[Tajfutas] Barátság Kupa előzetes pályaadatok

Kéri Gerzson gfkeri at gmail.com
2015. Júl. 14., K, 01:01:58 CEST

Sziasztok!

Először röviden összefoglalom a válaszom lényegét. Viktor későbbi levelére
reagálva kezdem:

1. A középtávú versenyek 10 perces és a a középtávú versenyek 15
perces ajánlott győztesidejét én is nevetségesen kevésnek tartom még
országos bajnokságokon is, nemhogy egyéb rövid és középtávú tájfutó
versenyeken. Ezek a győztesidők Viktor levele szerint N55-re vonatkoznak,
az én F70-es kategóriámnak is valószínűleg ennyi vagy ehhez közeli a
javasolt győztesideje. Most, éjfél közeledtével, nincs kedvem ennek utána
nézni.

2. Mivel Viktor felszólította a szeniorokat, írjuk meg, milyen hosszúságú
pályákat szeretünk, erre azt válaszolom, hogy én lakóterületen kívül a
normáltávú, esetleg rövidített normáltávú versenyek átlagos pályahosszát
kedvelem, az ennél rövidebbeket vagy hosszabbakat nem szeretem. Feltéve, ha
nincs összevonás. A Semmelweiss versenyen az F70 -> F65, a Vakáció Kupán az
F70 -> F60 pálya túl kemény volt számomra, nem annyira a hossz, mint inkább
a sok szint miatt. Városi és más lakóterületi versenyen szeretem a
középtávú versenyeket, de az általában rövidtávúként rendezett lakóterületi
versenyeket kevésbé.

3. Lehet, hogy ezzel kellett volna kezdenem, mármint a kategória összevonás
kérdésével, hogy minél többen eljussanak idáig a levelem olvasásával. A
részletezést majd ezzel is kezdem. Egész tömören kifejezve, azt tudom
mondani, hogy nagyon utálom a kategória összevonásokat.

Részletesen.

3. A kategória összevonás témájának kifejtése.

3a. Az idősebb szeniorok fizikai teljesítőképessége gyorsabban csökken
(tisztelet a kivételnek), mint a 35 év körüli szenioroké. Ezért, ha például
az F60-as és F70-es szeniorok ugyanazt a pályát futják, akkor attól
függően, hogy melyik kategóriához mérik ki a távot (és főleg a szintet),
vagy a F60-nak nem jó, mert túl könnyű, vagy az F70-nek nem jó, mert túl
nehéz.

3b. Néha sérülést is okoz a nehezebb pálya. Jelenleg még fáj a lábam és
kicsit sántikálok a szombati Cuha-patak Észak térképen futott F60-as pálya
után. (Az alkalmazott összevonások folytán ez volt a legidősebb kategória,
jó hogy nem neveztem 3 napra, hanem csak egyre.) Egyébként nagyon tetszett
a terep is, a pálya is, élveztem ezt a versenyt, csak a végén megártott. Ma
már ritkaság száma megy, hogy szinte végig fehérben lehessen futni, mint
itt, 1-es zöld is alig volt a pályámon. Azonban nemcsak maga a pálya volt
szintes, nekünk 4300m/170m volt a pályaadat, de ehhez még hozzájött egy
2300m/90 m rajtmenet (nem 65 m szint, ahogy az értesítőben szerepelt), a
célból a versenyközpontig pedig ismét kb. 1500m/60m. Mindez együtt túl sok
volt aznapra.

3c. A Semmelweiss előtt valaki beszólt a rendezőknek, hogy minek olyan sok
kategória? Ezt követően, vagy lehet, hogy ettől függetlenül, aztán nem lett
sok kategória. Tudomásul veszem, megértem az összevonást, ha ennek az az
oka, hogy a kicsi versenyzői létszámhoz képest túl sok munkát jelentene a
rendezőknek a kiírt összes kategória megrendezése.

3d. A szeniorokat alig-alig érdeklik a rangsorpontok, és az, hogy ennek
biztosítására minden megrendezett rangsoroló kategóriában legyen legalább 5
versenyző. Igen gyakran, mint a Vakáció Kupa mindhárom napján is, az
összevonás után F60-ban összecsapó pontosan öt ember közül az egyik
mindhárom futamon hibázott, ezért nem lehet aztán mégse rangsorpontot
számítani. De itt fontossága miatt megismétlem azt a kijelentésemet, hogy a
szenior versenyzők számára az nem szempont, hogy egy-egy futamra kapnak-e
rangsorpontot, vagy nem.

3e. Természetesen anyagi szempontból nem mindegy a rendezőknek, hogy hány
kategóriában kell kiosztaniuk érmeket vagy más tiszteletdíjakat. Erre csak
azt tudom mondani, biztos vagyok benne, hogy a szeniorok többsége inkább
lemond az éremről, tiszteletdíjról is, csak ne kelljen összevontan
fiatalabbak ellen versenyezniük. Tudom, vannak kivételek, akik csak a
nagyobb létszámú versenyeket szeretik. Ők nevezzenek csak ilyen
versenyekre, vagy ha nem, akkor érjék be néha kevesebb ellenfél
legyőzésével.

Igen hosszúra sikeredik a levelem, azonban az 1. és 2. pontot nem is akarom
bővebben részletezni. A 2.t még nviszonylag röviden kiegészítem:

2. A  pályahossz kérdéséhez.

2a. Ha a saját kategóriámban, annak megfelelő hosszúságú és szintkülönbségű
pályákon futhatok, nem szokott gondot okozni a Hungária Kupák 5 napos
sorozata sem. Akkor van gondom (sérülés veszélye), ha túl kemény pályát
rövid időn belül többször kell teljesíteni. Nemrég volt ugye a Semmelweiss,
06.28-án, erről már írtam ebben a levélben, hogy az összevonás miatt (is)
nagyon nehéz volt. Pár neppal később, 07.01-jén, a 3SZ-en Csillebércen
vállaltam egy 190 m szintemelkedésű pályát. 07.04-én jött a Balaton Kupa 1.
futama Uzsán, ahol ugyan nem volt az F70 összevonva, de így is sok (>200m)
volt a szintemelkedés. Most pár napja, Zirc-Kardosréten az a verseny,
amiről már részletesen írtam.

2b. Írtam, hogy a normál távnál hosszabb versenyeket nem szeretem. Ez nem
teljesen igaz, mert a Hosszútávú OB-t és esetleg más hosszútávú versenyeket
is szeretem, ha előtte és utána eleget pihenek. Valószínűleg kevesebb
versenyre kellene beneveznem, de nem tudom megállni, hogy érdekesnek
ígérkező terepekre ne nevezzek. Inkább akkor ér csalódás, amikor a pályák
túlméretezése vagy kategória összevonás miatt lesz hosszabb és szintesebb a
pálya annál, mint amit a kiírás információi alapján vártam. Már
hozzászokhattunk, hogy a tavaszi Tájfutó Maraton és a nyári Balaton Kupa
pályái az átlagosnál keményebbek. Ez sem baj, ha van néhány ilyen verseny.
Ha viszont valahol a beígért 45m szint helyett lesz 200m, mint nemrég
Uzsán, az nem olyan jó.

Üdv:
Kéri Gerzson Ferenc