[Tajfutas] Szabály az szabály - kizártak a ROB-on...

Kovács Róbert kovacs at magnetic.hu
2016. Sze. 12., H, 21:09:46 CEST

Szia Péter, kedves Lista!

Nagyon jól éreztél rá a lényegre, melyet lentebb idéztem is.

Mondok most valamit, amitől megvilágosodsz egy pillantás alatt: Amit te
"sárgának" hívsz, az nem az! :D

Hanem?!? Hanem nevezzük inkább PMS136 -nak. Na? Na? Ugye? :D

Itt jön a fénycsóva: Ha valaki azt mondja a világ egyik felén: PMS136,
az ugyanazt jelenti a másik felén is: egy adott színárnyalatot (Amit te
most jól lesárgáztál, de nem fog megharagudni, mint Yüan bácsi sem). Van
egy nemzetközileg elfogadott "szabvány" - ami egyébként nem szabvány,
hanem egy vállalat találmánya a színek egységesítésére, de mára már
szinte minden nyomda ezzel dolgozik, mint egy "szabvánnyal". A neve: PMS
azaz Pantone Matching System. (bővebben itt:
https://en.wikipedia.org/wiki/Pantone)

Az ISOM/ISSOM is a PMS-t használja arra, hogy a színeket egyértelműen
definiálja és minden országban ugyan olyan árnyalatú legyen a térképek
színe. Ezzel meghatározza a színeket a térképen. A nyílt terület a PMS
szerinti 136-os színt kapta. Nézd csak, így kell kinéznie valahogy:
https://www.pantone.com/color-finder/136-C

No, itt kezdődik a fénytörés: Valahogy elő kellene állítani ezt az
árnyalatot a nyomathordozóra. Két [három] lehetőséget használnak
jelenleg a nyomdák a tájfutó térképek előállítására: direkt színes és
négyszínnyomásos CMYK (https://en.wikipedia.org/wiki/CMYK_color_model)
[és négy+egy CMYK + PMS471] technológiát. Házi feladat megtalálnod a
térképeden a PMS471-et :D

A direkt színes nyomtatás és a négy színes nyomtatás között a lényegi
különbség: a direkt színeknél az adott árnyalatot a nyomdász (jobb
esetben gép) az alapszínek (Cyan, MAgenta, Yellow, Black ezek mind
process azaz direkt színek ám, csak hogy keverjelek) használatával egy
vödörben megfelelő arányban összekutyulja. Hogy milyen arányban? Nézd
csak meg a Pantone-os linken: ott van a szín mellett a CMYK színtér béli
direkt színes felbontása! (CMYK 0 28 87 0 - azaz 28% Magenta, és 87%
Yellow) Ha ezt a kutyulmányt felkeni a papírra, akkor nagyítóval sem
találsz "rasztert". Ha nem direkt színekkel történik a nyomtatás, akkor
a CMYK alapszínekből maga a nyomdagép állítja elő a "keveréket" a
papíron. Erre több megoldás is létezik. Te a nyomaton egy tipikus AM
rácsot látsz (https://en.wikipedia.org/wiki/Screen_angle) ahol pöttyök
egymás mellé / egymásra helyezésével érik el az adott árnyalatot. Ezért
látod azt amit látsz: a 87% Process Yellow azaz Y a példádban szinte
összefüggő felületnek látszik, pedig benne van a 13% fehér (üresen
hagyott) rész, és látsz rajta 28%-nyi terület arányban Magenta
pöttyöket. Így jön ki a PMS136 látványa távolról nézve.

Spam ON
[Amit mi itt a térképnyomtatáskor teljesen hibásan 4+1 színes
nyomtatásnak csúfolunk az tulajdonképpen 5 színes, ahol a C, M, Y, K
direkt színek mellett egy ötödik direkt szín is van a nyomdagépben a
PMS471. Ez azért van, hogy a domborzatot ne raszterpöttyökből kelljen
kikeverni "barna" (hivatalosan PMS471) árnyalatúra, hanem egy összefüggő
vonalat, vagy felületet lehessen festékezni 100%-os telítettséggel. Így
nem lesz "rackás", "döcögős" a szintvonalak széle, hanem szép egyenletes
megjelenítéssel boldogítja a vájt szemű tájfutókat). Bővebben a
technológiáról itt: http://bmgo.hu/hu/directcolor vagy a tavalyi -
bevezetés előtti  - gondolatmenetem kibontakoztatása itt:
https://drive.google.com/drive/folders/0B9A8EWnSvvvbNDJvMmZBX0NPaUE?usp=sharing
]
Spam OFF

Remélem tisztábban látsz már, ha nem is színhelyesen! ;)

Üdv,

*Kovács Róbert
* mobil: +36 (30) 9676 334
kovacs at magnetic.hu <mailto:kovacs at magnetic.hu>

*Magnetic Kft. *

H-1139 Budapest, Petneházy utca 52. Telefon: +36 (1) 299-0763, 299-0764
Fax: +36 (1) 299-0812 Web:http://www.magnetic.hu
<http://www.magnetic.hu/> E-mail:info at magnetic.hu <mailto:info at magnetic.hu>