[Tajfutas] =?UTF-8?Q?_Pontos_poz=C3=ADci=C3=B3_?=-=?UTF-8?Q?_hossz=C3=BA_lesz_a_v=C3?==?UTF-8?Q?=A1laszom?=...

KOVACS Bela gps at map.elte.hu
2021. Feb. 19., P, 09:00:20 CET

Sziasztok,

Picit pontosítanék:

2000 május másodika előttig (az SA=Selective Availability "szolgáltatás" kikapcsolásáig) az amerikai NavStar(konyhanyelven = GPS) rendszer pontossága bármilyen autonóm (=1 db (BÁMILYEN) műszerrel történő mérés esetén, mindenféle augmentációs pontosítás használata nélkül) az esetek (a nap 24 órájjából, az egyszerűség kevéért= ami 100% lenne, abból a 95% azaz a nap 22 óra, 48 perce alatt, de nem szisztematikusan, hanem (pszeudo=ál)véletlenszerűen előállított (inkább butított, ez nem jó szó rá, de maradjunk ennél) "hibával" terhelt mérések esetén is csak akár +/- 300 méteres pontosságú (3D, globális) helymeghatározásra volt lehetőség.

Hú ez tényleg hosszú mondat volt...
Tessék értelmezni, nem félreérteni :-)

Ez megváltozott az SA "kikapcsolásával", amikortól a "bármilyen" műholdas vevővel, autonóm mérések során ez a pontatlanság +/- 30 méteres 3D-s helymeghatározát garantál, továbbra is az esetek (22 óra 48perc/nap, DE nem tudod mikor ilyen pontos/pontatlan!!!) 95%-ban, globálisan, a Földön (szinte bárhol), és környezetében is.

Ez a pontosság napjainkban, a gyakorlatban (a műholdak számának növelése miatt, és sok egyéb tényező miatt is) már a 10 méter alatti pontosságot (3D-ben) valószínűsíti (de nem garantálja!!!!).

Amennyiben a (kézi) műholdjelvevőkészülékben (= GPS, GPSóra, logger, Garmin, Magelán, Loran meg kitudja milyen már szakszerűtlen néven nevezett kütyük)

Ez az üzletrontás híre: Minimálisan lehet csak különbség a különböző gyártók/márkanevek eszközei között, ha csak ugyanazt a műholdas jelforrást használják (=GPS-t)

A 90-es évek végén a doktori kutatásom témája ennek a hibának a kiküszöbölése, csökkentése, prejudikálása volt. Az eredményeim az alkalmazot tKálmán szűrők és egyéb trükkök alkalmazásával akkor már a ~30-50 méteres 3D-s helymeghatározást hozták/valószínűsítették az esetek zömében (de csak majdnem laboratóriumi környezetben) :-)

2000 május másodikán (UTC=04.00-kor), az eddigi munkám eredményeit az EAÁ akkori elnöke egy elnöki dekrétummal annulálta. Ez számomra "egyik szemem sír/másik nevet"  szituációt jelentett, hisz a rendszer pontossága nagyságrendet javult az SA-OFF miatt, de az addigi kutatásom (és a doktori munkám) ment a levesbe.

Természetesen már korábban is meg napjainkban is léteznek olyan ezsközök/mérési módszerek, amivel geodéziai pontosságú (pár cm-es 3D-s helymeghatározás) méréseket lehet(ett) végezni, csak ezen eszközök ára a 30.000-50.000 USD árcédulával volt beárazva.

Ezek nem mezei kézivevők, hobbiműszerek voltak, hanem többfrekvenciás, többcsatornás általában párban használt célműszerek.

Napjainkra az árcédula mérséklődött, a technológia korszerűsödött (már párezer USD körüli áron is elérhető a cm-es pontosságot biztosító eszköz (amennyiben: megvannak differenciális szolgáltatáshoz hozzáférést biztosító feltételek: adat-rádio adó-vevő, mobilinternet, szolgáltatói lefedettség (nem csak internet, hanem a közeli CORS állomások adatait is elérő)

Napjainkban is, ennek használatához elég sok feltételnek kell teljesülnie...

Röviden: drága ezsköz kell, nem lehet takarásban az égbolt, kell stabil mobilinternet, adathozzáférés (előfizetés) a CORS bázisadatokhoz.

Hoszabban: akit érdekel, inkább magánban keressen meg, mert napokig tudnék róla beszélni :-)

...---...

