<div dir="ltr"><div class="gmail_extra"><div class="gmail_quote"><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px 0px 0.8ex;border-left-width:1px;border-left-color:rgb(204,204,204);border-left-style:solid;padding-left:1ex"><div text="#000000" bgcolor="#FFFFFF"><br><br>
Náluk is van egy mérőműszer, tájoló és a versenyzőknél is egy-egy. </div></blockquote><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0px 0px 0px 0.8ex;border-left-width:1px;border-left-color:rgb(204,204,204);border-left-style:solid;padding-left:1ex"><div text="#000000" bgcolor="#FFFFFF"><i> Mennyi lehet két eszköz eltérési hibája?</i><br>
Janó<br>
<br>
<div><br></div></div></blockquote></div><div class="gmail_default" style="font-size:small">Hát ez az!</div><div class="gmail_default" style="font-size:small">Melyik tájolóról beszélünk? Kinek az északjáról?</div><div class="gmail_default" style="font-size:small">Tavaly mikor a hollókői terep javításába belekezdtünk, bátyámmal együtt mentünk végig a közös határunkon.</div><div class="gmail_default" style="font-size:small">Már az elején találtunk egy villanyoszlopot bent egy nagy hármaszöld kellős közepén, ami az alaptérképen nem volt rajta. A távolságával nem volt gond (volt nálunk távmérő), de az iránnyal igen: mindkettőnknek máshova jött ki, kb. 1,5 fok eltéréssel.</div><div class="gmail_default" style="font-size:small">Először azt hittem, hogy valamelyikünknek félre hord a keze/szeme, de kipróbálva az ő tájolóját, azzal én is mást mértem.</div><div class="gmail_default" style="font-size:small">Egyik Silva, másik Recta volt.</div><div class="gmail_default" style="font-size:small"><br></div><div class="gmail_default" style="font-size:small">Tanulság talán annyi, hogy csak a tájolóra hagyatkozni nem egy biztosítás.</div><div class="gmail_default" style="font-size:small">Az ilyen eltéréseket kivédeni meg talán úgy lehetne, ha a rajtban fel lenne meszelve a helyi (térképen alkalmazott) északi irány a fűre (mint focipályán a partvonal), és ott mindenki tesztelhetné a tájolóját, hogy mennyivel hord mellé.</div><div class="gmail_default" style="font-size:small">(ilyen partvonalhúzó berendezésre jó eséllyel lehetne pályázni :-)</div><div class="gmail_default" style="font-size:small"><br></div><div class="gmail_default" style="font-size:small">Jut eszembe: A '80-as években az NDK Sport 4 tájolóknál a szelence alá lehetett illeszteni egy vékony plexilemezt (ld. a képen középen) , amin be lehetett állítani a helyi északot, ezt a szelence rögzítésére használt keménygumi gyűrű rögzítette. Persze ezzel együtt sem ez volt a korszak legjobb tájolója :-)</div><div class="gmail_default" style="font-size:small"><br></div><div class="gmail_default" style="font-size:small">Nekem egyébként nem volt gondom az északkal az ONEB-en, igaz, nem is próbálkoztam pontos iránymenettel, hanem laza iránylevétel után a térképet olvasva remekül tudtam navigálni.</div><div class="gmail_default" style="font-size:small">És csatlakoznék Tóth Kareszhoz: én sem éreztem túl egyszerűnek a terepet. Kétségtelenül nagyon gyors volt, de részletszegénynek azért nem nevezném.</div><div class="gmail_default" style="font-size:small"><br></div><div class="gmail_default" style="font-size:small">kovacsp</div><div class="gmail_default" style="font-size:small"></div><br></div></div>