[Tajfutas] ONEB (hosszú!)

miklos mets miklos.mets at gmail.com
2019. Okt. 14., H, 19:20:44 CEST


Szerintem a győztes idő egy jó iránymutató, de amikor két hete úgy esett,
hogy pályákat "tervezhettem Rabenbergben, legkevésbé a győztes időkre
koncentráltam, és senki nem is kérte rajtam utólag számon. A győztes időhöz
viszonyítgatni, egyéb kritikákkal élni sokan akkor szoktak, amikor valami
nem kerek. No persze hallottunk már olyat hogy "nekem sprint nagyon
rövidnek számít, azért csináltam a gyerekeknek kétszer olyan hosszú pályát,
hogy ne egy nyúlfarknyi futásért kelljen ideutazniuk" ez nem helyes, de
10-20% eltérés nekem belefér, ezzel nem is volt bajom a hétvégén.
A fenti elemzésben nem esett szó az F55-ről.
Szerintem az valahogy mindenből kimaradt, már a tervezésnél is így
járhattunk. Egy erősen C néhol D "nehézségű" futóversenyen vettünk részt
ami a kevésbé jól futó, de még azért tájékozódni tudók kedvét az első két
pontnál el is vehette a versenyzéstől.
Persze minden pont a helyén volt, ez már rendszerint nagyon messziről
látszott is. A km-es tájékozódást nem igénylő futásokat utak mentén, vagy a
hegy tetejéig egyenesen fel, esetleg a gerinc és a tó között félúton
eltéveszthetetlenül az első metsződésik,  jól kijavított térképpel a
kezünkben , arra csak 5-8 percenként egyszer ránézve hajthattuk végre. Nem
sokkal, de azért egy kicsit több volt ebben a terepben. (Több pont, nem
vezetővonalak mellé telepített pontok)
És igen a jól Tipó megrendezte! A karantén jól volt kiszámolva, a ruhák a
rajtból vissza jöttek, a büfé is jó volt, parkolni sem kellett messze,
egész rendesen kiirtották az út melletti gazt. Még az eredményhirdetést is
előbbre hozták. Mondjuk a himnusz -ahol én álltam - kicsit furán hangzott,
de aki akart, ráismert :-) Szerintem hibátlan rendezés volt, de azért jól
esett volna ha a 70 perc "versenyzésből" 8-10 percnél többet kellett volna
tájékozódással foglalkozni. Mondjuk így  legalább volt idő átgondolni az
"életemet", mint 30-40 éve az esti hosszúfutásokon. Bosszantott is útközben
hogy méltatlanul egyszerű pályát kaptam.
MM

Kovács Gábor <borea at is.hu> ezt írta (időpont: 2019. okt. 14., H, 17:42):

