[Tajfutas] CITY RACE EURO TOUR értékelés
Zsolt Weiler
weilerzsolt at gmail.com
2025. Jún. 9., H, 22:12:45 CEST
Sziasztok,
én is azon a véleményen voltam, hogy ezekre a sokat használt Budapesti
terepekre minek menjünk, mire jó az ilyen hosszú városi sprint?
Aztán "edzésnek jó lesz" alapon elindultam az óbudai hosszútávú városi
versenyen. Szuper, újfajta élmény volt, sok perspektívát látok benne:
- nem "végig szupertechnikás" pályák voltak, Belefárad az ember, ha egy
órán keresztül bonyolult rejtvényt fejt. Voltak benne becsapós pontok is,
de többségében közepes tájékozódást igénylő utvonal választás, a futás volt
a lényeg, de azt végig megbízhatóan, hibamentesen kellett produkálni, végig
koncentrálni kellett. Ahogy valaki megfogalmazta "A 17. pontnál már eléggé
elfáradtam agyilag, és egyben akkor tudatosult, hogy még van 15 pont
hátra".
- A városi középtáv és hosszútáv a szenioroknál fizikailag, időt
tekintve kb 5 és 10 km-es tömegfutóversenynek felel meg, amekkora fizikai
terhelésre óriási közönségigény van. Ez már az a kategória, ahol az
embernek "Sikerült, VÉGIGcsináltam" érzése van fizikailag is.
- Ezt a fajta tájékozódást könnyű megtanulni (házak, nagyobb objektumok
alapján), akár sok "érdeklődő" felnőtt futónak/kocogónak is. Nem kell
gyerekkortól sok edzői munkával az erdei tájékozódást oktatni, gyakorolni,
versenyezni.
- Minden versenynap volt egy tömegközlekedéssel/bringával megközelíthető
versenyközpont, ahol át lehetett öltözni, otthagyni a ruhákat,
kishátizsákot, széket. Aki repűlővel jött, azoknak sem kellett kocsit
bérelni.... környezetvédelem...WC is volt elég a versenyközpontban.
Vasárnap 2000m-es VK-rajt séta után azért a rajtban is kellett volna mobil
WC....
- a versenyforma ilyen rendezéssel alkalmas sok résztvevőre is: nem
igényel óriási parkolót, rövid idő alatt sok ember el tud indulni,
- Ezt a versenyformát szinte egész évben lehet rendezni, az idény
kiszélesíthető
- Sokat járunk külföldi versenyekre, de 15-20 perces sprint versenyért
még soha nem utaztunk el, csak a hosszabb, többnapos, elsősorban erdei
versenyekért. 2-3 db félórás-órás városi versenyért és egy hangulatos
városnézésért már megéri akár repülővel is utazni. A fapados repülőjáratok
és szállásfoglalási platformok (pl. Booking.com) olcsóvá és egyszerűvé
tették az ilyen utak saját szervezését.Utazás+városnézés+sport kombináció
egy hosszú hétvégén. Egyik nyugdíjas (magyar) sporttársunk mesélte, hogy
nekik ez a 9. EURO CITY RACE versenyük. Klassz hobbi...
Korábban a téli holtszezonban 10km-es utcai futóversenyeket kerestünk
Európai városokban, hogy motivációt találjuk a téli edzésekhez. A közeli
országokba kocsival, a távolabbiakba (pl. Málta, Olaszország,
Spanyolország) repülővel mentünk. Örülök, hogy ennek lesz tájfutós
alternatívája is. Most az élmény hatására megnéztem a EURO CITY RACE
versenynaptárt: https://cityracetour.org/ ... 2-3 verseny is tetszik -
például Toledo (Spanyolország) November 29-30 : ott még nem jártunk, szép
zegzugos belvárosa van, ideális tájfutásra (is). Lehet, hogy megnézzük...
Üdv Zsolt
-
Kéri Gerzson <gfkeri at gmail.com> ezt írta (időpont: 2025. jún. 9., H, 10:16):
> A HOMOKBUCKA Környezetvédő, Kulturális, Szabadidő és Tájékozódási Futó
> Egyesület június 6–8. között Budapesten rendezte meg az Európai City Race
> Tour nemzetközi tájfutóversenyt, osztrák, angol, spanyol, ír, belga, cseh,
> szlovák, szerb, skandináv, baltikumi és más külföldi versenyzők
> részvételével.
