[Tajfutas] Bajnokságok egyáltalán

Tóth Károly toth.karoly1 at upcmail.hu
2012. Jan. 23., H, 18:08:55 CET

Sziasztok !

Ez a probléma egyre jobban kezd előjönni. Én Gerzsonnal értek egyet, de mint
látható, vannak más irányba mutató vélemények is. Folyamatosan haladunk a
rövidebb pályák irányába. Ha a rendező középtávúnak, rövidtávúnak hirdeti
meg a rendezvényét, akkor el tudjuk dönteni, hogy elutazunk-e "x" km
távolságra egy 25 - 30 perces, vagy még rövidebb futás kedvéért. De ha
normáltávúnak hirdeti meg, akkor elvárnám, hogy ne 25 -30 percet töltsek az
erdőben hibázással együtt. Már többször is gondoltam rá, hogy adott
korcsoportra vonatkozóan megvizsgálom, hogy  a versenyeken mennyire
teljesülnek az elvárt győztesidők. Tavaly nem sok olyan verseny volt, ahol
ez teljesült. Néhány pályakitűző azért törekedett erre, pl. Postás Kupa II.
nap, Hungária Kupa. A pályakitűzőnek nincs könnyű dolga, mert előzetesen nem
tudja, csak sejtheti, hogy várhatóan kik indulnak, az adott kategóriában
kire kell terveznie a megadott győztesidőhöz a pályát. A nyári versenyek
esetében pedig azt sem fogja tudni, hogy az adott napon 17, vagy 35 fok
lesz. A rendezők valószínűleg úgy gondolkoznak, hogy kisebb problémát okoz
egy olyan pálya, ami rövidre sikerül, mint ha túl kemény , vagy túl hosszú
lett. Az viszont elvárható azért a pályakitűzőtől, hogy mielőtt hozzáfogna a
pályák tervezéséhez, a tereptől, szintektől , fedettségtől, úthálózat
sűrűségétől függően fordítson megfelelő időt  a pályák előzetes hosszának a
meghatározására. Azt is figyelembe kell venni, hogy egy C kategórás pályán
az utak gyakoribb igénybevétele miatt valószínűleg jobb km átlagok
születhetnek, mint a technikásabb pályákon. Véleményem szerint a C-s
pályákat célszerű úgy tervezni, mint a szalagozott gyerekpályát, tehát
legyen biztosítva az erdőben futás lehetősége, de aki szeretne, tudjon
használni kerülőútvonalon vezető vonalakat.

A másik oldal: ha a korcsoportomban Gyulai Zoli vagy Juhász MIki nyer, én
kapok hiba nélkül 15 percet, van aki negyvenet. Lehet, hogy van akinek ez
már nem esik jól, az viszont nem választhat rövidebb kategóriát, mivel még
nem olyan öreg. Sajnos az idősödés előrehaladtával egyre kiélesednek a
fizikai különbségek a legjobbak, és a kevésbé terhelhető sporttársak között.
Emiatt jogosan, már a szabályzatban előírt győztesidők is jóval kisebbek az
idősödő korcsoportoknál.