[Tajfutas] Térképjavítás - hosszú

Hites Viktor tajfutas at outlook.hu
2015. Aug. 4., K, 20:57:57 CEST

Szia Janó!

Több szem biztos, hogy többet lát, és tanácsok nyilván mindig hasznosak lehetnek főleg, ha azok mint írod időben is érkeznek.
Azzal is egyetértek, hogy rendszeres térképhelyesbítői egyeztetés sokat segíthet, hogy a mostaninál is egységesebb legyen a hazai tájfutó térkép készítés, hasonló szemlélettel dolgozzanak a térképhelyesbítők, akik persze azonossal soha nem fognak hiszen más-más emberek.
Azért eddig is elég sokat fejlődött a terület a 60-80-as évekhez képest, és ahogy hallom, meg olvasom a régi újságokat akkor is egész jól érezték magukat a tájfutók a versenyeken, sőt...

Én magam nem sok térképet készítettem eddig, azok is többnyire diáktájfutás térképek voltak, de a térképkészítők türelmét, kitartását már így is nagyon megtanultam értékelni.

Hogy miért nyúl bele valaki még ma is az OCAD ISSOM jelkulcsába egy komolyabb versenyre készülő új tájfutó parktérkép készítésénél azt viszont bevallom nem nagyon értem.
Annak idején Molnár Peti több parktérképet is készített nekünk Veszprémben, amiken a gyerekekkel edzettünk, ezek még nem az ISSOM szerint készültek, hanem egyfajta speciális jelkulccsal, aminek voltak bizonyos előnyei, pl. az örökzöldeket Péter mindig zöld pöttyel jelölte a lombos fákat pedig zöld karikával, volt kisebb meg nagyobb jellegfa, a járdák sötétebb, az utak, amin autók is közlekedtek világosabb barnák voltak stb. Amikor aztán bejött az ISSOM, illetve rangsoroló versenyre pl. a Tájfutó Maraton prológjára használtunk fel egy-egy térképet elég komoly energia volt átállítani a jelkulcsot, sokszor úgy tűnt lehet egyszerűbb lenne újra megrajzolni a térképet.

A fő kihívást biztos, hogy abban látom jelenleg a tájfutó térkép készítésben, amiről már írtam egy hozzászólásomban, hogy a térképkészítők kezdenek átesni a ló túloldalára, és túlhelyesbített tájfutó térképek születnek, ami részben versenyzői véleményekből, nyomásból is táplálkozik, hiszen valaki észrevesz egy plusz jellegfának tűnő fenyőfát, vagy egy kisebb gödröt futás közben, és annak hiányát esetleg azonnal szóvá teszi. Verebélyi Zsolt láthatóan nagy energiát fektetett az elmúlt években a térképei elkészítésébe, de emlékszem az általa újrahelyesbített, felülvizsgált káldi térképre, amire hatalmas munkával felvett egy csomó jellegfát, amik valóban szép öreg hagyás fák voltak, csak futás közben teljesen nyilvánvaló volt, hogy ebben a mennyiségben kiolvashatatlanok. Azzal, hogy rákerültek a térképre valójában nem segítették, hanem nehezítették a tájékozódást, ami nem gondolom, hogy célja kellene lennie egy tájfutó térképnek. Hasonló dolgot egy DTC-s bükki térképen is láttam előtte, ahol ugyan a térképnek a kérdéses részén nem jártam, de csak meseerdőnek hívtuk egymás közt azt a részt, mert egymásba értek a jellegfák karikái. Egyébként van nekünk is egy elég hasonló térképünk az Olaszfalu melletti Eperjes-hegyről, amely régen legelő volt, és sok hagyás fa megmaradt a mostanra felnőtt erdőben is. Amikor versenyt rendezünk rajta mindig el is bizonytalanodom, hogy nem kellene-e bizonyos részeken egyszerűen leszedni egy nagy adag jellegfát a térképről...

üdv. Viktor