[Tajfutas] ONEB RouteGdget

péter kovács kovacsp969 at gmail.com
2014. Okt. 14., K, 08:22:02 CEST

> Náluk is van egy mérőműszer, tájoló és a versenyzőknél is egy-egy.

* Mennyi lehet két eszköz eltérési hibája?*
> Janó
>

> ​Hát ez az!
Melyik tájolóról beszélünk? Kinek az északjáról?
Tavaly mikor a hollókői terep javításába belekezdtünk, bátyámmal együtt
mentünk végig a közös határunkon.
Már az elején találtunk egy villanyoszlopot bent egy nagy hármaszöld kellős
közepén, ami az alaptérképen nem volt rajta. A távolságával nem volt gond
(volt nálunk távmérő), de az iránnyal igen: mindkettőnknek máshova jött ki,
kb. 1,5 fok eltéréssel.
Először azt hittem, hogy valamelyikünknek félre hord a keze/szeme, de
kipróbálva az ő tájolóját, azzal én is mást mértem.
Egyik Silva, másik Recta volt.

Tanulság talán annyi, hogy csak a tájolóra hagyatkozni nem egy biztosítás.
Az ilyen eltéréseket kivédeni meg talán úgy lehetne, ha a rajtban fel lenne
meszelve a helyi (térképen alkalmazott) északi irány a fűre (mint
focipályán a partvonal), és ott mindenki tesztelhetné a tájolóját, hogy
mennyivel hord mellé.
(ilyen partvonalhúzó berendezésre jó eséllyel lehetne pályázni :-)

Jut eszembe: A '80-as években az NDK Sport 4 tájolóknál a szelence alá
lehetett illeszteni egy vékony plexilemezt (ld. a képen középen) , amin be
lehetett állítani a helyi északot, ezt a szelence rögzítésére használt
keménygumi gyűrű rögzítette. Persze ezzel együtt sem ez volt a korszak
legjobb tájolója :-)

Nekem egyébként nem volt gondom az északkal az ONEB-en, igaz, nem is
próbálkoztam pontos iránymenettel, hanem laza iránylevétel után a térképet
olvasva remekül tudtam navigálni.
És csatlakoznék Tóth Kareszhoz: én sem éreztem túl egyszerűnek a terepet.
Kétségtelenül nagyon gyors volt, de részletszegénynek azért nem nevezném.

kovacsp
​