8.2. Információk a nyomda számára
Már az árajánlat kérésekor érdemes, de legkésőbb a nyomdai filmek átadásakor közölni kell az összes fontos információt a nyomdával.
- A munka megnevezése (térkép címe), durva mérete (pl. B3).
- Példányszám. Főleg kis példányszám esetén ne felejtsük el az MTFSz-nek kötelezően leadandó 150 példányt. Ha gépi pályanyomtatást tervezünk, akkor 10% rátartással számoljunk, mivel minden pálya benyomtatásánál szükség van néhány beállítóívre.
- Színek száma és pontos definiálása: minden színnek adjuk meg a Pantone (PMS) számát az IOF szabvány szerint.
- Minden filmen tüntessük fel, hogy melyik színt tartalmazza. Ez egy tájfutótérkép készítőnek általában egyértelmű, azonban egy nyomdásznak semmit nem mond az adott film tartalma.
- Papír súlya és fajtája. A tájfutótérképet jó minőségű papírra kell nyomtatni. Elég erősnek kell lenni ahhoz, hogy ellenálljon a hajtogatásnak, és ne essen darabokra a legkisebb nedvességtől. A közönséges ofszet papírok általában nem teljesítik ezeket a követelményeket. A jobb minőségű 110-130 grammos matt műnyomó papírok a gyakorlatban jól beváltak. A fényes műnyomópapírok használatát kerüljük, mert házi módszerekkel nehéz rajtuk a pálya benyomtatása/rajzolása és a nyomdafestéket is rosszabbul tarják (a hajtások mellett gyorsan lekopik). Legjobb megoldás a vízhatlan papírok alkalmazása lenne, de a magas költségek miatt ez nagyon ritka.
- Illesztőjelek tűrése: A színek pontos illeszkedése alapvető fontosságú. Az elfogadható maximális hiba ±0,2 mm. Külön fel kell hívni a nyomda figyelmét arra, hogy a belső (a térkép keretén belüli) illesztőjeleket ne távolítsák el, mivel a pályakitűzőnek és a versenyzőnek is biztosítanunk kell a lehetőséget, hogy ellenőrizze a nyomtatás pontosságát. Pontatlan illeszkedés akár az egész mennyiség újranyomását teheti szükségessé.
- Vágás: lehetőleg tüntessünk fel vágójeleket valamelyik sötétebb szín filmjén (ne a sárgán). A vágott méretet számszerűen is adjuk meg. Későbbi pályanyomtatás esetén célszerű, ha nem is vágják meg a térképeket. Esetleg csak annyit vágjunk meg, amennyire biztosan nem kerül pályanyomtatás. Ha nyomdagépen tervezzük a pályanyomtatást, akkor semmiképpen nem szabad levágni azokat az éleket, amikhez a nyomtatáskor történt az ívek igazítása.
- Szállítási határidő. Csak akkor követelhetjük a határidő betartását, ha mi is határidőre leadjuk a filmeket a nyomdában.
- Speciális igények: több térkép együttes nyomása. Dombornyomatok, esetleg kék + barna nyomatok iránti igény.
Vissza a Térképtudományi és Geoinformatikai Tanszék kezdőoldalára!