<div dir="ltr">Szerintem a győztes idő egy jó iránymutató, de amikor két hete úgy esett, hogy pályákat "tervezhettem Rabenbergben, legkevésbé a győztes időkre koncentráltam, és senki nem is kérte rajtam utólag számon. A győztes időhöz viszonyítgatni, egyéb kritikákkal élni sokan akkor szoktak, amikor valami nem kerek. No persze hallottunk már olyat hogy "nekem sprint nagyon rövidnek számít, azért csináltam a gyerekeknek kétszer olyan hosszú pályát, hogy ne egy nyúlfarknyi futásért kelljen ideutazniuk" ez nem helyes, de 10-20% eltérés nekem belefér, ezzel nem is volt bajom a hétvégén. <div>A fenti elemzésben nem esett szó az F55-ről.<div>Szerintem az valahogy mindenből kimaradt, már a tervezésnél is így járhattunk. Egy erősen C néhol D "nehézségű" futóversenyen vettünk részt ami a kevésbé jól futó, de még azért tájékozódni tudók kedvét az első két pontnál el is vehette a versenyzéstől.</div><div>Persze minden pont a helyén volt, ez már rendszerint nagyon messziről látszott is. A km-es tájékozódást nem igénylő futásokat utak mentén, vagy a hegy tetejéig egyenesen fel, esetleg a gerinc és a tó között félúton eltéveszthetetlenül az első metsződésik,  jól kijavított térképpel a kezünkben , arra csak 5-8 percenként egyszer ránézve hajthattuk végre. Nem sokkal, de azért egy kicsit több volt ebben a terepben. (Több pont, nem vezetővonalak mellé telepített pontok)</div><div>És igen a jól Tipó megrendezte! A karantén jól volt kiszámolva, a ruhák a rajtból vissza jöttek, a büfé is jó volt, parkolni sem kellett messze, egész rendesen kiirtották az út melletti gazt. Még az eredményhirdetést is előbbre hozták. Mondjuk a himnusz -ahol én álltam - kicsit furán hangzott, de aki akart, ráismert :-) Szerintem hibátlan rendezés volt, de azért jól esett volna ha a 70 perc "versenyzésből" 8-10 percnél többet kellett volna tájékozódással foglalkozni. Mondjuk így  legalább volt idő átgondolni az "életemet", mint 30-40 éve az esti hosszúfutásokon. Bosszantott is útközben hogy méltatlanul egyszerű pályát kaptam.</div><div>MM</div></div></div><br><div class="gmail_quote"><div dir="ltr" class="gmail_attr">Kovács Gábor <<a href="mailto:borea@is.hu">borea@is.hu</a>> ezt írta (időpont: 2019. okt. 14., H, 17:42):<br></div><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px 0px 0.8ex;border-left:1px solid rgb(204,204,204);padding-left:1ex">

<div dir="ltr" bgcolor="#ffffff">
<div dir="ltr">
<div style="font-size:12pt;font-family:Calibri;color:rgb(0,0,0)">
<div>Sziasztok!</div>
<div> </div>
<div>Én voltam az ellenőrző bíró. </div>
<div>Aki elolvasta a szlovák pályakitűzővel készült interjút a múlt héten, már 
tudhatja, hogy viszonylag jelentősen bele is szóltam a pályák 
kialakításába.</div>
<div>Megpróbálom néhány mondatban illusztrálni, hogyan lettek a pályák olyanok, 
amilyenek. Jó tapasztalat lehet másnak is.</div>
<div> </div>
<div>Magánvéleményem az, hogy az előírt győztes időt misztifikálni egy bizonyos 
szinten túl nem szabad, de természetesen szükséges törekedni rá. Lehet, hogy még 
jobb lenne (ezáltal könnyebb a pályakitűzők dolga), ha a Versenyszabályzatban 
nem konkrét percek lennének megadva, hanem tól-ig értékek, mint ahogyan például 
a világversenyeken van. De most a magyar VSZ-ban egyelőre konkrét percek vannak. 
