[Tajfutas] Szabály az szabály - kizártak a ROB-on...

péter kovács kovacsp969 at gmail.com
2016. Sze. 13., K, 09:35:46 CEST

Sziasztok!
Válaszolnék röviden néhány levélrészletre:

Istinek:
Jaj hát én semmiképp nem akartam volna szapulni a rendezőket, meg a
pályákat sem. A döntőben kifejezetten érdekesek voltak az átjárók, sokkal
egyszerűbb, kevésbé figyelős pályákra számítottam.
A kis parkban sem lett volna semmi gond, ha anyai ágról kastélyt, és nem
színtévesztést örökölök. Én az ilyen zsúfolt részeket úgy fogom fel, hogy
az a sprintversenyzés lényege, hogy az ember tudja, hol kell lassítani. Én
most tudtam, lassítottam is, meg is álltam, de még ez sem segített, de
szerintem csak a szín(nem)látásom miatt.
Viszont épp elképzeltem, amit Áron az ágyásba lök téged, és nekem csak
akkor esett le, hogy maga az ep. is egy ágyás széle volt (ott akkor éppen a
csíííííz-zel voltam elfoglalva :-), és most látom, hogy a szimbólban
bozótos északi részének titulálták. Lehet, hogy ez egy bozótos ágyás volt?
:-) De akkor miért nem 4-es zöld? Mindegy, ennek az én esetemben nincs
jelentősége.

Fifinek:
Azt hiszem a nászmenet a mi keresztünk, már a váci ROB-on is sokan
belekerültünk egy család fotóalbumába, hiába, ezek a nyárvégi szombat
délutánok nagyon hajlamosítanak a hosszabb (néha rövidebb) kötődések
kialakítására. Több ROBról írtam már cikket a Tájolóban, és azt hiszem
mindegyikben kihangsúlyoztam, hogy ez rendezéstechnikailag messze a
legnagyobb szívás az összes OB közül, épp a sokféle egyeztetés miatt.
Elvileg a város összes létező sport, szabadidős, kulturális, egyházi,
iskolai, stb., stb., stb. rendezvényéről tudnia kell a rendezőnek, az
összes kapu- ill. kutyatulajdonossal jó barátságot ápolnia, stb.
Tanulság a jövő ROB rendezőinek, hogy a listára érdemes felvenni az
anyakönyvvezetőket és plébánosokat, lelkészeket is.
A versenyzők egy részének akadályoztatása miatt cserébe valószínűleg mi
meg jól behallatszottunk nekik a templomi ceremóniába, Zka mindenképp, így
(remélhetőleg hosszú) közös életükre alaposan megjegyzik maguknak a
tájfutást, mit olyat :-)

​Skulónak:
A lex TamásTibi jó ötlet, de szerintem ez csak kisebb közösségekben (mint
pl. a tájbringások) megvalósítható, nem hiszem, hogy reális elvárás lenne a
ROB kb. 1000 versenyzője között megbúvó mondjuk 30-50 színtévesztő
tetszőleges színvariációjú (nem egyformán tévesztünk) és tetszőleges
kategóriakombinációjú (nevezéskor még nem tudom, A, B, vagy C döntős
leszek-e?) térképét névre szólóan, a többiekével megegyező minőségben
(nyomdában) kinyomtatni.
Ha mégis bevállalná ezt valamelyik rendező, az anyagi oldalon garantáltan
elfelejtheti a nyereség ill. megtérülés fogalmakat​.
Hogy valami jót is keressek a dologban: egyelőre nagyon boldog vagyok, hogy
az egyénin, és nem a váltón zártak ki színtévesztés miatt.

Pankának:
A pantone-okkal, cmyk-val kapcsolatban nagyjából eddig is képben voltam, és
az azért valamennyire megnyugtató, hogy hiába emigrálnék itthonról a hazai
olívazöldek nem jó láthatósága miatt, a Föld túloldalán is ugyanezzel a
problémával szembesülnék. Így legalább maradhatok itthon :-)
Ha az a "sárga" valójáb PMS136, hát legyen, azt hiszem egyelőre reménykedem
abban, hogy egyszer az IOF majd keres helyette egy másik pantone színt, ami
mondjuk csak jelló100-ból áll.

A házi feladatot (PMS471 megtalálása) egészen komolyan vettem, és elkezdtem
keresni egy barnás színt a döntő térképén.
Régebben a városi térképeken a burkolt területekre kétféle barnát is
használtunk, egy erősebbet a forgalmas, és egy halványabbat a kevésbé
forgalmas, vagy járműforgalom nélküli részekre. Na most ezt az erősebb
barnát kerestem, de (helyesen) nem találtam, mert már nincs ilyen a
jelkulcsban.
Aztán az ocad színbeállításait böngészve leghasonlóbbnak a szintvonal
barnája tűnt, és tényleg, később a leveledben meg is találtam, hogy erre
gondoltál.
(nekem a monitoron lévő barna szürkésebbnek tűnt)
(Még egy titkot elárulok: ha nagyon erősen győzködtél volna arról, hogy a
PMS471 az maga az olívazöld, akkor talán még azt is elhiszem - na hát
ennyit az én színlátásomról :-)

Az eddigieket összegezve:
Egyelőre nem nagyon látok esélyt arra, hogy komoly versenyeken
megoldódjanak a mi problémáink.
Kisebb versenyeken, ismerős rendezőktől baráti gesztusként kérhetünk egyedi
térképet.
Bízhatunk a szerencsében, mint amiben pl. most TamásTibinek volt része.
És persze eddig nekem is mindig, hiszen korábban mindig megúsztam.

Elátkozhatnám a cmyk-t vagy a pantone színeket, de nem teszem, fejlődhet
még ez a technológia, és ne mi nyomoroncok legyünk a kerékkötői.
Pontosabban a tájfutók még megpróbálhatják jobban igazítani a színeket a
satnya színlátók látásához.
Azt nem gondolom, hogy ezt épp idehaza fogjuk elkezdeni, hiszen lehetünk
vagy 30-80-an a teljes mezőnyben, de ha mondjuk a sok svájci, cseh vagy
skandináv (és majd a feltörekvő kínai) színtévesztő mind az asztalt fogja
verni, akkor talán olyan színek kerülnek az ocad-ba, ami mindenkinek jó.
(vagy a narancs bójához hasonlóan mindenkinek egyformán rossz :-)
A tintasugaras nyomtatók tájfutásban való megjelenése kezdetén, de a
kezdeti lézernyomtatóknál is nekünk sok esetben az első és legnagyobb
kihívás a feladat (azaz maga a pálya) megtalálása volt a térképen.
Manapság már alig találni halványrózsaszín benyomtatást, a rendezők
többsége kifejezetten figyel erre.

Bízom benne, hogy egyszer majd minden színt jól meg tudok különböztetni a
térképeken, úgy, hogy a többség se lássa rosszabbul.
Lehet, hogy fent a *nyugati felhő északkeleti csücske*, vagy lent a *két
kondér között *pontokat már jól fogom látni a térképen :-))
kovacsp