[Tajfutas] Pontmegnevezés változásai 2018 (hosszú)

Erdélyi Tibor etibor1 at gmail.com
2020. Aug. 5., Sze, 13:14:39 CEST


Sziasztok!

Én is csak megerősíteni tudom, hogy a Purple Pen jól használható, kicsi,
ingyenes program. Talán az ingyenes volta miatt, ami pedig éppen előnye, de
lehet, hogy csak azért mert nem ismerjük kellőképpen, tudomásom szerint
kevesen használjuk. A menüje magyar nyelvű, tehát könnyű kezelni.
A *Purple Pen <http://purplepen.golde.org/>* megismerését segítenénk elő
egy *Hétfőn Hétkor* *webinárium-*mal, kb *10 nap múlva*, augusztus
17-én, *Petrócki
Ádám* *előadásában*.

Erdélyi Tibor, most mint térképreferens

[image: kis válogatott dörgő.jpg]

Ádám Petrócki <adam.futas at gmail.com> ezt írta (időpont: 2020. aug. 5., Sze,
12:07):

> Sziasztok!
> Az utóbbi időben én is kísérleteztem a Purple Pen programmal és szabad
> szoftver létére meglepően jól használhatónak bizonyult. Néhány probléma
> megoldásában simán veri az OCAD-et is. Ajánlom mindenkinek.
>
> Üdv:
> Petrócki Ádám
>
> Scultéty Márton <marton.scultety at mtfsz.hu> ezt írta (időpont: 2020. aug.
> 5., Sze, 12:02):
>
>> Sziasztok!
>>
>> Janó, ezt a pályakitűző fájlt már sokan megcsinálták különböző
>> Ocad-verziókban, akik nem tudnak a legfrissebb Ocad-re frissíteni.
>>
>> Egy másik lehetőség az ingyenes Purple Pen pályatervező program, ami
>> szintén lekövette az IOF szabályváltozásait.
>> http://purplepen.golde.org/
>>
>> Ha egy-az-egyben akarjuk átvenni az IOF szabályokat, akkor szerintem nem
>> olyan lényeges a fordítás.
>>
>> Ha viszont kiadunk magyar verziót, akkor azon kéne elgondolkodni, hogy
>> el akarunk-e bármiben térni az IOF - elsősorban a világversenyekre
>> megalkotott - szabályaitól.
>> A tipikus magyar objektumoknak lehetnek esetleg saját jelei mind a
>> jelkulcsban, mind a szimbólban, mint a tankbeálló, szén- és mészégető,
>> stb.
>>
>> Továbbá én az IOF-es méretekkel sem vagyok teljesen megbékélve.
>> A 10/15 ezres térképi jelek méretét nem akarom önkényesen átrendezni, de
>> a pályafelülnyomás méreteit nem igazán értem, miért volt jó átvariálni,
>> hogy a 3 bevett méretarányban 3 különböző érték legyen. 10 és 15 ezres
>> méretarány együttes használata esetén sem lehet csak egyetlen fájlban
>> dolgozni a pályatervezés során, és simán csak kicsinyíteni/nagyítani
>> bizonyos kategóriákat, mert a szimból mérete ill. a térkép dizájnja
>> megint csak ugyanakkora minden méretarányban.
>> A +100 %-os nagyítás 10 mm-es körökkel 7500-as méretaránynál meg már
>> végképp túlzásnak tűnik.
>>
>> Üdv,
>> Skuló Marci
>>
>> 2020.08.03. 1:47 keltezéssel, Kelemen János írta:
>> > Sziasztok,
>> >
>> > A levelemet egy téma megbeszélésének szánom.
>> >
>> > 2018-ban hagyták jóvá az pontmegnevezések új dokumentációját az
>> IOF-ben.
>> > Innen tölthető le
>> > <https://orienteering.sport/iof/rules/control-descriptions/>. Magyar
>> > fordításra vár.
>> >
>> > A legfontosabb változások:
>> >
>> > 1. Opcionálisan (?) bevezették a térképrajt, időrajt távolságát jelölő
>> sort.
>> >
>> > 2. A kanyar mint kiegészítő jel átkerült a G oszlopból az F oszlopba.
>> >
>> > 3. Új jel a virágágyás (versenyterületen kívüli zóna) és a lövészárok
>> jele.
>> >
>> > 4. Ha az ellenőrzőpont két objektum között helyezkedik el, akkor
>> > megadható mindkét objektum magassági értéke.
>> >
>> > 5. Megszűnik a rádiós és TV-s pont jele.
>> >
>> > E mellett megszűnik az a dilemma is, hogy a 10 000-s térképeken mikor
>> > kell 50%-l növelt pályaberajzolási jeleket alkalmazni.
>> >
>> > A jelenlegi magyar jelkulcs szabály így fogalmaz:
>> >
>> > A pályafelülnyomás jeleinek nagysága minden méretarányban ugyanakkora.
>> > Viszont ha egy versenyen ugyanannak a térképnek az 1:10 000-es és 1:15
