4.2.4 Csehország és Szlovákia
Csehszlovákiában a világháború után hasonló viszonyok uralkodtak, mint hazánkban. Léteztek ugyan nagyon jó minőségű, a mi topográfiai térképeinkhez – már csak a Varsói Szerződés miatt is – nagyon hasonló térképművek, nagy méretarányú, pontos katonai és gazdasági térképek. A hidegháborús helyzet miatt azonban ezek ott is szigorúan titkosak voltak, a tájfutók így nem férhettek hozzájuk. Így aztán kényszerűségből még az is előfordult, hogy régi, 1:75 000-es Spezialkarte-t használtak, csíkozásos domborzatábrázolással. Az erdőt zölddel, illetve fekete-fehér térképeken szürkével jelölték (28. ábra).
Magyarországhoz hasonlóan a csehszlovák versenyeken is büntették a sietést, a gyors gyalogló, túratempó volt kívánatos. A változás itt 1960-ban következett be: ekkor eltörölték a sietés büntetését, a kötelező hátizsákot (benne elsősegély-felszerelés stb.), és megszüntették a pontokon feltett kérdéseket is. Ettől kezdve Csehszlovákiában is meghonosodott az északi típusú, "atlétikus" tájfutás, amiben csak az időeredmény számított.
Az időeredmények javulása, a futósebesség növekedése hamar a térkép olvashatóságával, pontosságával és megbízhatóságával kapcsolatos igények megnövekedéséhez vezetett. Ezért áttértek a katonai térképek használatára. A csehszlovák katonai térképek az 1942. évi koordinátarendszerben készültek. Az erdőt zölddel, a vízrajzot kékkel, a síkrajzot feketével, az utakat narancssárgával, a domborzatot barna színnel ábrázolták (29. ábra). Csehországban először 1963. aug. 10-én, a ČSSR Bajnokságon használtak 1:25 000-es méretarányú katonai térképet Svratkában, míg Szlovákiában 2 héttel korábban, júl. 26-án Oravicében a Pohár SNP nevű versenyen. Ezeken a térképeken a ligeteseket és a fiatal erdőket elkülönítették az erdőtől (zöld vonalkázás a teli zöld helyett, hasonlóan a magyar katonai térképekhez). A versenyek után a térképeket begyűjtötték, hiszen azok titkosak voltak, és minden példányról nyilvántartást vezettek. Ritkán fekete-fehér amatőr fotók is készültek a térképekről, amiről a titkos adatokat leretusálták.
1966. április 10-én Zlínben (az akkori Gottwaldovban) jelent meg az első 3 színű térkép, a Putovní zvonec, Jindra Novotný munkája. Ez újrarajzolt térkép volt, és zselatin printtel készült. A térképkészítésben ekkor Brno és Zlín járt az élen. Ekkortól kezdve egyre több színes térkép készült. Előfordult, hogy takarékossági okokból a zöld erdőnek csak a kontúrját nyomták ki zölddel, és néhány rendező aztán vízfestékkel színezte ki az erdőket. Már térképek egyszínűek voltak, és planográffal sokszorosították őket, és a tipikus vörös árnyék volt rájuk jellemző.
1966 júniusában Csehszlovákiában is megállapodás született – mint Magyarországon 4 évvel később – a katonai térképészeti hivatal (VZÚ) és a tájfutók között. Ez a megállapodás azt tartalmazta, hogy a VZÚ az 1:25 000-es szelvények rajzait ingyenesen a tájfutók rendelkezésére bocsátotta (miután törölték róla a szöveges elemeket, magassági adatokat, egyéb számadatokat és a településeket). Az 1967-69 közötti időszak így válhatott Csehszlovákiában a "zöld térképek" korának csúcsává, mert ekkor mintegy 200 új térkép jelent meg, összesen mintegy 200 000 példányban (30. ábra).
A katonai térképek azonban egy idő után már nem tudták kielégíteni a folyamatosan növekvő követelményeket, mert a titkosítás miatt sok utat, hidat és egyéb fekete színű objektumot lehagytak róla, ezáltal a szerencse szerepe megnőtt. Kezdetben ezt úgy próbálták kiküszöbölni, hogy egy vezértérképet, amin bejelöltek plusz utakat, közszemlére tettek, és verseny előtt mindenki átrajzolhatta a javításokat. Néha a rendező minden térképbe egyenként belejavítottak, sőt a pályát előre berajzolták (a versenyek akkor önberajzolósak voltak).
1968-ban jelentek meg az első, hozzáadott részleteket (mocsár, vadetető) is tartalmazó térképek. Ezek északi példákon és az IOF ajánláson alapulva már sárga-fehér térképek voltak (31. ábra). Az első ilyen térkép a Hády volt a Pohár Lokomotivy nevű versenyen 1968. máj. 5-én (alkotói: Slávek Novotný és Bohuš Šerý). Ugyanezen év őszén megalakult a Csehszlovák Tájfutó Szövetség Térképbizottsága, ami 1969-re egy jelkulcsot állított össze a nemzetközi versenyek részére.
1969. szept. 20-21-én, a ČSSR Bajnokságot Silicán rendezték. A térképet a pozsonyi Ivan Lexa és csapata készítette, és az volt az érdekessége, hogy az 1:5 000-es alap kísérleti légifelvételekből készült (32. ábra). Ezt a térképet aztán csatolták az 1972-es VB pályázatához (amit aztán el is nyertek).
Vissza a Térképtudományi és Geoinformatikai Tanszék kezdőoldalára!