ezeket illene minél jobban megközelíteni.</div>
<div> </div>
<div>Ellenőrző bíróként általában igyekszem minél kevésbé beleszólni a pályák 
kialakításába, legalábbis amíg nem érzem azt, hogy muszáj. Úgy gondolom, hogy 
minden pályakitűzőnek van egyfajta stílusa, és ez jó is így, legalább 
változatosabbak a versenyeink.</div>
<div>Most viszonylag hosszú (három oldalas, szinte minden pályát érintő) 
észrevétel-listát küldtem el a pályakitűzőnek, amit ő, becsületére legyen 
mondva, szinte teljesen el is fogadott. A végeredményben tehát nem kis részben 
én is benne voltam...</div>
<div> </div>
<div>A terepet most már mindenki ismeri, aki indult. Más esetekben jó támpont 
adnak a pályakitűzéshez az ugyanazon (vagy hasonló) terepeken rendezett korábbi 
versenyeken futott idők, kilométer-átlagok elemzése. Ha voltak ilyen korábbi 
versenyek, akkor viszonylag könnyű a győztes időket eltalálni. Egy OB esetében a 
nevezők listája is időben rendelkezésre áll, így a mezőny erősségét is 
számításba lehet venni.</div>
<div>Itt most nem voltak korábban rendezett versenyekről adatok, mert az utolsó 
versenyek valamikor az 1970-es években voltak ezen a terepen.</div>
<div>Az 1990-es évek végén volt ugyan egy hasonló jellegű terepen megrendezett 
szlovák normáltávú OB (Losonctól pár kilométerre északra), az jó 
összehasonlítási alap lehetett volna. Azon én is indultam, így megvolt az F21-es 
pálya, de időeredményeket sajnos nem találtam hozzá, sem a saját archívumomban, 
sem a szlovák netes archívumokat böngészve. Úgyhogy ezt sajnos nem tudtam 
használni.</div>
<div>Így jobb híján a tavalyi őrségi OB-hoz hasonlítottam a győztes időket, 
pontosabban az ott futott kilométer-átlagokat figyelembe véve javasoltam 
bizonyos pályáknál hosszabbítást, másoknál rövidítést. Az őrségi terep talán még 
a leginkább hasonlított a mostanihoz, többségében tiszta erdő, kevés bozót (ami 
bozót az többnyire nagy kiterjedésű 3-as zöld benőtt irtás), mérsékelt szintek, 
viszonylag gazdag úthálózat.</div>
<div> </div>
<div>Az észrevételeimet és javaslataimat most nem írom le részletesen, inkább 
csak néhány jellemző példa:</div>
<div>- a 14-es pályák nagyon, de még a 16-osak is eléggé “C”-s szintűek voltak 
eredetileg. Javasoltam a nehezítést, hiszen nálunk ez “E” fokozat.</div>
<div>- a 16-os, 18-as pályák túl rövidnek tűntek, hosszabbítást javasoltam . Pl. 
az F16 6,2 km-re volt tervezve (tavaly is épp ennyi volt, amin 37 perccel 
nyertek, most javasoltam, hogy legyen legalább 8 km, végül 7.9 km lett, a 
győztes idő pedig 43 perc (az előírt 50 lenne). </div>
<div>-  az F35-ös pálya miatt érzem magam a leginkább “ludasnak”. 
