[Tajfutas] rangsorpontok

Kéri Gerzson gfkeri at gmail.com
2014. Júl. 28., H, 18:02:13 CEST

Kedves Sporttársak!

Látom, rákapcsoltak az informatikus fiúk a rangsorpontos eredményekre
vonatkozó hiányok pótlására és több egyéni rangsoroló verseny után legutóbb
az Országos Váltóbajnokság rangsorpontos eredménye is elkészült. Köszönet
érte.

Az utóbbit nézegetve, most vettem észre, hogy a rangsoroló váltóversenyeken
már nem pályakombinációnként (ahol ritkán jött össze a minősításhez
szükséges 5 fő), hanem kategóriánként történik. Ezért mindjárt megnéztem,
található-e erre vonatkozóan valami a szabályzatban. Ami található, azt
idézem az MTFSZ honlapon olvasható 2013. évi Minősítési Szabályzatból:

"Váltók esetében – az egyenes és a pályafelcserélős váltóformák kivételével
– az azonos pályák kombinációit összevonva kell kezelni és összevontan kell
minősítési pontot számítani.

A Nyílt Országos Egyesületi Váltóbajnokságon (OEVB) a minősítés számítása
az alábbi alapelvek (összevonások) szerint történik. Összevonva minősítenek
az F20-21, N20-21, F35-40, F45-50, F50-55, F60-65 pályák, míg önállóan,
kategórián belül összevonva az N14, N16, N18, F14, F16, F18, N35, N40,
N45(N120), N45(N150), N50, N55 pályák.

Ahol az adott pályán belül a kombinációk nagyon eltérőek, ott a
Versenybizottság dönt a pályák minősítés szempontjából történő
összevonásáról."

Arról, hogy pl. a KOB-n az életkor összegben megadott szenior kategóriák az
Fa faktor szempontjából milyen egyéni kategóriának felenek meg, a
szabályzat - úgy tűnik - nem rendelkezik. Az elkészült rangsorpontos
eredményekből azonban megállapítható, hogy az Fa-k kiosztása a következő
algoritmus szerint történik: Az életkor összeget el kell osztani hárommal.
Ha az osztás eredménye 5-re végződő egész szám, akkor annak a kategóriának
az Fa-ját kell alkalmazni. (FN105, FN165 esetén az FN35-höz, FN55-höz
rendelt Fa-t.) Ha viszont az osztás eredménye nem 5-re végződő egész szám,
akkor a hányadost lefelé kell igazítani a legközelebbi nála kisebb 5-re
végződő egészre. Ezért FN125-höz, 145-höz (stb.) az az Fa tartozik, ami az
egyéni rangosolóknál az FN40-hez, 45-höz (stb.) A kerekítések miatt ezután
jön egy ugrás: 45 után 55 következik.

Egyébként nagyon örülök, hogy lényegében az a javaslat valósult meg
2013-tól (tavaly nem vettem észre, csak idén), amit még 2010. május 10-én
tettem közzé a levelező listán. Idézem a régi levelemből:

"Minősítés váltó versenyeken.

A rangsoroló váltó versenyeken való versenyzési kedv növelésére javaslom az
alábbi módosítást: Először kísérletképpen csak a szenioroknak, második
lépcsőben az ifjúsági korosztálynak kellene kipróbálni, hogy az azonos
kategóriához rendelt pályák együtt minősítsenek. Első ránézésre ez buta és
igazságtalan módszernek tűnik, mivel e pályák nehézsége között
kisebb-nagyobb különbségek lehetnek. Viszont állítom, hogy az ez által
okozott hiba kisebb azoknál a hibáknál, amik a rendszerben eleve bent
vannak." (Ezeket itt nem részletezem újra.)

"Még sorolhatnám az indokokat, amik a minősítési pontok számítása
során nagyobb anomáliát okoznak, mint amit a váltó versenyekre vonatkozó
általam javasolt mezőny-összevonások okoznának. A jelenlegi szabályzat
esetén sok pályakombináció esetén nem egyszer csak 1 vagy 2 versenyző
fut teljesen azonos pályát, 5 vagy több nagyon ritkán, főleg a szenior
kategóriákban. Állítom, hogy az általam javasolt módosítás esetén sokkal
többen kapnánk kedvet a váltózásra, ami a sportágnak is érdeke."

Ezt írtam 2010-ben. Örömmel üdvözlöm, hogy a 2013-ban hozott új
szabályzatban a javaslatom megvalósult.

Üdvözlettel:
Kéri Gerzson