[Tajfutas] 500-as limit

István Zsebeházy zsebeisti at gmail.com
2020. Már. 15., V, 13:03:23 CET

 Nyilván bánom már, hogy megszólaltam, de most már úgyis mindegy. :)

Itt egyáltalán nem arról volt szó, hogy bombázások idején valaki edzett e a
romos házban vagy sem. Eleve miért kellett volna, ha a bombázások nem 0-24
órán át folytak 3 éven át? Igen, ahogy írtad a háború utolsó 3 évében már
folyamatosan bombázták az ország különböző stratégiai pontjait, ami sajnos
sokszor lakóházakat is elért, részben navigációs hiba, részben
nemtörődömség, részben pedig a lakosság demoralizálása céljából, de ettől
még edzett mindenki, akit csak nem hívtak be katonai szolgálatra,
munkaszolgálatra, stb. Ha jól emlékszem '44 októberéig még a focibajnokság
sem állt le, pedig az ország fele felett már nem gyakorolt hatalmat a
magyar állam, de bőven volt sportélet, vagy hogy úgy mondjam, lényegi
fennakadást a sportéletben nem okozott az, hogy háború van. Nyilván a
nemzetközi versenyek, tornák (pl. az 1940-es olimpia) elmaradtak, kivéve az
egymással szövetségi rendszerben lévő országok között (olasz, horvát,
német, magyar, szlovák), bár ezek is leginkább barátságos mérkőzések,
viadalok voltak, amíg a front távol volt. '44 karácsonyáig úgy élt
Budapest, mintha mi sem történt volna, igyekeztek nem tudomásul venni, hogy
már hallják az ágyúzást. Moziba jártak, mulatoztak, Gasparovich László
szavaival élve: haláltáncot jártak, mert nem tudták melyik nap lesz az
utolsó

Sanyi bácsival kapcsolatban viszont egyáltalán nem az volt a kontextus,
hogy bombázások alatt edzett volna e, hanem, hogy az ostrom idején ('44
karácsonya és '45 február eleje között), amikor a pincébe szorultak ő
aközben edzett. Én csupán ezt neveztem életszerűtlennek, és bár a lakosság
részéről sem volt példa nélküli, hogy az életüket kockáztassák apróságok
miatt, (pl. Albertfalván egy háziasszony kutyáit és a kerti bunker
csapóajtóját azért tépte szét egy szovjet lövedék, mert az elfelejtett a
bableveshez kanalat időben kihozni a házból és ki akart rohanni érte. Vagy
a Sashegyi villák szilveszterezése, mikor 31-én este 10-kor beindultak a
sztálinorgonák a fejük felett és frakkban iszkoltak a pincébe) a többség
azzal volt elfoglalva, hogy valahogy túlélje az egész poklot ami a feje
felett és sokszor közöttük folyik. A támadók többször törtek át tűzfalakat,
pincefalakat csak azért, hogy így kerüljék meg a házakban, épületekben
berendezett védelmet és ebbe sok civil belehalt.

Az ostrom alatti pincébe szorulás, amiről itt szó volt, már nem az a
háborús romantika volt. Nem mondom, hogy ebben az őrületben ez nem
történhetett meg, csupán azt hogy nehéz elképzelni azt a szituációt azokban
a kritikus hetekben, hogy miközben valaki az életéért retteg és
zsizsikestül eszi a borsót, állandó belövések vagy lövöldözések szünetében
felszökjön edzeni, inkább egy kalandos háborús történetnek hangzik.
Szülések is természetesen voltak, iszonyat higiénés körülmények között is,
de a magzatnak nyilván nehéz lett volna megmondani, hogy ez most nem
alkalmas. :)

Ami pedig az Állatkertet illeti, szegény állatkerti oroszlán '45
januárjában a kisföldalatti alagútjában bolyongott, és ott is érte a
végzet. Arról megoszlanak a visszaemlékezések, hogy az éhező lakosság vagy
a szovjetek végeztek e vele. Szegény cirmi-cica... :(

György Bozán <bozan.gyorgy at gmail.com> ezt írta (időpont: 2020. márc. 15.,
V, 12:08):