[Tajfutas] OCAD nyomdai előkészítés, pályafelülnyomás, stb. (hosszú)

Ádám Petrócki adam.futas at gmail.com
2013. Sze. 11., Sze, 22:14:40 CEST


Sziasztok!
Örülök neki hogy előkerültek ezek a technikai kérdések, mert az elmúlt
időszakban megint elég sok félresikerült nyomatot láttam a versenyeken. Nem
vagyok sem nyomdász szakember (csak műkedvelő), sem grafikus, de OCAD-ben
már merem magam hozzáértőnek nevezni. Remélem ezzel a levéllel többeknek
sikerül újat mondani, egy-két apróság ugyanis nagyságrendekkel tudja
javítani (vagy rontani) a térkép minőségét.

*Milyen formátumot adjunk a nyomdának?*
Mivel a fájlformátumok tulajdonságaival sem vagyok 100%-ig tisztában, itt
nagyrészt a saját tapasztalataimat mondom el. Szerencsére az OCAD elég sok
formátumba tud exportálni, csak jól kell tudnunk választani közülük. Lássuk!
-BMP, GIF, JPG, TIFF - FELEJTSÜK EL! Mind raszteres, rontjuk a minőséget,
ezen felül óriási méretű fájlokat hordozgathatunk magunkkal.
-AI, EPS - ezek már jók lesznek (vektorgrafikusak), minden valamire való
nyomda tudja kezelni mindkettőt. A sarki sufni fénymásolóban azonban lehet,
hogy még sosem hallottak róluk...
 - PDF - én személy szerint ezt ajánlom, mert egyszerű kezelni, bárki meg
tudja nyitni, és kisméretű fájlokat eredményez. Alkalmas vektorgrafikák
tárolására, és *megőrzi az átlátszóságot*! Ezt mi is kipróbálhatjuk Adobe
Reader-ben. Beállítások ablak->Oldalmegjelenítés fül->Felülnyomás előnézet
használata->Állítsuk Mindig-re!


*Alaptérkép és logók*
Azt hiszem azt senkinek nem kell ecsetelnem, hogy a legjobb vektorgrafikus
alaptérképet használni a pályatervezéshez (az OCAD állomány ilyen). Ha
ilyen nem áll rendelkezésre (pl. a tulajdonos nem adja ki az OCAD
állományt), akkor is legalább 300dpi felbontású raszteres fájlt kérjünk. Én
még sosem próbáltam így térképet előállítani, szóval lehet hogy nagyobb
felbontás kell, de ennél kisebb biztosan nem elég a jó minőségű térképhez!
Ha megvan az alaptérkép, valószínűleg rá kell tennünk egy csomó raszteres
dolgot is (egyesület, verseny és támogatók logói, stb.). Erre két (három)
lehetőség van:
a) ahogy Martin írja, a pályakitűzés végeztével a végleges pályákat ki kell
exportálni valamilyen népszerű formátumba (pl. ai) és egy vektoros
kiadványszerkesztő programmal (Illustrator, Corel Draw, vagy ingyenes
társaik) rátenni a logókat. Nem tudom, a Photoshop tud-e egyáltalán
vektorgrafikát kezelni (várom a választ!), de mindenesetre figyeljünk, mert
ennél a lépésnél az egész eddigi munkánkat tönkre tehetjük.
b1) OCAD11 esetén a már korábban itt a listán is szereplő Layout layer-en
(végül Arculat lett a magyar neve) tesszük fel a logókat, keretet,
léptéket, feliratokat, stb. Ez egy eléggé kezdetleges kis rész a
programban, kb. a Paint funkcionalitásával egyezik meg, de ez térképekhez
általában pont elég is. Nagy előnye, hogy nem kell hozzá össze-vissza
exportálgatni, és más programot használni.
b2) OCAD9 vagy 10 használata esetén marad a jó öreg alaptérképként
megnyitás, majd tologatás, *és itt jön a csavar!* *A logókat mindig a
pályafájlba (legkülső fájlba) tegyük, különben bajba kerülünk!*  A
problémát a raszteres alaptérképek rekurzív (alaptérkép alaptérképe, több
szint mélységben) kezelése okozza. Ilyen a 8-asban ha jól emlékszem még nem
volt, ott a mélyebb szintek simán csak nem jelentek meg. A 9-esben viszont
már működik, és a vektoros exportálás csinálja a bajt. Amikor elkezdünk egy
adott fájlt exportálni, a program végignézi a megnyitott alaptérképeket. Ha
bármelyik alaptérképen raszteres elemet talál, rákérdez az elem exportálási
felbontására. És amit nem gondolnánk, az az, hogy ezután az összes
alaptérkép raszteresen kerül kimentésre, ebben a felbontásban! Valószínűleg
így járt Serdülő is a ROB térképekkel. Írtam a cégnek, ők is
megerősítették, hogy ez probléma, nem megkerülhető, ennek megoldására
vezették be a 11-ben a Layout layer-t.

*Átlátszóság vs. fehér kontúr*
Az átlátszóságot az OCAD-ben egyszerűen lehet állítani a színtáblában, az
Overprint (Felülnyomás) checkbox bekattintásával, de a pályakitűzés projekt
alapból így van beállítva, nem kell vele foglalkoznunk. Ha sikeresen
kimentettük a pályákat egy olyan formátumba ami tartja az átlátszóságot,
akkor már félig nyert ügyünk van. Offset nyomásnál pedig mindegy, a magenta
úgyis valódi felülnyomással kerül rá a térképre.
A digitális nyomdákban a felülnyomást csak szimulálni tudják a színek
keverésével, azt viszont mindenhol! A mi egyesületi ~75e Ft-os Epson WP4525
nyomtatónk már tudja ezt a funkciót, úgyhogy akinek a boltban ott a háta
mögött egy félszobányi gyorsnyomdagép, és azt mondja hogy nem lehet
megcsinálni, az vagy nem ért hozzá, vagy lusta foglalkozni vele. Érdemes
kiemelni külön az anyag leadásánál, hogy az Overprintet kapcsolják be!
Az átlátszóságot az ISOM és az ISSOM jelkulcs is előírja, éljünk vele! A
fehér kontúrt pedig mindenképpen kerülendőnek érzem rengeteg részletet
kitakarhat a térképből. A 2011-es ROB-on kaptunk hideget-meleget a
véletlenül egy kerítésen maradt sorszám miatt, pedig az átlátszó
pályanyomat volt! Mi lett volna, ha nem átlátszó és még egy fehér kontúr is
van rajta?

Ha a sarki érem-serleg-pecsét-fénymásoló-kulcsmásoló-könyvkötő-spirálozó
üzletben próbálkozunk (inkább ne tegyük!) a térképek nyomtatásával, azt is
emeljük ki, hogy az anyagot VALÓDI MÉRETBEN szeretnénk megkapni, nem pedig
a lap széleihez nagyítva, torzítva, stb.

Véleményem szerint az OB-kon kötelezővé kellene tenni az 5 színes Offset
nyomtatást, de ez már egy másik levelezés témája lesz.

Mára ennyi, idáig már úgysem jutott el senki. Ha mégis, várom a
hozzászólásokat!

Üdv:
Petrócki Ádám
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://lazarus.elte.hu/pipermail/tajfutas/attachments/20130911/1e02b7d2/attachment.html>


További információk a(z) Tajfutas levelezőlistáról