> Sziasztok!
>
> Én voltam az ellenőrző bíró.
> Aki elolvasta a szlovák pályakitűzővel készült interjút a múlt héten, már
> tudhatja, hogy viszonylag jelentősen bele is szóltam a pályák kialakításába.
> Megpróbálom néhány mondatban illusztrálni, hogyan lettek a pályák olyanok,
> amilyenek. Jó tapasztalat lehet másnak is.
>
> Magánvéleményem az, hogy az előírt győztes időt misztifikálni egy bizonyos
> szinten túl nem szabad, de természetesen szükséges törekedni rá. Lehet,
> hogy még jobb lenne (ezáltal könnyebb a pályakitűzők dolga), ha a
> Versenyszabályzatban nem konkrét percek lennének megadva, hanem tól-ig
> értékek, mint ahogyan például a világversenyeken van. De most a magyar
> VSZ-ban egyelőre konkrét percek vannak. ezeket illene minél jobban
> megközelíteni.
>
> Ellenőrző bíróként általában igyekszem minél kevésbé beleszólni a pályák
> kialakításába, legalábbis amíg nem érzem azt, hogy muszáj. Úgy gondolom,
> hogy minden pályakitűzőnek van egyfajta stílusa, és ez jó is így, legalább
> változatosabbak a versenyeink.
> Most viszonylag hosszú (három oldalas, szinte minden pályát érintő)
> észrevétel-listát küldtem el a pályakitűzőnek, amit ő, becsületére legyen
> mondva, szinte teljesen el is fogadott. A végeredményben tehát nem kis
> részben én is benne voltam...
>
> A terepet most már mindenki ismeri, aki indult. Más esetekben jó támpont
> adnak a pályakitűzéshez az ugyanazon (vagy hasonló) terepeken rendezett
> korábbi versenyeken futott idők, kilométer-átlagok elemzése. Ha voltak
> ilyen korábbi versenyek, akkor viszonylag könnyű a győztes időket
> eltalálni. Egy OB esetében a nevezők listája is időben rendelkezésre áll,
> így a mezőny erősségét is számításba lehet venni.
> Itt most nem voltak korábban rendezett versenyekről adatok, mert az utolsó
> versenyek valamikor az 1970-es években voltak ezen a terepen.
> Az 1990-es évek végén volt ugyan egy hasonló jellegű terepen megrendezett
> szlovák normáltávú OB (Losonctól pár kilométerre északra), az jó
> összehasonlítási alap lehetett volna. Azon én is indultam, így megvolt az
> F21-es pálya, de időeredményeket sajnos nem találtam hozzá, sem a saját
> archívumomban, sem a szlovák netes archívumokat böngészve. Úgyhogy ezt
> sajnos nem tudtam használni.
> Így jobb híján a tavalyi őrségi OB-hoz hasonlítottam a győztes időket,
> pontosabban az ott futott kilométer-átlagokat figyelembe véve javasoltam
> bizonyos pályáknál hosszabbítást, másoknál rövidítést. Az őrségi terep
> talán még a leginkább hasonlított a mostanihoz, többségében tiszta erdő,
> kevés bozót (ami bozót az többnyire nagy kiterjedésű 3-as zöld benőtt
> irtás), mérsékelt szintek, viszonylag gazdag úthálózat.
>
> Az észrevételeimet és javaslataimat most nem írom le részletesen, inkább
> csak néhány jellemző példa:
> - a 14-es pályák nagyon, de még a 16-osak is eléggé “C”-s szintűek voltak
> eredetileg. Javasoltam a nehezítést, hiszen nálunk ez “E” fokozat.
> - a 16-os, 18-as pályák túl rövidnek tűntek, hosszabbítást javasoltam .
> Pl. az F16 6,2 km-re volt tervezve (tavaly is épp ennyi volt, amin 37
> perccel nyertek, most javasoltam, hogy legyen legalább 8 km, végül 7.9 km
> lett, a győztes idő pedig 43 perc (az előírt 50 lenne).
> -  az F35-ös pálya miatt érzem magam a leginkább “ludasnak”. Eredetileg 10
> km-re volt tervezve, miközben az F40 8,4-nek. Tavaly az F35-ös győztes 9,9
> km-n 76 percet futott (előírt 70) míg az F40-es győztes tavaly 8,3-on 53-at
> (előírt 65). Ez alapján az F35-ben rövidítést, az F40-ben hosszabbítást
> javasoltam, aminek eredményeképpen a két pálya kb. egyforma hosszú lett. Ha
> marad a 10 km-es eredeti pálya 35-ben, még akkor is csak kb. 56 percet
> futottak volna...
> - bizonyos szenior kategóriákban voltak nagyon egyszerű átmenetek, ezeket
> kiszedettem (ennek ellenére maradhatott benne).
> - a szenior nőknél a legtöbb kategóriában rövidítést javasoltam a tavalyi
> ONEB-en futott km-átlagok alapján.
> - a legidősebb szenioroknál (F80, 85, N70, 75) rövidítést javasoltam
> egyrészt a tavalyi adatok alapján, másrészt eddig szinte minden versenyen,
> ahol valami közöm volt  a pályákhoz (elnök, pályakitűző, ellenőrző bíró)
> ezek a pályák túlméretezettnek bizonyultak, volt amikor óvást is kaptunk az
> eltúlzott pályahossz miatt. Végül némelyikben itt is túl jól sikerült a
> rövidítés, F80-ban 40 helyett 27 perccel, N70-ben 35 helyett 22-vel,
