<div dir="ltr"><div><div><div><div><div><div><div>Sziasztok!<br></div>Örülök neki hogy előkerültek ezek a technikai kérdések, mert az elmúlt időszakban megint elég sok félresikerült nyomatot láttam a versenyeken. Nem vagyok sem nyomdász szakember (csak műkedvelő), sem grafikus, de OCAD-ben már merem magam hozzáértőnek nevezni. Remélem ezzel a levéllel többeknek sikerül újat mondani, egy-két apróság ugyanis nagyságrendekkel tudja javítani (vagy rontani) a térkép minőségét.<br>
<br></div><div><b>Milyen formátumot adjunk a nyomdának?</b><br></div><div>Mivel a fájlformátumok tulajdonságaival sem vagyok 100%-ig tisztában, itt nagyrészt a saját tapasztalataimat mondom el. Szerencsére az OCAD elég sok formátumba tud exportálni, csak jól kell tudnunk választani közülük. Lássuk!<br>
</div><div>-BMP, GIF, JPG, TIFF - FELEJTSÜK EL! Mind raszteres, rontjuk a minőséget, ezen felül óriási méretű fájlokat hordozgathatunk magunkkal.<br></div><div>-AI, EPS - ezek már jók lesznek (vektorgrafikusak), minden valamire való nyomda tudja kezelni mindkettőt. A sarki sufni fénymásolóban azonban lehet, hogy még sosem hallottak róluk...<br>
</div><div> - PDF - én személy szerint ezt ajánlom, mert egyszerű kezelni, bárki meg tudja nyitni, és kisméretű fájlokat eredményez. Alkalmas vektorgrafikák tárolására, és <u>megőrzi az átlátszóságot</u>! Ezt mi is kipróbálhatjuk Adobe Reader-ben. Beállítások ablak->Oldalmegjelenítés fül->Felülnyomás előnézet használata->Állítsuk Mindig-re!<br>
</div><div><br></div><div><br></div><b>Alaptérkép és logók</b><br></div>Azt hiszem azt senkinek nem kell ecsetelnem, hogy a legjobb vektorgrafikus alaptérképet használni a pályatervezéshez (az OCAD állomány ilyen). Ha ilyen nem áll rendelkezésre (pl. a tulajdonos nem adja ki az OCAD állományt), akkor is legalább 300dpi felbontású raszteres fájlt kérjünk. Én még sosem próbáltam így térképet előállítani, szóval lehet hogy nagyobb felbontás kell, de ennél kisebb biztosan nem elég a jó minőségű térképhez!<br>
</div>Ha megvan az alaptérkép, valószínűleg rá kell tennünk egy csomó raszteres dolgot is (egyesület, verseny és támogatók logói, stb.). Erre két (három) lehetőség van:<br></div>a) ahogy Martin írja, a pályakitűzés végeztével a végleges pályákat ki kell exportálni valamilyen népszerű formátumba (pl. ai) és egy vektoros kiadványszerkesztő programmal (Illustrator, Corel Draw, vagy ingyenes társaik) rátenni a logókat. Nem tudom, a Photoshop tud-e egyáltalán vektorgrafikát kezelni (várom a választ!), de mindenesetre figyeljünk, mert ennél a lépésnél az egész eddigi munkánkat tönkre tehetjük.<br>
</div>b1) OCAD11 esetén a már korábban itt a listán is szereplő Layout layer-en (végül Arculat lett a magyar neve) tesszük fel a logókat, keretet, léptéket, feliratokat, stb. Ez egy eléggé kezdetleges kis rész a programban, kb. a Paint funkcionalitásával egyezik meg, de ez térképekhez általában pont elég is. Nagy előnye, hogy nem kell hozzá össze-vissza exportálgatni, és más programot használni.<br>
</div>b2) OCAD9 vagy 10 használata esetén marad a jó öreg alaptérképként megnyitás, majd tologatás, <b>és itt jön a csavar!</b> <b>A logókat mindig a pályafájlba (legkülső fájlba) tegyük, különben bajba kerülünk!</b> A problémát a raszteres alaptérképek rekurzív (alaptérkép alaptérképe, több szint mélységben) kezelése okozza. Ilyen a 8-asban ha jól emlékszem még nem volt, ott a mélyebb szintek simán csak nem jelentek meg. A 9-esben viszont már működik, és a vektoros exportálás csinálja a bajt. Amikor elkezdünk egy adott fájlt exportálni, a program végignézi a megnyitott alaptérképeket. Ha bármelyik alaptérképen raszteres elemet talál, rákérdez az elem exportálási felbontására. És amit nem gondolnánk, az az, hogy ezután az összes alaptérkép raszteresen kerül kimentésre, ebben a felbontásban! Valószínűleg így járt Serdülő is a ROB térképekkel. Írtam a cégnek, ők is megerősítették, hogy ez probléma, nem megkerülhető, ennek megoldására vezették be a 11-ben a Layout layer-t.<br>
<div><div><div><div> <br></div><div><b>Átlátszóság vs. fehér kontúr</b><br></div><div>Az átlátszóságot az OCAD-ben egyszerűen lehet állítani a színtáblában, az Overprint (Felülnyomás) checkbox bekattintásával, de a pályakitűzés projekt alapból így van beállítva, nem kell vele foglalkoznunk. Ha sikeresen kimentettük a pályákat egy olyan formátumba ami tartja az átlátszóságot, akkor már félig nyert ügyünk van. Offset nyomásnál pedig mindegy, a magenta úgyis valódi felülnyomással kerül rá a térképre.<br>
</div><div>A digitális nyomdákban a felülnyomást csak szimulálni tudják a színek keverésével, azt viszont mindenhol! A mi egyesületi ~75e Ft-os Epson WP4525 nyomtatónk már tudja ezt a funkciót, úgyhogy akinek a boltban ott a háta mögött egy félszobányi gyorsnyomdagép, és azt mondja hogy nem lehet megcsinálni, az vagy nem ért hozzá, vagy lusta foglalkozni vele. Érdemes kiemelni külön az anyag leadásánál, hogy az Overprintet kapcsolják be!<br>
</div><div>Az átlátszóságot az ISOM és az ISSOM jelkulcs is előírja, éljünk vele! A fehér kontúrt pedig mindenképpen kerülendőnek érzem rengeteg részletet kitakarhat a térképből. A 2011-es ROB-on kaptunk hideget-meleget a véletlenül egy kerítésen maradt sorszám miatt, pedig az átlátszó pályanyomat volt! Mi lett volna, ha nem átlátszó és még egy fehér kontúr is van rajta? <br>
</div><div><br></div><div>Ha a sarki érem-serleg-pecsét-fénymásoló-kulcsmásoló-könyvkötő-spirálozó üzletben próbálkozunk (inkább ne tegyük!) a térképek nyomtatásával, azt is emeljük ki, hogy az anyagot VALÓDI MÉRETBEN szeretnénk megkapni, nem pedig a lap széleihez nagyítva, torzítva, stb. <br>
<br></div><div>Véleményem szerint az OB-kon kötelezővé kellene tenni az 5 színes Offset nyomtatást, de ez már egy másik levelezés témája lesz.<br></div><div><br></div><div>Mára ennyi, idáig már úgysem jutott el senki. Ha mégis, várom a hozzászólásokat!<br>
<br></div><div>Üdv:<br></div><div>Petrócki Ádám<br></div><div><br></div><div><br></div></div></div></div></div>