Eredetileg 10 km-re volt tervezve, miközben az F40 8,4-nek. Tavaly az F35-ös 
győztes 9,9 km-n 76 percet futott (előírt 70) míg az F40-es győztes tavaly 
8,3-on 53-at (előírt 65). Ez alapján az F35-ben rövidítést, az F40-ben 
hosszabbítást javasoltam, aminek eredményeképpen a két pálya kb. egyforma hosszú 
lett. Ha marad a 10 km-es eredeti pálya 35-ben, még akkor is csak kb. 56 percet 
futottak volna...</div>
<div>- bizonyos szenior kategóriákban voltak nagyon egyszerű átmenetek, ezeket 
kiszedettem (ennek ellenére maradhatott benne).</div>
<div>- a szenior nőknél a legtöbb kategóriában rövidítést javasoltam a tavalyi 
ONEB-en futott km-átlagok alapján.</div>
<div>- a legidősebb szenioroknál (F80, 85, N70, 75) rövidítést javasoltam 
egyrészt a tavalyi adatok alapján, másrészt eddig szinte minden versenyen, ahol 
valami közöm volt  a pályákhoz (elnök, pályakitűző, ellenőrző bíró) ezek a 
pályák túlméretezettnek bizonyultak, volt amikor óvást is kaptunk az eltúlzott 
pályahossz miatt. Végül némelyikben itt is túl jól sikerült a rövidítés, F80-ban 
40 helyett 27 perccel, N70-ben 35 helyett 22-vel, N75-ben 35 helyett 
25-tel.</div>
<div> </div>
<div>Mi volt a “hiba”?</div>
<div>Több dolog is kellett hozzá, hogy ennyivel az előírt győztes időn belül 
jöjjenek, nem csak a győztesek, hanem sokan mások is.</div>
<div>- Bár hasonlított a terep az őrségihez, mégsem volt ugyanolyan. Az őrségi 
szintesebb volt. A rövidebb pályák itt szinte csak a céltól délre lévő egész 
lapos részen futottak, csak néhány hosszabb pálya ment el a terep szintesebb 
déli részére. Talán az aljnövényzet is nagyobb volt tavaly mint idén.</div>
<div>- Tavaly sokkal több pont volt a pályákban (pl. F50-ben tavaly 25, idén 
13), így idén kisebb esély volt hibázásra.</div>
<div>- A térkép sokkal pontosabb volt, mint tavaly, ezzel szintén csökkentve a 
hibázás lehetőségét.</div>
<div>- Az időjárás ideális volt a versenyzéshez (ez persze tavaly is így volt, 
éppen ezért még inkább meglepő, hogy ennyire gyorsak lettek a pályák). </div>
<div>Amikor ellenőriztem a pontokat, éppen ma három hete, egész napos eső után 
mentem ki. Még szögesben is úgy csúsztak a völgyek, árkok oldalai, hogy alig 
bírtam néhol kimászni, lefele meg néhol se**en csúsztam. A versenyen ilyen 
körülmény nem jelentkezett, ezzel még tovább gyorsítva a pályákat. Esős időben 
bizonyára kisebb lett volna a különbség az előírt és a tényleges győztes idők 
között.</div>
<div> </div>
<div>Mindezzel együtt úgy gondolom, hogy szinte kivétel nélkül igazságos 
küzdelemben dőltek el a bajnoki helyezések.</div>
<div> </div>
<div>Egy komolyabb hiba még volt, az N55 két versenyzője olyan térképet kapott, 
amin nagyon halvány, szinte olvashatatlan volt a szintvonalrajz.</div>
<div>Ezeket a térképeket én ellenőrzéskor megtaláltam, kiselejteztem. Sajnos nem 
téptem őket akkor azonnal össze, hanem kategóriánként külön választva (egy-egy 
összehajtott papírlap közé betéve) a kategória kupacának végére raktam, 
megjelölve, hogy azt ne kapja meg versenyző.</div>
<div>Bár még rajtam kívül többen mások is kiszedhették volna a kupacból, végül 
sajnos mégis kikerült a rajtba. A kupacot a rajtszemélyzet megfordította, hogy 
ne látszódjon a térképeken a pálya, így a rossz térkép került a tetejére, a két 
első rajtoló ezt kapta. A két érintett versenyzőtől ezúton is elnézést 
kérek!</div>
<div>Volt még néhány további (kb. 6 db) nem teljesen tökéletes térkép más 
kategóriákban, azokon is halványabb volt a szintvonalrajz, de nem a térkép 
pályás részén, hanem csak a pálya által nem érintett másik részén. Ezeket is 
kiselejteztem, külön tettem, de valószínűleg ezeket is megkapták versenyzők. 