> N75-ben 35 helyett 25-tel.
>
> Mi volt a “hiba”?
> Több dolog is kellett hozzá, hogy ennyivel az előírt győztes időn belül
> jöjjenek, nem csak a győztesek, hanem sokan mások is.
> - Bár hasonlított a terep az őrségihez, mégsem volt ugyanolyan. Az őrségi
> szintesebb volt. A rövidebb pályák itt szinte csak a céltól délre lévő
> egész lapos részen futottak, csak néhány hosszabb pálya ment el a terep
> szintesebb déli részére. Talán az aljnövényzet is nagyobb volt tavaly mint
> idén.
> - Tavaly sokkal több pont volt a pályákban (pl. F50-ben tavaly 25, idén
> 13), így idén kisebb esély volt hibázásra.
> - A térkép sokkal pontosabb volt, mint tavaly, ezzel szintén csökkentve a
> hibázás lehetőségét.
> - Az időjárás ideális volt a versenyzéshez (ez persze tavaly is így volt,
> éppen ezért még inkább meglepő, hogy ennyire gyorsak lettek a pályák).
> Amikor ellenőriztem a pontokat, éppen ma három hete, egész napos eső után
> mentem ki. Még szögesben is úgy csúsztak a völgyek, árkok oldalai, hogy
> alig bírtam néhol kimászni, lefele meg néhol se**en csúsztam. A versenyen
> ilyen körülmény nem jelentkezett, ezzel még tovább gyorsítva a pályákat.
> Esős időben bizonyára kisebb lett volna a különbség az előírt és a
> tényleges győztes idők között.
>
> Mindezzel együtt úgy gondolom, hogy szinte kivétel nélkül igazságos
> küzdelemben dőltek el a bajnoki helyezések.
>
> Egy komolyabb hiba még volt, az N55 két versenyzője olyan térképet kapott,
> amin nagyon halvány, szinte olvashatatlan volt a szintvonalrajz.
> Ezeket a térképeket én ellenőrzéskor megtaláltam, kiselejteztem. Sajnos
> nem téptem őket akkor azonnal össze, hanem kategóriánként külön választva
> (egy-egy összehajtott papírlap közé betéve) a kategória kupacának végére
> raktam, megjelölve, hogy azt ne kapja meg versenyző.
> Bár még rajtam kívül többen mások is kiszedhették volna a kupacból, végül
> sajnos mégis kikerült a rajtba. A kupacot a rajtszemélyzet megfordította,
> hogy ne látszódjon a térképeken a pálya, így a rossz térkép került a
> tetejére, a két első rajtoló ezt kapta. A két érintett versenyzőtől ezúton
> is elnézést kérek!
> Volt még néhány további (kb. 6 db) nem teljesen tökéletes térkép más
> kategóriákban, azokon is halványabb volt a szintvonalrajz, de nem a térkép
> pályás részén, hanem csak a pálya által nem érintett másik részén. Ezeket
> is kiselejteztem, külön tettem, de valószínűleg ezeket is megkapták
> versenyzők. Ezekkel azért lehetett versenyezni, bár nem voltak teljesen
> szépek.
>
> Üdv’
> Kovács Gábor
>
> *From:* Kerényi Dénes <dkerenyi at qualiplan.axelero.net>
> *Sent:* Monday, October 14, 2019 3:10 PM
> *To:* tájfutó LISTA <tajfutas at lazarus.elte.hu>
> *Subject:* [Tajfutas] ONEB
>
>
> Sziasztok!
>
> Nagyobb a csönd egy OB után megszokottnál, úgyhogy egy kis kavics a Ľadovo
> víztározóba. (Még mielőtt befagyna...  :-)
>
> A mellékelt táblázatban a szabályzat szerinti győztes időket és a
> szombatiakat írtam egymás mellé, az utána lévő két szám a győztes időn
> belül végzettek száma, és aránya az összes befutottakhoz képest. (Idő híján
> csak a férfiakat írtam ki.)
> Sajnos a tendencia már tavaly is megfigyelhető volt (a szenior férfi
> kategóriákban biztosan, a többit nem tudom).
>
> Annak, aki nem lapoz rá, elrettentésül egy kis összegzés:
> F14-F65 között MINDEN kategóriában alulmérték a pályát, a győztes idők
> durván 80-90% körül szórnak. Nagy átlagban a befutott versenyzők 25%-a a
> győztes időn belül ért célba, de
> - F35-ben (73% volt a győztes ideje) *az egész mezőny* 70 percen belül
> végzett!!
> - további 3 kategóriában (F18, F60, F65) a mezőny több, mint 1/3-a -
> F60-ban csaknem a fele - (33-47-37%) futott győztes időn belül.
>
> A sommás véleményem: szép, de túl egyszerű terep, a terephez képest is
> "egyszerű", (közérthetőbben: ob-hez méltatlan) pályakitűzés.
>
> üdv  D
>
>
>
> ------------------------------
> _______________________________________________
> Tajfutas mailing list
> Tajfutas at lazarus.elte.hu
> http://lazarus.elte.hu/cgi-bin/mailman/listinfo/tajfutas
>
> _______________________________________________
> Tajfutas mailing list
> Tajfutas at lazarus.elte.hu
> http://lazarus.elte.hu/cgi-bin/mailman/listinfo/tajfutas
>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://lazarus.elte.hu/pipermail/tajfutas/attachments/20191014/08a60ae8/attachment.html>


More information about the Tajfutas mailing list