[Tajfutas] utalások

Ádám Petrócki adam.futas at gmail.com
2023. Nov. 14., K, 17:45:04 CET

Sziasztok!
Tamás, ez nem így van, a "csak az utaló nevére állítunk ki számlát" és
hasonló mondatoknak nincs jogszabályi alapja. A kettős könyvvitelt vezető
szervezeteknél (ilyen a legtöbb tájfutó egyesület is) teljesítés alapú
szemlélet van, vagyis a bevétel akkor keletkezik, amikor a szolgáltatás
teljesítése megtörténik, és a számla kiállításra kerül. Aki ÁFA-s, annak az
adót is ehhez kapcsolódóan kell megfizetnie. Innentől kezdve senkit nem
érdekel, hogy az adott számlát a konkrét vevő vagy valaki más egyenlíti ki,
mert adózási szempontból semmi jelentősége, ahogy a fizetési módnak sem.
Utóbbi egyébként nem is kötelező eleme a számlának, de az online számlázó
programok többségében "hagyomány alapján" meg kell adni. Ez alól egyetlen
kivétel volt a papíros időszakban, az egyszerűsített ("készpénzfizetési")
számla, de abban sem a készpénz volt a lényeg, hanem a csökkentett
adattartalom (azonos kiállítási és teljesítési dátum, amely egyben a
kiegyenlítés dátuma is). Ilyet már az online számlázó programok nem
állítanak ki, így az utalásos számla egészen nyugodtan kiegyenlíthető
bankkártyával vagy készpénzzel, illetve fordítva is.
Tehát jogszabályi alapja nincs, de könyvelői oldalról az a logika a fent
említett mondat mögött, hogy beazonosítható legyen, hogy melyik utalás
melyik számlához tartozik. Ugyanis a könyvelő jó eséllyel nem ismeri név és
klub szerint a teljes magyar tájfutó mezőnyt, így nehéz a magánszemélyek
(sokszor megjegyzés nélküli és több nevezés nev.díját tartalmazó) utalásait
a kiállított számlákhoz kötni.
Persze a "vevő" klub oldalán is problémás lehet, ha az egyénileg fizetett
nevezési díjakról reflexből számlát kér a versenyző, ha azt a klub nem
fogja neki utólag kifizetni. A számlát viszont attól még nem kötelező a
klubnak befogadni, hogy ki van állítva. Ezeket a kérdéseket klubon belül
kell rendezni, mert mindenhol más a gyakorlat.

Gerzsonnak: ha nem is feltétlen a bankköltség miatt, de tényleg körülményes
lehet a klubon átfuttatni az egyénileg fizetett nevezési díjakat. Erre a
legjobb megoldás a bankkártyás fizetés, ami az e-nevezésben ugyanúgy
működik, mint egy webshopban. Ha nem működik, annak szinte kizárólag banki
oldalon lehet az oka. A legvalószínűbb, hogy a 2021-ben bevezetett erős
ügyfélhitelesítés (https://erosugyfelhitelesites.hu/) nincs beállítva a
kártyádhoz, vagy nincs engedélyezve az internetes vásárlás. A megoldáshoz
elég lehet az internetbank, de az is lehet, hogy bankfiókban kell egyszeri
alkalommal elintézni. Ha magánban megírod, hogy melyik banknál vezeted a
számlád, megpróbálom megkeresni a szükséges infókat, amiket aztán
ellenőrizhetsz.

Üdv:
Ádám

dr. JANKÓ Tamás <jankot at t-online.hu> ezt írta (időpont: 2023. nov. 14., K,