[Tajfutas] ÉOB - megbokrosodott tájoló

péter kovács kovacsp969 at gmail.com
2016. Jún. 13., H, 09:36:23 CEST

Én a nyílt részeken alig győztem szlalomozni a megbokrosodott tájolók
között, pedig némelyik tövében még pontom is volt :-)

Ha már szóba került a zsanai észak:
Két éve az ottani ONEB után felmerült a levlistán, hogy a térképi és
mágneses észak kis mértékben eltért egymástól.
Akkor én ezt nem tapasztaltam, de nem is értettem a problémát (illetve azt,
hogy ezt futás közben hogyan sikerült kiszúrni), mert nappal ugye mindent
láttunk, elég volt durván beforgatni a térképet, és a kellően részletgazdag
térkép bőven segített a pontosításban.

Most éjszaka a "vakrepülések" során nem tapasztaltam elhúzást,a 42-esre
sem, amelyik pontokra kevertem, ott nem az észak volt a ludas, hanem én.

Szabi felvetése kapcsán az előbb egymásra illesztettem az akkori és mostani
térképet, és úgy látom, hogy nem ugyanazt az északi irányt használják.
Ebből vagy az következik, hogy az ONEB-en tényleg pontatlan volt, vagy az,
hogy a deklináció azóta ennyire elvitte.

Fapados módszerekkel és nem optimális körülmények között mérve (iskolai
szögmérővel, gyűrött térképeken, világítóasztalon) az eltérés kb. 2º kelet
felé.
A gyakorlatban ez kb. 30 m eltérést jelentene 1 km-en,

Hogy ez sok-e, vagy kevés, azt nem tudom, de hangsúlyozom: nekem sem akkor,
sem most nem volt gondom az északi iránnyal.

Amit az ÉOB-ból én láttam, az nekem nagyon tetszett, a legfontosabbak
(terep, térkép, pálya) is.
Kifejezetten szórakoztató volt a kis területen sok pont miatt az idegen
lámpások között bolyongani.

A jövőre nézve az ÉOB rendezők számára megfontolandó lehet, hogy az alábbi
két dologgal jó pontokat gyűjthetnek a romló látású szenioroknál, egészen
biztosan hálásak lennénk érte:

- a szimbólrács mérete most a szabályzatban említett lehetséges legnagyobb,
7x7 mm volt, de ezt éjszaka futás közben nekünk már nem könnyű kiolvasni,
főleg a kódokat.
A gond abból eredhet, hogy valószínűleg az ocad alapbeállítás egy
csenevészebb betűtípus használ, a szám ott szerénykedik valahol a 7x7-es
mező közepén, míg az eredeti IOF ajánlás mintáján szépen kitölti az egész
mezőt, és jól olvasható.
Hogy ez megoldható-e az ocad egyszerű állítgatásával, vagy csak a
szabályzattól való durva eltéréssel (9-10mm-es "kockák") azt nem tudom.

- Idei újítás a versenyszabályzatban, hogy a szenioroknak már külön
engedélykérés nélkül is szabad 1:7500-as térképet adni. Ilyen aprólékos
terepen, éjszaka ez fokozottan növelné a komfortérzetünket.

Abban bizonyos vagyok, hogy Matyi már most felvéste magának ezt a két
dolgot :-)
A magam részéről pedig köszönöm szépen a versenyt!

kovacsp