magának és tanszékének olyan személyeket,
akik követni tudták az ő lelkesedését,
oktatási módszereit és tudományos
elképzeléseit. Így került a tanszékre
az 1955-56-os tanévben Füsi Lajos, majd 1963-ban Keresztesi Zoltán tanársegédként.
Hamarosan kiderült,
hogy a tanszék munkatársai Irmédi-Molnár
László személyében egy jól
szervező, a gyakorlati kérdésekben is jártas
szakember vezetése alatt maguk is sokat tehetnek és
tettek is az oktatás érdekében. A tanszéken
sok oktatási segédeszközt hoztak létre,
elsősorban dombortérképeket és földgömböket.
Nagy értékű gömbök és térképek
készültek a társtudományok és
a nemzetgazdaság más ágai, múzeumai
számára. A professzor - noha tudományos munkája
a magyar térképtörténet témakörét
ölelte fel, - a fejlesztés irányában
is nyitott volt, pl. ő alkalmazta először az
országban kifejlesztett eszközével topográfiai
felmérésnél a rádiótelefont
még 1965-ben. Sajnos, frekvencia-engedélyezési
nehézségek miatt nem terjedhetett el.
A tanszék zavartalan
működése csak akkor valósulhatott meg,
amikor 1967-ben az egykori Ludovika Akadémia II. emeletén
kapott megfelelő és méltó elhelyezést.
Itt lehetőség nyílt a közel 5000 szakkönyv,
10 ezer térkép és több millió
Ft értékű geodéziai, topográfiai,
fotogrammetriai és a térkép-sokszorosítást
szolgáló műszer elhelyezésére.
A tanszék állománya is nőtt, mely
akkor már egy docensből, egy adjunktusból,
egy tanársegédből, két kutatóból,
egy tanszéki mérnökből, egy laboránsból
és három kisegítő munkatársból
állt. A meghívott előadók száma
pedig kilencre emelkedett. A növekedés jól
látható az E. mellékletből, amelyben
az oktatók szerepelnek az Egyetem évenként
megjelenő értesítője alapján.