[Tajfutas] Szakvéleményt kérek. Bocs, hosszú, de remélem érdekes.

Hegedüs Ábel abel.terkep at chello.hu
2012. Május. 13., V, 22:02:26 CEST

Sziasztok

Eddig is volt utalás a szabályzatban, hogy az IOF jelkulcs érvényes nálunk, de ezt most már az Elnökség döntése és a sok példányban kinyomtatott jelkulcsok is megerősítik. ("normál" és sprint versenyekre külön).
Ezek a jelkulcsok a címlap szerint magyar kiegészítéseket tartalmaznak, én a normálban egy, a sprintben két dőlt betűs mondatot találtam, vélhetően ezek a magyar kiegészítések. (Megerősítést, cáfolatot szívesen fogadnék.)
Akár örülhetnék is, mert a mindkét jelkulcsban szereplő kiegészítés az 1m-es alapszintköz engedélyezéséről szól, amit (sprint térképeken!) igencsak szorgalmaztam.
De nem szerepel még az egyetlen igazi magyar jel, a mészégető sem a jelkulcsban, amit, némi fufranggal, a 2009-es VB térképein is használatban volt.
A hosszú bevezető után még mindig rávezetés:
Az utóbbi években rohamosan szaporodnak a sprintversenyek, városban is, amit én versenyzőként és rendezőként (legyen minél nagyobb és közelebbi a tájfutásra használt terület!) csak üdvözölni tudok. Ugyanakkor a rendezők szembesültek azzal, hogy a városi terepeken nehéz igazi tájékozódási feladatot adni, ezért megpróbáltak minden lehetőséget kihasználni. Az egyik a szintek felvétele által befolyásolt útvonalválasztás, de ez csak ritkán alkalmazható. Maradt a külön szintű területek "becsapás jellegű" alkamazása.
Valamely korábbi szabályzatban ez szerepelt: Ahol két szintű a terep, ott úgy kell kitűzni a pályát, hogy a versenyző számára egyértelmű legyen, melyik szinten versenyez és a térkép ezt tünteti fel. (Ezen irányelvnek megfelelően próbáltam használni pl. a Flórián téri aluljárót a versenyeimen.) Ez mostanra, a jelkulcsból legalábbis, eltűnt, maradt a Kálmán által idézett, némileg dodonai (többféleképpen értelmezhető) szöveg.
Viszont a pontozott vonallal jelölt 518.1 Aluljáró, alagút jel eléggé egyértelműen a pontozott vonalakat az alul futással párhuzamosan értelmezi és előírja, hogy ha a versenyzőnek alul kell futnia, a 708, vagy a 708.1 jeleket kell kiegészítésként használni. Ezek a jelek  megerősítik, hogy a pontozott vonalaknak az alul futással párhuzamosakkal kell lenniük.
Mivel itt a futóknak nem alul kell futniuk, a 708, vagy a 708.1 jelek alkalmazását nem hiányolhatjuk, de a pontozott vonalnak az ábrázolthoz képesti merőleges alkamazását igen. Ilyen volt az ábrázolás a (szerintem összességében szabálytalan) 2010-es WMOC-n a sprint selejtezőn Svájcban.
A konkrét esetről:
Olyan szabály, hogy a felső szintet kell ábrázolni, tudtommal soha nem volt, de most biztosan nincs.
BI leveleit, de különösen a másodikat nem tudom értelmezni.
Ilyen esetben a "fent" jelzést a szimbolban mindig kellene alkalmazni, miként azt a komlói sprint OB rendezői tették (PGY-nek).
Az a pont így lett határeset, de a 2011-es WMOC-n kerültük a hasonló megoldásokat.
Még PGy-nek: az látszik, hogy a lépcső le vagy fel vezet? Az, hogy alul nincs kőfal, akkor lehet látni, ha már lenn vagy, azaz túl későn, tehát ez sem jó indok.

Az ábrázolás semmiképpen nem egyértelmű és a szimbolból is hiányzik a fent jelzés. Tehát szerintem ez nem jó pont így.

Ábel