[Tajfutas] erdőgazdálkodás

Hites Viktor tajfutas at freemail.hu
2010. Sze. 7., K, 09:41:52 CEST

Sziasztok!

Amikor nekem mesélt egy őrségi erdész erről az erdőművelési formáról, akkor
úgy tűnt, hogy ezzel a módszerrel hosszútávon a legtöbb és jó eséllyel a
legértékesebb faanyag termelhető ki, mert minden fa akkor kerülne kivágásra,
amikor elérte a maximális hozamot. Ez a módszer persze jóval nagyobb
odafigyelést igényel majd alighanem az erdészektől, mert észre kell venni,
mikor érte el egy adott fa az erdőben a "vágásérettséget". Még akkor kell
kivágni, mielőtt beteggé válna. Akkor valahogy nem került szóba ez a foltos
erdővágás, mert nem erről szólna igazából ez az erdőművelési mód.

Előnyei a művelési módnak:

- Vegyes korú és a jelenleginél sokkal változatosabb fajösszetételű
állomány, ami így jóval ellenállóbb a betegségekkel vagy pl. a tátraihoz
hasonló viharokkal szemben.

- Nincs szükség mesterséges felújításra, ami az egyik legköltségesebb része
a mostani hazai erdőgazdálkodásnak.

- Folyamatos tényleges erdővel való fedettség, ami megakadályozza pl. a
talajeróziót, biztosítja a páratartást, és az erdő közjóléti funkcióit.

Attól, hogy van egy erdőben középső lombkoronaszint, és valószínűleg
foltokban cserjeszint én még el tudom képzelni, hogy ez az erdő tökéletesen
alkalmas lenne nekünk tájfutóknak. Sőt én is úgy vélem, hogy valószínűleg
tájfutó szempontból izgalmasabb erdeink alakulnának így ki. Az a tippem,
hogy ezekben az erdőkben alapvetően maradna a jó vagy kisebb részeken az
egyes zöld futhatóság, miközben a láthatóság a középső lombkorona és a
cserjeszintnek köszönhetően csökkenne. Ugyanakkor eltűnne a mostani kettes
és hármas zöld foltok többsége, max kisebb területeken lennének bozótfoltok,
ahova nagyon besüt a nap.

Érdemes kimennetek egyszer az Őrségben a Szalafő melletti "őserdőbe", ahol
kb. 100 éve nem folyik erdőgazdálkodás. Itt kísérleti jelleggel, tudományos
igénnyel figyelik, mi történik a magára hagyott erdővel. Az a lázálmom, hogy
ez az állapot a szálaló vágással is elérhető, annyi különbséggel, hogy a
területen nőt faanyag nagy része ebben az esetben hasznosításra is kerülhet,
amivel mindenki jól járna.

üdv. Viktor

  _____