[Tajfutas] térképhelyesbítő fórum

Török Imre toreny at freemail.hu
2014. Jan. 13., H, 23:16:55 CET

Sziasztok! Ezúton szeretném megköszönni Zetornak, hogy feltette az anyagokat, mert sajnos én sem tudtam elmenni személyesen. A prezentációk nagyon jól bemutatják a jelenlegi problémákat, amikhez az alábbi észrevételeim vannak: 1. GeneralizálásTeljes mértékben egyetértek Zetorral, hogy jelenleg nem kellően generalizáltak a térképeink, "túl vannak helyesbítve". Sajnos a hazai közvélemény szerint is az a jó térkép, ami a végletekig részletes, így nehéz lesz ezen a szemléleten változtatni.Nem tudom, hogy megfigyeltétek-e, hogy szinte teljesen eltűnt a hazai térképekről a szabdalt terület (ISOM 117) és a sziklamező (ISOM 208) térképjel. Helyettük inkább kirajzolnak több tucatnyi gödröt, illetve sziklát. Tényleg attól lesz jó egy verseny, ha 80 gödörből kell megtalálni az 52. darabot?A szintén itt elhangzó kovacs-g.pdf előadás 66. oldala akaratlanul is szemlélteti a Zetor által kifogásolt gyakorlatot: Annyira sok jellegfát vittek fel a térképre, hogy a szabványos méretű térképjelekkel teljesen egymásba lógnak a karikák. Erre a generalizálás helyett a karikák méretének csökkentése a "megoldás". 2. Sprint versenyekTeljes mértékben osztom a Zetor előadásában leírt aggodalmakat a  versenyformával kapcsolatban, két fő ok miatt: a) Ebben a versenyformában túlzottan nagy a szerencse faktor, illetve főleg rengeteg vitás helyzetet eredményezhet. Korábban ezen a listán volt egy vita, hogy egy fényképen látható, kőfalon átnyúlva bélyegző versenyző szabályosan járt-e el. Ott az volt a konklúzió, hogy mivel áthatolhatónak volt ábrázolva a kőfal a térképen, így szabályos volt a pontfogás. De mi van, ha a térkép készítője áthatolhatatlannak ábrázolja ugyanezt a kőfalat? Majd jogászok fognak évekig vitatkozni, hogy az átnyúlás áthatolás-e, vagy nem? b) A sprint versenyeket eredetileg azért hozták be a városokba, hogy népszerűsítsék a sportágat. Nem tudom, hogy készült-e már felmérés egy forgalmasabb belvárosban a járókelők véleményéről egy ilyen sprint futam után. Egyáltalán nem vagyok meggyőződve, hogy a pozitív vélemények lesznek többségben. A velencei versenyen már konkrétan botrányba fulladt a futam ilyen okok miatt, de pl. a Vác belvárosában megrendezett OB esetében sem vagyok biztos, hogy az esküvői menetek résztvevői örültek annak, hogy nagy sebességgel cikáztak közöttük a versenyzők. A marketing bizottságnak ilyen kutatást is érdemes lenne végeznie, részemről nagyon kíváncsi lennék az eredményre. 3. Szerzői jogokSzintén a szombaton elhangzó  kovacs-g.pdf előadás "Alapanyagok" része (12. oldaltól) mutatja, hogy kb. tucatnyi különböző korábbi térkép és légi fotó került felhasználásra a tájfutó térképek elkészítéséhez. Halkan szeretném megkérdezni, hogy ezek felhasználása minden esetben a szerzői jogi szabályok betartásával történt-e?Valóban probléma más tájfutó térképek jogtalan felhasználása, de attól félek, hogy sokkal gyakoribb, hogy a tájfutó térképek egyéb "Alapanyagai" nem jogszerűen kerülnek felhasználásra, csak hát erről nem beszélünk... A félreértések elkerülése érdekében itt szeretném tisztázni, hogy semmi bajom az egyes előadások készítőivel, sőt kifejezetten hálás vagyok nekik, hogy (akár akaratlanul is) bemutatták a jellemző problémákat. A levelem célja kizárólag az, hogy felhívjam a figyelmet az általánosan megfigyelhető, szerintem aggályos jelenségekre. A konkrét hivatkozott példákat rengeteg más térképpel kapcsolatban ugyanígy fel lehetne hozni. Üdv:Török ImreMAFC