[Tajfutas] Interjú Józsa Gáborral a tavalyi maratoni bajnokkal

Bota bota71 at gmail.com
2013. Okt. 10., Cs, 15:56:43 CEST

Interjú Józsa Gáborral a tavalyi maratoni bajnokkal

1. Hogy sikerült a felkészülésed a maratonra, mit vársz magadtól?

Úgy érzem összességében elég jól sikerült a felkészülésem. Egy egész
sikeres tavaszi szezonon vagyok túl és nyáron is sok értékes edzést
sikerült elvégezni. Több távon is sikerült egyéni csúcsot futnom, így
mindenképpen bizakodó vagyok. Szeretném megjavítani a tavaszi egyéni
csúcsomat, amit Rotterdamban futottam. (2:20:58)

2. Kit tartasz legnagyobb ellenfelednek?

A rajthoz állók közül egyértelműen Kovács Ádámot, akinek több mint két
perccel van jobb egyéni csúcsa, mint nekem. Remélem, együtt mindketten jó
időre leszünk képesek.

3. Főállású maratonfutó vagy? Milyen körülmények között készülsz a
versenyekre?

Főállású informatikus vagyok egy fejlesztőcégnél. Banki és befektetési
rendszereket készítünk ezen szektorok számára. „Mellékállásban”, a
munkaidőmön túl pedig hosszútávfutó vagyok.

4. Van-e támogatód, szponzorod?

Igen van. Abban a megtiszteltetésben lehetett részem egy pár hónappal
ezelőtt, hogy megkeresett Magyarország egyik legnagyobb sportszer
forgalmazója a Nike.

Illetve részben a cégem, az Ardinsys Zrt. is hozzájárul a felkészülésemhez.

5. Mennyi kilométert futsz egy héten, a felkészülés alatt és
versenyidőszakban?

Felkészülési időszakban 130-160 kilométer közötti heteket tudok elvégezni.
Szeretnék ennél többet, de sajnos munka mellett ennyi az amennyire idom és
energiám jut. Verseny időszakban (ami nálam egészen rövid, mert munka
mellett a hétvége az egyetlen idő, amikor egyébként pihenni tudok) 110-130
kilométer között futok.

6. Milyen cipőben fogod lefutni a maratont? (márka, típus)

Nike FlyKnit Racer cipőben fogok futni.

7. Mivel frissíted magad a maraton alatt?

Folyadékot elég keveset viszek be, csak pár korty vizet vagy izotóniás
italt szoktam, de ideális időben (kellően hűvösben) egészen minimális
mennyiséget iszok, de előfordult már több maraton is, amin nem ittam. A
folyadékon kívül az UltraSport géljét is szoktam használni.

8. Melyik a kedvenc futó tereped?

Mint extájfutó igazán az erdőben érzem jól magam. Magyarországon a
Bükk-fennsík és a Mátra a kedvencem, illetve a zalai dombság. Viszont egy
skandináv erdőben való futásnál meg egyenesen nem is nagyon tudok sok jobb
dolgot elképzelni.

9. Mi segítené a felkészülésedet? Mitől tudnál még jobb eredményt elérni?

Sajnos az itthoni atlétikai verseny mezőny nagyon leszűkült, nagyon
vékonyka réteg vagyunk, akik ezt csinálják. Sokkal motiválóbb lenne, ha
legalább annyian edzenének, versenyeznének hasonló szinten, mint mondjuk
még a 80-as években. Jó lenne, ha nem csak az 5-10 ember húzná egymást,
hanem legalább 20-30. De ezért nem csak az itthoni politikát lehet
hibáztatni, sajnos, ahogy látom európai trend, hogy egyre kevesebben
sportolnak, egyre kevesebben lesznek élversenyzők. Ha a napom 26-28 órából
állna, kicsit több időm lenne futni és pihenni :-) Ez bizonyára segítene :-)

10. Mivel tudnád biztatni azokat, akik először szeretnék lefutni a maratont?

A maratoni célba érkezés ad a legtöbbet: annak a teljesítésére mindenki
büszke lehet és sosem olyan jó megállni, mint egy maraton után :)

10+1. Mi véleményed az útvonalról?

Láttunk már sok sokkal nehezebb útvonalakat (pl. Róma), de természetesen
van sok, sokkal jobb útvonal (Berlin, Rotterdam, Frankfurt). A budapesti
pályában a teljes fordítókat nem szeretem. Ezek túlságosan megtörik a
ritmust és le is lassítanak. (Tavaly hét fordító volt.) Azt gondolom, hogy
ezeket talán kis költséggel el lehetne kerülni. A budapesti pálya állandó
sajátossága, hogy a sok kilométer zajlik a rakpartokon, ami a kitettsége
(szél, nap) miatt nem könnyíti meg a dolgunkat. A berlini pálya például
azért is tud nagyon gyors pálya lenni, mert sok megy a belvárosban, védve a
házak között.

Forrás: www.mahfusz.hu