[Tajfutas] ONEB (hosszú!)

Kovács Gábor borea at is.hu
2019. Okt. 14., H, 17:42:40 CEST

Sziasztok!

Én voltam az ellenőrző bíró.
Aki elolvasta a szlovák pályakitűzővel készült interjút a múlt héten, már tudhatja, hogy viszonylag jelentősen bele is szóltam a pályák kialakításába.
Megpróbálom néhány mondatban illusztrálni, hogyan lettek a pályák olyanok, amilyenek. Jó tapasztalat lehet másnak is.

Magánvéleményem az, hogy az előírt győztes időt misztifikálni egy bizonyos szinten túl nem szabad, de természetesen szükséges törekedni rá. Lehet, hogy még jobb lenne (ezáltal könnyebb a pályakitűzők dolga), ha a Versenyszabályzatban nem konkrét percek lennének megadva, hanem tól-ig értékek, mint ahogyan például a világversenyeken van. De most a magyar VSZ-ban egyelőre konkrét percek vannak. ezeket illene minél jobban megközelíteni.

Ellenőrző bíróként általában igyekszem minél kevésbé beleszólni a pályák kialakításába, legalábbis amíg nem érzem azt, hogy muszáj. Úgy gondolom, hogy minden pályakitűzőnek van egyfajta stílusa, és ez jó is így, legalább változatosabbak a versenyeink.
Most viszonylag hosszú (három oldalas, szinte minden pályát érintő) észrevétel-listát küldtem el a pályakitűzőnek, amit ő, becsületére legyen mondva, szinte teljesen el is fogadott. A végeredményben tehát nem kis részben én is benne voltam...

A terepet most már mindenki ismeri, aki indult. Más esetekben jó támpont adnak a pályakitűzéshez az ugyanazon (vagy hasonló) terepeken rendezett korábbi versenyeken futott idők, kilométer-átlagok elemzése. Ha voltak ilyen korábbi versenyek, akkor viszonylag könnyű a győztes időket eltalálni. Egy OB esetében a nevezők listája is időben rendelkezésre áll, így a mezőny erősségét is számításba lehet venni.
Itt most nem voltak korábban rendezett versenyekről adatok, mert az utolsó versenyek valamikor az 1970-es években voltak ezen a terepen.
Az 1990-es évek végén volt ugyan egy hasonló jellegű terepen megrendezett szlovák normáltávú OB (Losonctól pár kilométerre északra), az jó összehasonlítási alap lehetett volna. Azon én is indultam, így megvolt az F21-es pálya, de időeredményeket sajnos nem találtam hozzá, sem a saját archívumomban, sem a szlovák netes archívumokat böngészve. Úgyhogy ezt sajnos nem tudtam használni.
Így jobb híján a tavalyi őrségi OB-hoz hasonlítottam a győztes időket, pontosabban az ott futott kilométer-átlagokat figyelembe véve javasoltam bizonyos pályáknál hosszabbítást, másoknál rövidítést. Az őrségi terep talán még a leginkább hasonlított a mostanihoz, többségében tiszta erdő, kevés bozót (ami bozót az többnyire nagy kiterjedésű 3-as zöld benőtt irtás), mérsékelt szintek, viszonylag gazdag úthálózat.