>
> A hazai nevezők létszámára valószínűleg negatív hatással volt, hogy sokan
> úgy gondolták: az ennyire „leversenyzett” terepeken (Városliget,
> Gellért-hegy, Óbuda–Kiscell) megrendezett verseny nem lehet különösebben
> érdekes. Nagyot tévedtek, mivel a pályakitűzők, Magyar Tamás és Miháczi
> Zoltán, ezekre a terepekre is tudtak olyan pályákat tervezni, amelyek még a
> terepet jól ismerők számára is izgalmasak voltak, és komoly tájékozódási
> tudást igényeltek. A két pályakitűző ezért minden dicséretet megérdemel.
>
> Nemcsak a pályatervezésmegy, mert volt kiváló, hanem a rendezők a teljes
> versenyszervezést is kimagaslóan profi módon bonyolították le. Mindhárom
> futamhoz sikerült olyan versenyközpontot találni, ahol a versenyzők a rajt
> előtt és a célba érkezés után kulturált körülmények között tölthették el az
> időt.
>
> Külön is nagyra értékelem, hogy a verseny során nem alkalmazták azokat az
> intézkedéseket – például a karantént vagy a kategóriák összevonását –,
> amelyeket a versenyzők többsége (enyhén szólva) kifejezetten nem kedvel.
>
> Ugyanakkor a kategóriák összevonása helyett, több kategória számára azonos
> pálya kitűzésével is teljesült a minősítési rendszer szempontjából fontos
> követelmény: minden pályán legyen legalább öt érvényes magyar
> versenyengedéllyel rendelkező versenyző. Ez újabb bizonyíték arra, hogy
> ahol két vagy több kategóriát összevonnak, ott az összevonás nem a
> minősítések lehetővé tétele, hanem inkább a rendezők költségeinek
> csökkentése érdekében történik.
>
> Igaz, van hátránya is annak, ha különböző korosztályok számára ugyanazt a
> pályát tűzik ki: ilyenkor vagy a fiatalabbak számára kicsit túl rövid, vagy
> az idősebbek számára kicsit túl hosszú lesz a pálya. Emiatt a javasolt
> versenyidőt nem lehet minden kategória számára betartani. Véleményem
> szerint azonban a javasolt versenyidőt nem szabad szentírásként kezelni –
> ennél sokkal fontosabb, hogy a versenyzők elégedettek legyenek. Többek
> között azért is, mert így elkerülhető, hogy fiatalabbak foglalják el a
> dobogós helyezéseket az idősebbek elől.
>
> Természetesen voltak olyan szenior versenyzők is, akik kissé panaszkodtak
> a számukra szokatlanul hosszú pályák miatt. (Ugyanakkor még az egyetlen
> F85-ös korosztályú magyar versenyző is mindhárom napon teljesítette az
> F75-ös pályát!) Szerintem emiatt sem indokolt a panasz, hiszen éppen a
> szeniorok kezdeményezték, hogy számukra legyen ultra hosszútávú országos
> bajnokság is – amit a felnőtt és ifjúsági kategóriákban nem rendeznek.
>
> Egyetlen dolog volt, amire szerintem jogosan lehetett volna panaszkodni: a
> látásunk romlása miatt a Gellért-hegyi középtávú futamon az idősebbek
> számára jobb lett volna az 1:4000-es térkép helyett 1:3000-es vagy akár
> 1:2500-as térképméret, hogy a sűrű úthálózatot könnyebben át lehessen
> tekinteni.
>
> (Kéri Gerzson)
>
>
>
> The HOMOKBUCKA Environmental, Cultural, Leisure, and Orienteering Club
> organized the CITY RACE EURO TOUR international orienteering competition in
> Budapest from June 6–8. The event attracted participants from Austria,
> England, Spain, Ireland, Belgium, the Czech Republic, Slovakia, Serbia,
> Scandinavia, the Baltic states, and several other countries.
>
> The number of domestic competitors may have been lower due to the
> perception that a competition held in well-known urban areas such as
> Városliget, Gellért Hill, and Óbuda+Kiscell would not offer much challenge.
> However, this assumption proved entirely wrong. The course planners, Tamás
> Magyar and Zoltán Miháczi, succeeded in designing technically demanding and
> engaging courses—even for those already familiar with the terrain. Their
> work deserves the highest praise.
>
> Not only was the course design excellent, but the overall organization of
> the event was highly professional. For all three races, the organizers
> provided competition centers where participants could wait in comfort both
> before and after their runs. I also greatly appreciated that the organizers
> avoided practices often disliked by competitors—such as quarantines and
> merging of categories.
>
> (Gerzson Kéri)
> _______________________________________________
> Tajfutas mailing list
> Tajfutas at lazarus.elte.hu
> http://lazarus.elte.hu/cgi-bin/mailman/listinfo/tajfutas
>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://lazarus.elte.hu/pipermail/tajfutas/attachments/20250609/101d0b6a/attachment.html>
További információk a(z) Tajfutas levelezőlistáról