[Tajfutas] Mecsek Kupa, barna és VB 1983, hosszú

Hegedüs Ábel abel.terkep at chello.hu
2019. Ápr. 22., H, 09:15:32 CEST

Sziasztok

A barna szín külön téma.

Ez a térkép egy öt szín nyomására képes hatalmas digitális (de folyékony festékkel dolgozó) nyomdagépen készült.

Kovács Robinak jött az ötlete, hogy a tájfutó térképek (második?) legfontosabb színét, a barnát nyomtassák külön, ha már van rá lehetőség (egyébként lakkozásra, aranyozásra stb. használják az ötödik „nyomóhengert”).

Ehhez rendelni kellett (és előre kifizetni) egy kb 10e térkép nyomásához elegendő barna festéket.

És gyönyörű, jól olvasható szintvonalak kerültek a térképekre.

A jelkulcsban (IOF és magyar is) meg van határozva, hogy melyik színnek a Pantone skála szerint milyennek kell lennie, a barna például PMS 471.

Az első vásárláskor rábeszéltem Robit, hogy egyel sötétebbet vegyen, mint az előírás, okulva az 1983-as VB tapasztalatain. Akkor a nyomtatáskor Serdülő, aki az MNTI-ben (Magyar Néphadsereg Térképészeti Intézet) dolgozott, a gépmesterrel együtt az IOF által kiadott színminta alapján állította be a színeket. Viszont Sőtér Janó pályakitűző szerint a barna túl világos lett, ezért az összes egyéni versenytérképet újranyomták, immár sötétebb barnával. Szerencsére a svájci syntosil „papírból” tartalékot is rendeltek, így ez nem volt probléma. (Ehhez a dologhoz Radó Sándor alias Dóra mesterkémünknek is van némi köze, de ezzel már nem nyújtom tovább a történetet.)

Aztán rá is faragtam, mert egy alföldi versenyen a felező (szaggatott) szintvonalat ösvénynek néztem, aztán mászhattam át a bozótoson.

Ugyanis a barna szín így kissé összeadódik az alatta levő színnel és sötétebb lesz pl. a zöldön. Ez hasonló az eredeti offszetnyomáshoz, ahol egymásra kerülnek a színek, és pl. a kék karikák zöldnek látszanak a sárgán.

Meg lehetne oldani, hogy a barna kiszorítós legyen (azaz ne legyen alatta semmilyen más szín), de akkor óhatatlanul

megjelennek a szintvonalak mellett (nagyon vékony, de mégis zavaró) fehér csíkok, ezért ezt a megoldást elvetették.

Az első beszerzésből származó barna festék már rég elfogyott, azóta 471-essel nyomtatnak.

Az egész nem egyszerű, de azt láthatjátok, hogy sokan sokat dolgoznak azon, hogy minél jobb, olvashatóbb térképek készüljenek. És az is érthető talán, hogy miért nem készült még el a digitális térképek nyomtatását szabályozó anyag, mert amit írtam, a problémáknak csak egy része.

Ábel