Az észrevételeimet és javaslataimat most nem írom le részletesen, inkább csak néhány jellemző példa:
- a 14-es pályák nagyon, de még a 16-osak is eléggé “C”-s szintűek voltak eredetileg. Javasoltam a nehezítést, hiszen nálunk ez “E” fokozat.
- a 16-os, 18-as pályák túl rövidnek tűntek, hosszabbítást javasoltam . Pl. az F16 6,2 km-re volt tervezve (tavaly is épp ennyi volt, amin 37 perccel nyertek, most javasoltam, hogy legyen legalább 8 km, végül 7.9 km lett, a győztes idő pedig 43 perc (az előírt 50 lenne).
-  az F35-ös pálya miatt érzem magam a leginkább “ludasnak”. Eredetileg 10 km-re volt tervezve, miközben az F40 8,4-nek. Tavaly az F35-ös győztes 9,9 km-n 76 percet futott (előírt 70) míg az F40-es győztes tavaly 8,3-on 53-at (előírt 65). Ez alapján az F35-ben rövidítést, az F40-ben hosszabbítást javasoltam, aminek eredményeképpen a két pálya kb. egyforma hosszú lett. Ha marad a 10 km-es eredeti pálya 35-ben, még akkor is csak kb. 56 percet futottak volna...
- bizonyos szenior kategóriákban voltak nagyon egyszerű átmenetek, ezeket kiszedettem (ennek ellenére maradhatott benne).
- a szenior nőknél a legtöbb kategóriában rövidítést javasoltam a tavalyi ONEB-en futott km-átlagok alapján.
- a legidősebb szenioroknál (F80, 85, N70, 75) rövidítést javasoltam egyrészt a tavalyi adatok alapján, másrészt eddig szinte minden versenyen, ahol valami közöm volt  a pályákhoz (elnök, pályakitűző, ellenőrző bíró) ezek a pályák túlméretezettnek bizonyultak, volt amikor óvást is kaptunk az eltúlzott pályahossz miatt. Végül némelyikben itt is túl jól sikerült a rövidítés, F80-ban 40 helyett 27 perccel, N70-ben 35 helyett 22-vel, N75-ben 35 helyett 25-tel.

Mi volt a “hiba”?
Több dolog is kellett hozzá, hogy ennyivel az előírt győztes időn belül jöjjenek, nem csak a győztesek, hanem sokan mások is.
- Bár hasonlított a terep az őrségihez, mégsem volt ugyanolyan. Az őrségi szintesebb volt. A rövidebb pályák itt szinte csak a céltól délre lévő egész lapos részen futottak, csak néhány hosszabb pálya ment el a terep szintesebb déli részére. Talán az aljnövényzet is nagyobb volt tavaly mint idén.
- Tavaly sokkal több pont volt a pályákban (pl. F50-ben tavaly 25, idén 13), így idén kisebb esély volt hibázásra.
- A térkép sokkal pontosabb volt, mint tavaly, ezzel szintén csökkentve a hibázás lehetőségét.
- Az időjárás ideális volt a versenyzéshez (ez persze tavaly is így volt, éppen ezért még inkább meglepő, hogy ennyire gyorsak lettek a pályák).
Amikor ellenőriztem a pontokat, éppen ma három hete, egész napos eső után mentem ki. Még szögesben is úgy csúsztak a völgyek, árkok oldalai, hogy alig bírtam néhol kimászni, lefele meg néhol se**en csúsztam. A versenyen ilyen körülmény nem jelentkezett, ezzel még tovább gyorsítva a pályákat. Esős időben bizonyára kisebb lett volna a különbség az előírt és a tényleges győztes idők között.

Mindezzel együtt úgy gondolom, hogy szinte kivétel nélkül igazságos küzdelemben dőltek el a bajnoki helyezések.

Egy komolyabb hiba még volt, az N55 két versenyzője olyan térképet kapott, amin nagyon halvány, szinte olvashatatlan volt a szintvonalrajz.
Ezeket a térképeket én ellenőrzéskor megtaláltam, kiselejteztem. Sajnos nem téptem őket akkor azonnal össze, hanem kategóriánként külön választva (egy-egy összehajtott papírlap közé betéve) a kategória kupacának végére raktam, megjelölve, hogy azt ne kapja meg versenyző.
Bár még rajtam kívül többen mások is kiszedhették volna a kupacból, végül sajnos mégis kikerült a rajtba. A kupacot a rajtszemélyzet megfordította, hogy ne látszódjon a térképeken a pálya, így a rossz térkép került a tetejére, a két első rajtoló ezt kapta. A két érintett versenyzőtől ezúton is elnézést kérek!
Volt még néhány további (kb. 6 db) nem teljesen tökéletes térkép más kategóriákban, azokon is halványabb volt a szintvonalrajz, de nem a térkép pályás részén, hanem csak a pálya által nem érintett másik részén. Ezeket is kiselejteztem, külön tettem, de valószínűleg ezeket is megkapták versenyzők. Ezekkel azért lehetett versenyezni, bár nem voltak teljesen szépek.

Üdv’
Kovács Gábor