Természetesen minden gyártó igyekszik a saját termkét eladni, ez érthető. Az kevésbé elfogadható, amikor hamis illúziókkal megtévesztik a vásárlókat: Ez a tipikusan "akár deciméteres pontosságra is képes eszköz"... ami részben igaz is, csak azt nem tudjuk hogy a nap 24 órájából melyik az a pár másodperc, amikor a rendszer hibával terhelt helymeghatározási adatai épp ilyen kicsik :-)))

Egyszerű ellenőrizni: tele van az ország ún. háromszögelési pontokkal, meg OGPSH (GPs-el is szubcentiméter pontossággal meghatározott pontok), egy ilyenen pont felett kell méréseket végezni bármely műszerrel, és kiderül azonnal a turpisság.
Szerencsére az egyetemi oktatásban sok "vakítást" lehet elég egyszeűen eloszlatni: én a gyakorlataimon, a hallgatókkal nyílt terepen keresen meg addott koordinátán lévő "dolgokat". Ezek a dolgok a mérési módszertől függően lehetnek fa (jellegfa), bokor, kő, tábla, 1 forintos... Elég gyorsan kiderül, hogy a hobby célú (gyakorlatilag a bármely piacon lévő kézi műszert, okosórát, mobiltelefont, loggert stb. gyártó) végzett mérések/keresések ("geocaching") során, a jellegfa  még csak-csak, az útkereszteződés (ha nincs 30 méteren belül másik), a szikla/csúcs, MEGTALÁLHATÓ a JPÉ ("józan paraszti ész" bekapcsolt állapotában), é a műszer csak "arrafelevezet"...
A kisfára ragasztott cetli, kő alatti rejtek, kavicson lévő felirat, netán az 1 forintos az avarban megközelítő megtalálása már esélytelen.
Ehhez ha az ún szubméteres, differenciális technikát használni tudó eszközöket vetjük be, akkor már esélyes (újraa JPÉ-vel) a fa, nagyobb kő beazonosítása.
Az 1 forintos megtalálásához már a geodéziai/szélső pontosságú eszközökre és mérési módszerekre van szükségünk: és ezek működnek is 100%-ban, ha a terepviszonyok is (meg a fentebb említett feltételek)  megfelelőek.

Csak a tisztánlátás miatt: azok a műszerek amik ára nem éri el a 4 számjegyet (EUR/USD-ben mérve) azok "hobby" műszerek (nagyon általánosítok, de így közérthető, könnyű kategoriálni)
azok a műszerek amelyek ára négy számjegyű, de az első számjegy 3tól kisebb, azok az esetek zömében szubméteres (esetleg szubláb) pontosságot tudnak (sok-sok feltétel teljesülése esetén)
Azok a műszerek amik ettől drágábban (általában 5 számjegy hosszúságú az árcédula) azok tudhatják a szubdeciméter, esetleg szub-mm pontosságot is, de ezek sem "csak úhy on-the-fly" módon.

Bármely hobbykészülék(a fenti kategóriák alapján) gyártót/forgalmazót vagy érdeklődőt szívesen látom egy független  vizsgálatra, ha a fentieket cáfolni szeretné (ezideig nem volt erre a kihívásra) ha ellenvéleménye van :-)))

KB

ps. Az átlagolás a GNSS technikában a statisztikusok áltudománya (na ezzel lehet vitatkozni - ez most magánvélemény, és csak 30+ év szakmai tapasztalata áll csak mögöttem) :-)))

A fenti esetekben - hisz a mérések pillanatában épp nem tudjuk pontosan ,mikor, mekkora a hiba, és ha épp egy tranziensműholdváltás, reflexió, multipath stb) - ha a mérések sorozatát átlagoljuk, sokkal roszabb lehet, mint egy esetlegesen reflexiómentes stabil egyedi fix mérés 3-5 méteres(2D-s) szerencsés pozíciószámítása...

ps2. Ábellel elég sokat játszottunk terepen - térképek készítéséhez, pontosításához - különböző geodéziai vevők használatával, és vegyes érzelemmel és eredményekkel lettün kgazdagabbak.
De erről majd ő ír, ha van kedve-ideje.

Dr. Kovács Béla
  adjunktus

(most mint: ELTE - IK - GNSS laborvezető)

Eötvös Loránd Tudományegyetem -IK- Térképtudományi és Geoinformatikai Intézet
H-1117 Budapest, Pázmány Péter sétány 1/a
Tel:+36-1-3722975, Fax:+36-1-3722951                   http://lazarus.elte.hu