>> > 000-es változatát is használják, az előbbi esetben a pályafelülnyomás
>> > jeleit is 150%-os méretben kell alkalmazni.
>> >
>> > Az ISOM 2017 évi jelkulcs angol verziója pedig ezt tartalmazza: (ez is
>> > fordításra vár, mint ahogy a ISSprOM is)
>> >
>> > The dimensions of the course planning symbols are specified in mm at
>> the
>> > printed scale of 1:15 000. For
>> > larger map scales the symbols shall be enlarged proportionally (to 150%
>> > for 1:10 000, to 300% for 1:5 000).
>> >
>> > Ha jól értelmezem, akkor 150%-ra kell növelni a pályafelülnyomás
>> > méreteit. Jól gondolom?
>> >
>> > A mellékletben lévő pdf állomány a legfontosabb változásokat próbálja
>> > bemutatni.
>> >
>> > Mit is tegyen egy rendező/pályakitűző annak érdekében, ha szeretne
>> > megfelelni az elvárásoknak és OCAD9 programmal rendelkezik?
>> >
>> > 1. Rajzoljon be egy kötelező útvonalat a térképrajt és rajt közé. A
>> > pályatervet ezzel a pl. M1 szakasszal kezdje el összeállítani.
>> > M1-S1-31-32 stb. Egy hibája van ennek a megoldásnak. A szabályzathoz
>> > képest, ahol felfelé mutat a háromszög, itt jobbra fog mutatni a
>> > háromszög csúcsa.
>> >
>> > 2. A kanyar jel esetében a pályatervezőben rá kell állni a kanyar
>> > jelére, majd jobb egérgomb/Szerkesztés (Edit...) és a párbeszédablakban
>> > a X-t ki kell venni a G oszlopból és betenni egyet az F oszlopba.
>> Mentés.
>> >
>> > 3. A virágágyás és lövészárok jelét új jelként meg kell rajzolni a
>> > programban. Ezt a folyamatot nem írnám most le (inkább bemutatnám egy
>> > Webináriumon). Helyette mellékelek egy OCAD9 1:10000-s átalakított
>> > fájlt, ami már tartalmazza ezeket.
>> >
>> > 4. A két objektum magasságméretét csak egy szépséghibával tudom
>> > előállítani, úgy hogy aláhúzás vagy kötőjeleket illesztek szóközökkel a
>> > párbeszédpanelen és akkor a pdf mellékletben látható "szépséget" kapom
>> > meg. (6-38-as pont)
>> >
>> > A mellékelt OCAD9 1:10000 fájlt tekintsétek egy Beta verziónak
>> > (ellenőrzésre vár). A jeleket 150%-ra módosítottam és az azonosító
>> > számokat a szabványtáblázatban szereplőkhöz igazítottam. (ahol lehetett)
>> >
>> > Tehát az ellenőrzőpont karikáinak méretei így módosulnak, amint kis
>> > hazánkban is előírás lesz a nemzetközi szabvány:
>> >
>> > 1:15000 pályánál 6 mm-ről 5 mm-re csökken (vonalvastagság mindkét
>> > esetben 0,35 mm) Pont sorszáma: Ariel és 4 mm magas
>> >
>> > 1:10000 pályánál 9 mm-ről 7,5 mm-re csökken (vonalvastagság 0,52 mm)
>> > vagy azt is mondhatnánk, hogy 6 vagy 5 mm-ről 7,5 mm-re növekszik. Pont
>> > sorszáma: Ariel és 6 mm magas
>> >
>> > 1:4000 pályánál 6 mm volt és annyi is marad. (vonalvastagság 0,35 mm)
>> > Pont sorszáma: Ariel és 4 mm magas.
>> >
>> > Beszéljük i a felvetéseket.
>> >
>> > Folytatásban: OCAD12 jogtiszta fájlok viselkedése megbuherált OCAD
>> > verziókban.
>> >
>> > Üdv,
>> >
>> > Janó, aki felébredt és nem akarja félkészen, elküldetlenül hagyni a
>> > munkáját.
>>
>> _______________________________________________
>> Tajfutas mailing list
>> Tajfutas at lazarus.elte.hu
>> http://lazarus.elte.hu/cgi-bin/mailman/listinfo/tajfutas
>>
> _______________________________________________
> Tajfutas mailing list
> Tajfutas at lazarus.elte.hu
> http://lazarus.elte.hu/cgi-bin/mailman/listinfo/tajfutas
>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://lazarus.elte.hu/pipermail/tajfutas/attachments/20200805/2b492784/attachment.html>
--------- következő rész ---------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: kis válogatott dörgő.jpg
Type: image/jpeg
Size: 455421 bytes
Desc: nem elérhető
URL: <http://lazarus.elte.hu/pipermail/tajfutas/attachments/20200805/2b492784/attachment.jpg>


More information about the Tajfutas mailing list