Ezekkel azért lehetett versenyezni, bár nem voltak teljesen szépek.</div>
<div> </div>
<div>Üdv’</div>
<div>Kovács Gábor</div>
<div> </div>
<div>
<div style="font-size:small;text-decoration:none;font-family:Calibri;font-weight:normal;color:rgb(0,0,0);font-style:normal;display:inline"><b>From:</b> 
<a title="dkerenyi@qualiplan.axelero.net" href="mailto:dkerenyi@qualiplan.axelero.net" target="_blank">Kerényi Dénes</a> </div>
<div style="font:10pt tahoma">
<div style="background:rgb(245,245,245)">
<div><b>Sent:</b> Monday, October 14, 2019 3:10 PM</div>
<div><b>To:</b> <a title="tajfutas@lazarus.elte.hu" href="mailto:tajfutas@lazarus.elte.hu" target="_blank">tájfutó LISTA</a> </div>
<div><b>Subject:</b> [Tajfutas] ONEB</div></div></div>
<div> </div></div>
<div style="font-size:small;text-decoration:none;font-family:Calibri;font-weight:normal;color:rgb(0,0,0);font-style:normal;display:inline">
<p>Sziasztok!</p>
<p>Nagyobb a csönd egy OB után megszokottnál, úgyhogy egy kis kavics a Ľadovo 
víztározóba. (Még mielőtt befagyna...  :-)<br></p>
<p>A mellékelt táblázatban a szabályzat szerinti győztes időket és a 
szombatiakat írtam egymás mellé, az utána lévő két szám a győztes időn belül 
végzettek száma, és aránya az összes befutottakhoz képest. (Idő híján csak a 
férfiakat írtam ki.)<br>Sajnos a tendencia már tavaly is megfigyelhető volt (a 
szenior férfi kategóriákban biztosan, a többit nem tudom).</p>
<p>Annak, aki nem lapoz rá, elrettentésül egy kis összegzés:<br>F14-F65 között 
MINDEN kategóriában alulmérték a pályát, a győztes idők durván 80-90% körül 
szórnak. Nagy átlagban a befutott versenyzők 25%-a a győztes időn belül ért 
célba, de<br>- F35-ben (73% volt a győztes ideje) <u>az egész mezőny</u> 70 
percen belül végzett!!<br>- további 3 kategóriában (F18, F60, F65) a mezőny 
több, mint 1/3-a - F60-ban csaknem a fele - (33-47-37%) futott győztes időn 
belül.<br></p>
<p>A sommás véleményem: szép, de túl egyszerű terep, a terephez képest is 
"egyszerű", (közérthetőbben: ob-hez méltatlan) pályakitűzés.  <br></p>
<p>üdv  D<br></p>
<p> </p>
<p>
</p><hr>
_______________________________________________<br>Tajfutas mailing 
list<br><a href="mailto:Tajfutas@lazarus.elte.hu" target="_blank">Tajfutas@lazarus.elte.hu</a><br><a href="http://lazarus.elte.hu/cgi-bin/mailman/listinfo/tajfutas" target="_blank">http://lazarus.elte.hu/cgi-bin/mailman/listinfo/tajfutas</a><br><p></p></div></div></div></div>
_______________________________________________<br>
Tajfutas mailing list<br>
<a href="mailto:Tajfutas@lazarus.elte.hu" target="_blank">Tajfutas@lazarus.elte.hu</a><br>
<a href="http://lazarus.elte.hu/cgi-bin/mailman/listinfo/tajfutas" rel="noreferrer" target="_blank">http://lazarus.elte.hu/cgi-bin/mailman/listinfo/tajfutas</a><br>
</blockquote></div>